Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Som jag sa verkade du inte att ha förstått frågeställningen själv, eftersom det dröjde många poster innan du skrev något vettigt

( =ONÖDIGA jobb)
Frågeställningen är hur jag i det vardagliga livet med mina handlingar (som inbegriper både aktivt och passivt agerande) kan orsaka minimalt med mervärde och vara en så liten ekonomisk börda som möjligt för samhällsekonomin och därmed inte vara den som orsakar eller skapar sådana arbetstilfällen som jag inte själv gagnas av ekonomiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Nu svamlar du igen. Du skrev ju tidigare att du INTE skulle göra något olagligt.
Var någonstans har jag skrivit att jag skulle göra något olagligt? Du började prata om minusvärden i samband med att det begås brott. Rent generellt skapar det minusvärde. Dock skapar brottslighet en massa sysselsättning åt en massa olika individer som tjänar på att det begås brott. Det är dessa personer som får mervärde, eller med andra ord, ekonomisk vinning, på de brott som begås. Jag svarade att målsättningen är att agera så fredligt och passivt som möjligt, eftersom det resulterar i minst arbete för övriga parter. Arbete som gör dem rika. Därför propagerar jag för icke-vandaliserande beteende. Endast brott som aldrig uppdagas är undantaget i detta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Du är ju också skattebetalar om du jobbar lagligt...
Jag är väl medveten om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Och varför skulle det inte gälla även en massa annat i livet?

DU verkar inte förstå att du är ute och cyklar en massa i den här tråden...
Tråden handlar om hur man med olika vardagsknep undviker att generera arbetstillfällen för övriga parter i de fall det inte gagnar en själv. Det är alltså här skillnaden mellan vardagslivet och karriärlivet kommer in. Oftast är man villig att samarbeta och skapa arbetstillfällen för andra inom ramen för karriärlivet ifall man själv har någonting att vinna på det. De flesta företag skulle gå i konkurs ifall det inte agerade på ett sätt där de själva får någon ekonomisk vinning utav sitt agerande.
Tråden handlar alltså med andra ord om hur man på bästa sätt lever snålt och därmed agerar på ett sätt som gör att andra inte får ekonomisk nytta av de val som man gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lunkan531
Det där om ONÖDIGA jobb talade du om först efter att tråden pågått länge. DEN delen är vettig till skillnad från vad du skrev innan det...
Okej. Jag borde väl ha nämnt det tidigare då. Oberoende av vilka ord som används, så kvarstår fortfarande kontentan i frågeställningen i trådens första inlägg.
Frågeställningen är väldigt simpel.
På vilket sätt undviker jag att det på grund av mitt handlande skapas arbetstillfällen eller ekonomisk vinning för andra, ifall jag inte själv får någonting ut av det? För enkelhetens skull så handlar det om hur jag på bästa sätt kan leva snålt och undvika att betala för tjänster och produkter jag själv kan utföra. På vilket vis kan jag alltså optimera mitt handlande (aktivt agerande), och icke-handlande (passivt agerande), så att jag inte gör andra människor rika på min bekostnad i sådana fall där jag inte själv får någon nytta ut av det?