2025-05-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robortklippare
Du behöver jurister som bevakar dina intressen och kan bedriva klappjakt mot tjänstemissbruk och myndigheter. Du behöver däremot inte prata med psykologer, kurator och pedagoger.
Om myndigheter och tjänstemän inte vill lyssna på lika villkor och samsas så angriper du deras privata intressen, inte annars.
Sossepedagoger ska inte kunna påstå riskfritt hur du sa leva utan att då få sina privata intressen nersmutsade.
Men rättigheter ska TS ha, inga skyldigheter. Är villkoren de som han anför så får han vackert följa dem eller hitta ett eget boende. Att som du rekommenderar bete sig som en rättshaverist kommer inte att gagna någon. Jag utgår från att boendepedagogerna inte heller tycker att det är så roligt eller intressant att hålla den kollen varför besöken kommer avta snart om de märker att det fungerar.
Citera
2025-05-23, 19:50
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Som sagt så låter det nedvärderande och paternalistiskt.
Boendestödjare och boendepedagoger, är det utvecklingsstörda personer vi pratar om som måste lära sig att bo själv?

Du får väl ta och googla kring vad boendestödjare och boendepedagoger utför för arbete.
För övrigt så visar ditt inlägg på en mycket vidrig människosyn, särskilt med tanke på TS svar i tråden.

I fallet med träningslägenheter handlar det om att se till att personen kan fungera i sitt boende även om de har något av det jag räknade upp i mitt förra inlägg. Du får väl läsa det igen så kanske du förstår.

Utifrån TS svar till mig i tråden så kan jag bara konstatera att TS helt enkelt får acceptera boendepedagog eller tacka nej.
Senast redigerad av FyFanVadFattigt. 2025-05-23 kl. 19:52.
Citera
2025-05-23, 21:18
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Beror dina svårigheter kring att länka på några av orsakerna som gör att man genom soc inte kan få en vanlig lägenhet? Träningslägenhet ges vi beroende eller missbruksproblematik som även kan vara i kombination med psykiska problem och/eller psykiatriska dignoser.

Jag har förklarat för TS att reglerna för träningslägenheter får hen helt enkelt svälja.

En träningslägenhet handlar alltså att med hjälp av boendestödjare och/eller boendepedagoger komma in i rutiner på ett sådant sätt att man klarar av att vanligt andrahands eller förstahandskontrakt.

Public housing i UK riktar sig mot folk med låga eller inga inkomster.

Sk "träningslägenhet" (kallas i en del kommuner för övergångskontrakt) används även för att hjälpa folk som inte kan få ett eget kontrakt pga låg/ingen inkomst (tex många hyresvårdar numera godkänner inte personer med försörjningsstöd för eget kontrakt) och är i grunden bara ett andrahandskontrakt via kommunen, ofta med lite extra krav, tex regelbundna besök av boendestöd eller liknande (ofta ett krav från hyresvärden för dessa kontrakt, oavsett om det är pga inkomst eller missbruk/psyk problem) och avsagd/reducerad besittningsrätt så dom kan kicka ut dig för typ ingenting, och med 1 månad uppsägning istället för normala 3.
Senast redigerad av Sereena 2025-05-23 kl. 21:24.
Citera
2025-05-23, 21:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Som sagt så låter det nedvärderande och paternalistiskt.
Boendestödjare och boendepedagoger, är det utvecklingsstörda personer vi pratar om som måste lära sig att bo själv?

Deras jobb är mest att hålla ett öga så att lägenheten sköts som den ska, och om nåt är fel, säga till den boende att "det här behöver fixas", det är ofta till för personer med olika problem, tex missbruk, eller psykologiska problem (en person behöver inte vara utvecklingsstörd för att ha svårigheter med en del aspekter av vardagssysslor) kan vara tex depression, GAD och liknande problem, även personer med olika varianter av ASD kan behöva lite extra stöd.
Citera
2025-05-23, 21:35
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Sk "träningslägenhet" (kallas i en del kommuner för övergångskontrakt) används även för att hjälpa folk som inte kan få ett eget kontrakt pga låg/ingen inkomst (många hyresvårdar numera godkänner inte personer med försörjningsstöd för eget kontrakt) och är i grunden bara ett andrahandskontrakt via kommunen, ofta med lite extra krav, tex regelbundna besök av boendestöd eller liknande (ofta ett krav från hyresvärden för dessa kontrakt, oavsett om det är pga inkomst eller missbruk/psyk problem) och avsagd/reducerad besittningsrätt så dom kan kicka ut dig för typ ingenting, och med 1 månad uppsägning istället för normala 3.

Träningslägenhet innebär det jag beskrivit.
Personer med enbart stökigt liv kan få så kallade försökslägenheter.
En försökslägenhet kräver inte att man har boendestödjare och/eller boendepedagog.

Träningslägenheter innebär ett andrahandskontrakt där man avsäger sig sitt besittningsskydd och kan aldrig övergå till ett förstahandskontrakt.
Försökslägenheter har som målsättning att det ska övergå till ett förstahandskontrakt.

Förstår du inte vad jag skriver så föreslår jag att du använder en sökmotor för att förstå bättre.
Citera
2025-05-23, 21:38
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Träningslägenhet innebär det jag beskrivit.
Personer med enbart stökigt liv kan få så kallade försökslägenheter.
En försökslägenhet kräver inte att man har boendestödjare och/eller boendepedagog.

Träningslägenheter innebär ett andrahandskontrakt där man avsäger sig sitt besittningsskydd och kan aldrig övergå till ett förstahandskontrakt.
Försökslägenheter har som målsättning att det ska övergå till ett förstahandskontrakt.

Förstår du inte vad jag skriver så föreslår jag att du använder en sökmotor för att förstå bättre.

Det varierar från kommun till kommun, här finns det bara "övergångskontrakt" men detaljerna i kontraktet kan variera lite beroende på personens individuella situation, och målet är alltid att personen ska ta över kontraktet om möjligt.
Citera
2025-05-23, 21:40
Medlem
Timoteuss avatar
Hej ts,

Ja, du behöver acceptera villkoren.
Men tänk såhär: reglerna är samma för alla. Så ta det inte som ett personligt underkännande.
Inte konstigare än att alla får väskan röntgad på flygplatsen, oavsett sett om.man är laglydig eller faktiskt har något skumt i väskan.

Det är tvärtom ett ganska hyggligt sätt att bemöta människor, det här att erbjuda hjälp. Träningslägenheter ges till personer med svårigheter av olika slag, ofta komplexa problem som kan vara svåra att lösa, särskilt för den som mår dåligt. Då finns det anställda som kan se vad som behövs och hjälpa till innan det går överstyr.

Om du nu inte har så stora svårigheter så är det ju bara bra!
Då kommer dina möten med boendepedagogerna att gå smidigt.

Jag vet inte var du bor, och hur snabbt man som.ung kan få bostad, men att få egen lägenhet vid 19 i en situation då många i vårt land får sin första egna bortåt tio.år senare verkar inte jättedåligt.
Citera
2025-05-23, 21:45
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det varierar från kommun till kommun, här finns det bara "övergångskontrakt" men detaljerna i kontraktet kan variera lite beroende på personens individuella situation, och målet är alltid att personen ska ta över kontraktet om möjligt.

TS skriver klart och tydligt att det handlar om ett andrahandskontrakt och är en träningslägenhet.
Så det kan aldrig bli ett förstahandskontrakt.
Men bra att du är så skarp på det där med juridik och regler.

Ha en trevlig helg!
Citera
2025-05-23, 22:05
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är uppenbarligen socialtjänstens villkor för att bo i en av deras lägenheter. Märker de att det funkar lär besöken glesas ut. Acceptera eller lös din bostadssituation själv.

Haha, väl rutet! Det verkar inte som om TS har någon sjukdomsinsikt.

/AI
Citera
2025-05-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du ”får” en lägenhet bara sådär.
Motkravet är att du sköter den, och det kollar de genom att kolla upp den 2ggr/månaden.

Se det som en väldigt bra anledning att hålla städat.

Vad är problemet enligt dig?
Hade du varit i samma sits som oss andra så hade du ju redan haft en lägenhet och ett jobb, eller hur?

Jag tycker att det är det minsta man kan begära.

Så du hävdar att alla unga 19 åringar i Sverige har själva fixat jobb och lägenhet? Förutsatt att de inte har psykiska problem eller drogproblem. Detta är långitfrån sanningen. Sverige har en enorm arbetslöshet bland unga. Och det råder bostadsbrist på många håll. Får man hjälp av sina föräldrar kan det kanske funka men alla får inte hjälp av sina föräldrar eller ens har några föräldrar.

Till TS jag hoppas att det löser sig. Plugga låter som en bra ide. Och sätt upp dig på alla bostadsköer som du kan om du inte redan har gjort det.
Citera
2025-05-23, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Haha, väl rutet! Det verkar inte som om TS har någon sjukdomsinsikt.

/AI
Haha, så du säger att jag inte är medveten om mig själv och tycker att jag ska tycka att jag inte behöver det?

Edit: Såg att det var AI.
Senast redigerad av Maoziai1i 2025-05-23 kl. 22:20.
Citera
2025-05-23, 22:25
Medlem
Longest-covids avatar
Ta chansen. Det finns massor av människor som inte alls får hjälp och stöttning av samhället pga plats- och resursbrist.
Personer med Npf och psykisk ohälsa som får sova på härbärgen när kommunen inte kan hjälpa till tryggt boende.
Värre kommer det bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in