Citat:
Det är lite svårt att tyda vad du menar med det stycket.
Jag tycker att man måste skilja på det politiska och det sociala. Ryssland är i krig med Ukraina. Många ryska soldater har dödats av ukrainska styrkor. Tycker du att man inte ska straffa någon som försvarar ett land som dödar ens egna soldater mitt under ett krig? Vad är då syftet med USA:s Patriot Act?
Patriot act infördes efter ett brutalt terrorattentat utfört av ett gäng saudier och amerikanarna var rädda för fler liknande attacker.
På vilket sätt skulle det ha med Ukrainakriget att göra?
Menar du att Putin är en rysk Usama bin Laden som måste stoppas eller vad?
Citat:
Jag har sett massor av videos på den västerländska sajten X som visar ryska soldater som sprängs, skjuts och ibland skjuter sig själva.
Det jag pratar om är social censur. Till exempel har Yandex knappt någon censur, till skillnad från Google.
På TikTok kan vem som helst ladda upp fria videor. Men om du lägger upp olämpligt innehåll på västerländska plattformar som Instagram, blir ditt konto ofta avstängt.
På TikTok kan vem som helst ladda upp fria videor. Men om du lägger upp olämpligt innehåll på västerländska plattformar som Instagram, blir ditt konto ofta avstängt.
Vad är det du skulle vilja lägga upp på nätet som censureras på X?
Citat:
Problemet är att det är ett brott att säga sanningen om ukrainakriget i Ryssland och kan ge 15 års fängelse.
Självklart är fängelserna i länder som Somalia sämre än de i rika västländer. Men det viktigaste är att inte begå brott – då slipper man hamna där.
Det finns inga sådana lagar i länder i väst.
Det kan t.o.m gå så illa som det gick för Navalnyij, först förgiftad, sedan inslängd i ett fångläger för att mördas strax innan valet i Ryssland.
Citat:
Som jag sagt tidigare händer absolut ingenting i väst oavsett vad du postar på nätet så länge det följer lagen, och att VPN-branchen gärna skrämmer upp befolkningen beror naturligtvis på att dom vill att personer som dig ska bli skrämda och köpa deras produkter, precis som en del antivirus-företag som själva skapat virus för att skapa en marknad för deras program.
Ryssland är inte så extremt som du påstår. Jämfört med länder som Storbritannien, Australien eller andra i Five Eyes-gruppen, där man kan bli spårad bara för ett inlägg på nätet, är Ryssland ett friare land. Inom VPN-branschen kallas länder som Storbritannien, Australien, Nya Zeeland och USA för fiender till internetfrihet.
Citat:
Återigen: Navalnyij fängslades för att han var en politisk motståndare till Putin och försvann för att sedan dyka upp igen död.
Jag vet inte var du har hört alla dessa negativa nyheter om Ryssland, men det låter som om du pratar om Stalins Sovjet, där politiska fångar skickades till Gulag.
Har du inte hört talas om putinkritikern Alexander Litvinenko som förgiftades av ryska agenter i storbritannien, han förgiftades med det radioaktiva ämnet polonium-210 och dog en fruktansvärd död.
Eller den ryske journalisten Anna Politkovskaja som mördades eftersom hon rapporterade om ryska krigsbrott i Tjetjenien.
Finns många fler exempel men ni Vatniks accepterar det sålänge det inte drabbar er själva, precis så som ryssarna gjorde under Stalin terror.
Bara blunda och låtsas att det är normalt att människor försvinner efter att ha kritiserat regimen.