Citat:
Ursprungligen postat av
Runkistan
Vad är det för förbjudet innehåll du vill åt utan att behöva använda TOR? Är du pedofil?
Nej, jag är inte en pedofil. Jag är bara emot internetcensur.
Västerländsk demokrati skapar ständigt olika censurlagar under förevändningen att de har goda syften.
Visst, syftet låter bra. Men tänk om politiker plötsligt, som i Australien eller Nya Zeeland, förbjuder tobak och inför en lag som säger att det är ett brott att besöka tobaksrelaterade webbplatser?
Skulle du då följa den censuren? Förutom politiskt innehåll borde internet vara ett fritt utrymme utan begränsningar. Så länge det inte orsakar skada i verkligheten, bör alla typer av inlägg respekteras.
De flesta kämpar redan hårt i det verkliga livet. Om samma typ av censur som i verkligheten också tillämpas på internet, finns det ingen plats kvar för vila.
Cyberrymden är bara just det – en digital plats.
Och censur händer inte över en natt. Den sker steg för steg, tills alla mänskliga rättigheter har tagits ifrån oss.
När jag ser hur västerländska demokratier inför lagar som förbjuder end-to-end-kryptering, gör det olagligt att vägra dekryptera, och implementerar "onlinesäkerhetslagar", blir jag verkligen rädd för det systemet.
Nu förbjuder de till och med VPN-tjänster och kriminaliserar att vägra lämna ut krypteringsnycklar. Det enda som återstår är att införa fler censurlagar under olika förevändningar. I slutändan kommer vi leva i ett samhälle där man riskerar att bli gripen bara för att man andas.
Som någon som ser upp till Edward Snowden, känner jag en djup oro över detta.