Citat:
Ursprungligen postat av
StudiumValor
jag förstår. jag skulle ha frågat
- varför kallas det träningslägenhet?
- vad är det jag skall träna?
- vad händer omjag uppvisar bra träningsresultat?
- varför just jag?
-----------------
Jag tror du kommer att få till svar att du har fått det för att
- unga som varit placerade och håller på att bli självständiga får det alltid eller
- unga vuxna med svagt nätverk eller bostadsproblem får det alltid eller
- unga som socialtjänsten vill stötta i övergången till självständighet brukar få det
Du behöver alltså inte ha några större problem – det kan räcka att du behöver en bostad och att kommunen vill ha en struktur kring det för att säkerställa att du är rätt person att stötta och att du får rätt stöttning.
Kan du visa på ett gott samarbete med kommunen och få boendepedgogen att ge sina chefer ett starkt intryck av att du kan sköta dig kommer du att få större chans till en annan lägenhet.
Du är lyckligt lottad som får denna hjälp av kommunen så var djävligt glad och tacksam för att du har sådan tur att du bor i en kommun som vill hjälpa dig.
Var så tillmötesgående och trevlig som möjligt och slarva inte bort chansen.
Lycka till och kör på med livet!
Ganska vanligt att Soc går in med sk träningslägenheter / övergångskontrakt när personen inte kan få ett eget kontrakt pga att inte uppfyller dom krav som hyresvärdarna ställer för att hyra ut (tex saknar inkomst eller har skulder) för att försöka hindra att personen blir hemlös.
Kan personen sen inte sköta det kontraktet så riskerar dom hamna på gatan.