2025-05-23, 07:40
Medlem
proconsuls avatar
Om man lever sitt liv på nätet kan det kanske kännas fritt. I den icke-virtuella världen så råder sharialagar i Somalia med allt vad det innebär av religiöst tvång.
Citera
2025-05-23, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Ja, interessant. Snacka om demokrati, folket styr verkligen. Dock finns det internationell övervakning på nätet, så brott som begås där kan nog få även glosögda Somalier dömda.

De flesta länder har möjlighet att samarbeta internationellt genom Interpol. Men Somalias regering är anarkistisk. Har Interpol någon närvaro i Somalia? Förmodligen inte. I teorin är allt du gör på internet i Somalia nästan oövervinnerligt, kanske till och med mer oövervinnerligt än Mulbad och Thor.
Citera
2025-05-23, 10:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Somalia har förbjudit tiktok (dock ej omöjliggjort användande än) och telegram. Skriver du något ”opassande” om staten eller religion på sociala medier så kan du straffas.
Eller vad sägs om 6 månaders fängelse för ”dåligt uppförande” online: https://www.hiiraan.com/news4/2024/A...isconduct.aspx

https://freedomhouse.org/country/som...dom-world/2022

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Censorship_of_TikTok

https://www.aljazeera.com/amp/news/2...iktok-telegram

https://www.hiiraan.com/news4/2025/M...y_charges.aspx
Citera
2025-05-23, 10:11
Medlem
Paris24s avatar
Tolkar jag TS rätt i att han skulle gilla att Sverige vore mer laglöst? Jag tror inte det. Man ska ligga på en mellannivå, och jag ogillar t.ex det rigida Australien och NZ riktigt mycket sedan corona, woke, cigarettförbud m.m.
Citera
2025-05-23, 10:59
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Jag läste att det är nu "hets mot folkgrupp" att kalla transvestiter för något onormalt på sociala media här i Sverige, då har vi kommit långt kan man säga.

EU är över, det är bara att dra så jävla fort man kan härifrån.

Jag planerar att dra i slutet av året, det är då jag tror vi är i krig mot Ryssarna i Jewkraina.

Ja gör det. Somalia är varmt och behagligt och fritt från judar. Du kommer älska det.
Citera
2025-05-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Jag såg nyligen ett inlägg om att Sverige börjat straffa personer som använder OnlyFans, och det fick mig att tänka på något intressant.

På sistone har jag börjat intressera mig för cybersäkerhet och studerat det ganska mycket. Och ju mer jag lär mig, desto tydligare blir det att internet inte alls är ett fritt utrymme – oavsett vilket land man bor i.

Till och med betalda VPN-tjänster är under övervakning av myndigheter. I Tyskland blev en person nyligen gripen bara för att ha använt Tor.

När det gäller censur ligger länder som Australien och Storbritannien nästan på en nivå som känns taget ur en cyberpunkvärld. Där finns lagar som gör det straffbart att vägra lämna ut sin mobilkod till polisen om de kräver det. Det finns knappt någon personlig frihet kvar. Människor tvingas till självcensur för att inte bli straffade för sina inlägg på sociala medier.

Ju mer AI utvecklas, desto hårdare lär statlig kontroll och övervakning bli.

Men låt oss vända på perspektivet. Föreställ dig att du är en hacker som bor i Mogadishu, Somalia.

Eftersom det i princip inte finns någon fungerande regering där, existerar heller ingen statlig internetcensur. Du kan röra dig fritt i det digitala rummet – även i de dolda delarna – utan VPN eller Tor.

Om du dessutom är tekniskt skicklig kan du till och med hacka personer i västvärlden utan att riskera att bli identifierad eller gripen. Du är som en gud på nätet. Du kan läsa förbjudet innehåll, posta vad du vill – även sådant som är olagligt i andra länder – utan konsekvenser.

Ingen internationell myndighet kan röra dig – för du befinner dig i Somalia. Och med bara en enkel gratis-VPN ovanpå det är du i princip mäktigare än både Zeus och Jahve i den digitala världen.

Jag är övertygad om att ju mer AI driver på statlig kontroll, desto mer kommer ett laglöst område som Somalia att framstå som det sista verkligt fria utrymmet på internet.

Vad tycker du om det här ämnet?
Vad är det för förbjudet innehåll du vill åt utan att behöva använda TOR? Är du pedofil?
Citera
2025-05-23, 12:31
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
De flesta länder har möjlighet att samarbeta internationellt genom Interpol. Men Somalias regering är anarkistisk. Har Interpol någon närvaro i Somalia? Förmodligen inte. I teorin är allt du gör på internet i Somalia nästan oövervinnerligt, kanske till och med mer oövervinnerligt än Mulbad och Thor.

Kanske om du begår brott inom Somalia. Men knappast att de kommer få vara ifred om de begår brott vanliga människor.
Citera
2025-05-23, 13:04
Avstängd
Somalia är inte fritt
Det är totalt jävla korrupt
Citera
2025-05-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runkistan
Vad är det för förbjudet innehåll du vill åt utan att behöva använda TOR? Är du pedofil?

Nej, jag är inte en pedofil. Jag är bara emot internetcensur.

Västerländsk demokrati skapar ständigt olika censurlagar under förevändningen att de har goda syften.

Visst, syftet låter bra. Men tänk om politiker plötsligt, som i Australien eller Nya Zeeland, förbjuder tobak och inför en lag som säger att det är ett brott att besöka tobaksrelaterade webbplatser?

Skulle du då följa den censuren? Förutom politiskt innehåll borde internet vara ett fritt utrymme utan begränsningar. Så länge det inte orsakar skada i verkligheten, bör alla typer av inlägg respekteras.

De flesta kämpar redan hårt i det verkliga livet. Om samma typ av censur som i verkligheten också tillämpas på internet, finns det ingen plats kvar för vila.

Cyberrymden är bara just det – en digital plats.

Och censur händer inte över en natt. Den sker steg för steg, tills alla mänskliga rättigheter har tagits ifrån oss.

När jag ser hur västerländska demokratier inför lagar som förbjuder end-to-end-kryptering, gör det olagligt att vägra dekryptera, och implementerar "onlinesäkerhetslagar", blir jag verkligen rädd för det systemet.

Nu förbjuder de till och med VPN-tjänster och kriminaliserar att vägra lämna ut krypteringsnycklar. Det enda som återstår är att införa fler censurlagar under olika förevändningar. I slutändan kommer vi leva i ett samhälle där man riskerar att bli gripen bara för att man andas.

Som någon som ser upp till Edward Snowden, känner jag en djup oro över detta.
Citera
2025-05-23, 13:17
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Somalia är knappt ens ett land! Mycket svag stat! Om du menar frihet som i en anarki så är väl Somalia kanske friare än Sverige!

Annars är det sharialagar där och massa censur och annat otäckt! Här i Sverige kan jag skriva att jag tycker att statsministern här är en idiot! Skulle jag skriva samma sak i Somalia om deras hövding så skulle jag bli torterad och slängd i finkan på obestämd tid!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-05-23 kl. 13:23.
Citera
2025-05-23, 14:21
Medlem
Väldigt fritt för kvinnor ja,, TS måste va helt blåst.
Citera
2025-05-23, 18:12
Medlem
Wyrdkins avatar
Somalia räknas som en anarki så, ja.

(Sålänge du har dollar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem