2025-05-23, 16:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoziai1i
Så du menar att även efter 1år så kommer jag inte bli godkänd?

Det är ingen garanti att du får ta över kontraktet, snarare att efter 1år så görs en prövning/ansökan hos hyresvärden att du ska få ta över kontraktet, men hyresvärden kan neka om du inte uppfyller deras normala krav för en hyresgäst (tex om du har skulder eller fortfarande har försörjningsstöd ie saknar tillräcklig inkomst) om hyresvärden inte godkänner övertagandet så fortsätter det normalt ett år till och nytt försök görs (iaf om du inte misskött dig).
Citera
2025-05-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jag förstår. jag skulle ha frågat
- varför kallas det träningslägenhet?
- vad är det jag skall träna?
- vad händer omjag uppvisar bra träningsresultat?
- varför just jag?
-----------------
Jag tror du kommer att få till svar att du har fått det för att
- unga som varit placerade och håller på att bli självständiga får det alltid eller
- unga vuxna med svagt nätverk eller bostadsproblem får det alltid eller
- unga som socialtjänsten vill stötta i övergången till självständighet brukar få det
Du behöver alltså inte ha några större problem – det kan räcka att du behöver en bostad och att kommunen vill ha en struktur kring det för att säkerställa att du är rätt person att stötta och att du får rätt stöttning.
Kan du visa på ett gott samarbete med kommunen och få boendepedgogen att ge sina chefer ett starkt intryck av att du kan sköta dig kommer du att få större chans till en annan lägenhet.
Du är lyckligt lottad som får denna hjälp av kommunen så var djävligt glad och tacksam för att du har sådan tur att du bor i en kommun som vill hjälpa dig.
Var så tillmötesgående och trevlig som möjligt och slarva inte bort chansen.
Lycka till och kör på med livet!
Tack. Det är ju i princip en vanlig lägenhet bara att dom står på den. Så det är en vanlig hyresvärd bara att socialen står på den.
Citera
2025-05-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är ingen garanti att du får ta över kontraktet, snarare att efter 1år så görs en prövning/ansökan hos hyresvärden att du ska få ta över kontraktet, men hyresvärden kan neka om du inte uppfyller deras normala krav för en hyresgäst (tex om du har skulder eller fortfarande har försörjningsstöd ie saknar tillräcklig inkomst) om hyresvärden inte godkänner övertagandet så fortsätter det normalt ett år till och nytt försök görs (iaf om du inte misskött dig).
Om jag tex pluggar och har csn då? Räknas det som inkomst väl?
Citera
2025-05-23, 16:44
Medlem
Får man en träningslägenhet så är det alltid kopplat en stödperson den första tiden. Det är sällan något större problem. Ni fikar och pratar en kvart eller så.
Citera
2025-05-23, 16:44
Medlem
Citat:
Om jag tex pluggar och har csn då? Räknas det som inkomst väl?
Problemet är att jag är ju 19 som sagt och det är ett tag tills jag blir 20 och kan söka studiemedel från CSN.
Citera
2025-05-23, 16:45
Medlem
Citat:
Om du bara visste hur mycket jag jobbat dem senaste 3 åren så skulle du inte säga "mina" skattepengar. Jag har precis som dig betalat skatt och levt ett normalt liv. Nu har det gått snett och jag måste tyvärr ja leva på bidrag. Jag förstår din frustration och du har allt rätt att ha det. Men jag som nämnt tidigare kommer inte leva på det länge utan omgående och så snart som möjligt kunna leva "normalt" igen. Varför jag inte har ett jobb är pga allvarliga medicinska skäl som jag fått av ett tidigare jobb. Men jag vill ändå jobba fast jag är i det skicket så pass ung som jag är. Hoppas du fick svar på det.
Men gilla läget då.
Du behöver hjälp, och du får hjälp. Men hjälpen kommer med motkrav. Om du inte kan acceptera de kraven, tråkigt för dig.
Citera
2025-05-23, 16:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jag förstår. jag skulle ha frågat
- varför kallas det träningslägenhet?
- vad är det jag skall träna?
- vad händer omjag uppvisar bra träningsresultat?
- varför just jag?
-----------------
Jag tror du kommer att få till svar att du har fått det för att
- unga som varit placerade och håller på att bli självständiga får det alltid eller
- unga vuxna med svagt nätverk eller bostadsproblem får det alltid eller
- unga som socialtjänsten vill stötta i övergången till självständighet brukar få det
Du behöver alltså inte ha några större problem – det kan räcka att du behöver en bostad och att kommunen vill ha en struktur kring det för att säkerställa att du är rätt person att stötta och att du får rätt stöttning.
Kan du visa på ett gott samarbete med kommunen och få boendepedgogen att ge sina chefer ett starkt intryck av att du kan sköta dig kommer du att få större chans till en annan lägenhet.
Du är lyckligt lottad som får denna hjälp av kommunen så var djävligt glad och tacksam för att du har sådan tur att du bor i en kommun som vill hjälpa dig.
Var så tillmötesgående och trevlig som möjligt och slarva inte bort chansen.
Lycka till och kör på med livet!

Ganska vanligt att Soc går in med sk träningslägenheter / övergångskontrakt när personen inte kan få ett eget kontrakt pga att inte uppfyller dom krav som hyresvärdarna ställer för att hyra ut (tex saknar inkomst eller har skulder) för att försöka hindra att personen blir hemlös.

Kan personen sen inte sköta det kontraktet så riskerar dom hamna på gatan.
Citera
2025-05-23, 16:52
Medlem
Citat:
Hej, jag är 19 år och har blivit erbjuden en träningslägenhet via socialtjänsten. Men nu säger min handläggare att jag måste ha en boendepedagog som kommer hem till mig minst 2 gånger i månaden för att se att jag "sköter lägenheten". Jag har varken beroende/missbruksproblem utan en vanlig person som hamnat i konflikt familjerelaterat och behöver flytta och bo själv tills jag skaffat jobb och eventuellt börja plugga så snart som möjligt.

Jag vill bo själv och sköta mig utan att någon ska komma och kontrollera mig som ett barn. Kan jag vägra boendepedagog utan att mista lägenheten? Har någon varit i samma situation? Frågade om jag måste ha det och han svarar med ja, för att kolla så att du sköter lägenheten mm och behöver hjälp med myndighetskontakt? Absolut det är ju bra för som verkligen behöver det.

Men jag själv anser att jag är självgående och inte är "beroende" av någon dvs att jag är inte är i behov att det utan en med ganska ordnat liv förutom att jag ej kan bo med mina föräldrar längre och behöver flyttas omgående. Har körkort osv har haft jobb innan men inget som jag kan förlita mig just nu långsiktigt. Planen är ju självklart att komma bort från detta och leva ett normalt liv igen som alla andra.

Hur mycket rätt har man att påverka vem det blir, hur ofta de kommer, eller om man kan trappa ner stödet? Efter 1 år så förvandlas det per automatik till ett andrahandskontrakt och då har jag möjligtvis redan börjat plugga och kunna försörja mig utan att vara beroende av bidrag.

De vill kunna kontrollera att du sköter dig och ditt boende, låt dem göra det! Börja inte strula om du inte vill hamna på gatan!
Citera
2025-05-23, 17:04
Avstängd
Citat:
Hej, jag är 19 år och har blivit erbjuden en träningslägenhet via socialtjänsten. Men nu säger min handläggare att jag måste ha en boendepedagog som kommer hem till mig minst 2 gånger i månaden för att se att jag "sköter lägenheten". Jag har varken beroende/missbruksproblem utan en vanlig person som hamnat i konflikt familjerelaterat och behöver flytta och bo själv tills jag skaffat jobb och eventuellt börja plugga så snart som möjligt.

Jag vill bo själv och sköta mig utan att någon ska komma och kontrollera mig som ett barn. Kan jag vägra boendepedagog utan att mista lägenheten? Har någon varit i samma situation? Frågade om jag måste ha det och han svarar med ja, för att kolla så att du sköter lägenheten mm och behöver hjälp med myndighetskontakt? Absolut det är ju bra för som verkligen behöver det.

Men jag själv anser att jag är självgående och inte är "beroende" av någon dvs att jag är inte är i behov att det utan en med ganska ordnat liv förutom att jag ej kan bo med mina föräldrar längre och behöver flyttas omgående. Har körkort osv har haft jobb innan men inget som jag kan förlita mig just nu långsiktigt. Planen är ju självklart att komma bort från detta och leva ett normalt liv igen som alla andra.

Hur mycket rätt har man att påverka vem det blir, hur ofta de kommer, eller om man kan trappa ner stödet? Efter 1 år så förvandlas det per automatik till ett andrahandskontrakt och då har jag möjligtvis redan börjat plugga och kunna försörja mig utan att vara beroende av bidrag.

Du har inga missbruksproblem men hatar redan på poliser?;

(FB) Tråden där vi hänger ut kriminella poliser

Ja, du måste acceptera boendestöd din idiot.
Citera
2025-05-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Du har inga missbruksproblem men hatar redan på poliser?;

(FB) Tråden där vi hänger ut kriminella poliser

Ja, du måste acceptera boendestöd din idiot.

Hatar inte polisen. Varför skulle jag göra det? Var endast nyfiken på vem det var då det sker mycket sånt här.
Citera
2025-05-23, 17:19
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
En vän till mig drog inte jämnt med sin mamma. Så redan i gymnasiet och innan han var 18 år så fick han hjälp med en lägenhet via soc utan att de krävde boendestödjare eller boendepedagog.
Du skriver att du inte har beroende/missbruksproblem. Har du några psykiska problem eller psykiatriska diagnoser?

Citat:

Citera
2025-05-23, 17:36
Medlem
GertBennys avatar
Om jag hade fått bo gratis i en lägenhet hade jag låtit en gubbe/tant titta till mig varje dag om det krävdes. Trevligt med sällskap, så får du se det TS. Varför är ni zoomers alltid så rädda för att prata/ha med andra människor att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in