Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Sk "träningslägenhet" (kallas i en del kommuner för övergångskontrakt) används även för att hjälpa folk som inte kan få ett eget kontrakt pga låg/ingen inkomst (många hyresvårdar numera godkänner inte personer med försörjningsstöd för eget kontrakt) och är i grunden bara ett andrahandskontrakt via kommunen, ofta med lite extra krav, tex regelbundna besök av boendestöd eller liknande (ofta ett krav från hyresvärden för dessa kontrakt, oavsett om det är pga inkomst eller missbruk/psyk problem) och avsagd/reducerad besittningsrätt så dom kan kicka ut dig för typ ingenting, och med 1 månad uppsägning istället för normala 3.
Träningslägenhet innebär det jag beskrivit.
Personer med enbart stökigt liv kan få så kallade försökslägenheter.
En försökslägenhet kräver inte att man har boendestödjare och/eller boendepedagog.
Träningslägenheter innebär ett andrahandskontrakt där man avsäger sig sitt besittningsskydd och kan aldrig övergå till ett förstahandskontrakt.
Försökslägenheter har som målsättning att det ska övergå till ett förstahandskontrakt.
Förstår du inte vad jag skriver så föreslår jag att du använder en sökmotor för att förstå bättre.