• 1
  • 2
2025-05-22, 19:35
Medlem
Jag såg nyligen ett inlägg om att Sverige börjat straffa personer som använder OnlyFans, och det fick mig att tänka på något intressant.

På sistone har jag börjat intressera mig för cybersäkerhet och studerat det ganska mycket. Och ju mer jag lär mig, desto tydligare blir det att internet inte alls är ett fritt utrymme – oavsett vilket land man bor i.

Till och med betalda VPN-tjänster är under övervakning av myndigheter. I Tyskland blev en person nyligen gripen bara för att ha använt Tor.

När det gäller censur ligger länder som Australien och Storbritannien nästan på en nivå som känns taget ur en cyberpunkvärld. Där finns lagar som gör det straffbart att vägra lämna ut sin mobilkod till polisen om de kräver det. Det finns knappt någon personlig frihet kvar. Människor tvingas till självcensur för att inte bli straffade för sina inlägg på sociala medier.

Ju mer AI utvecklas, desto hårdare lär statlig kontroll och övervakning bli.

Men låt oss vända på perspektivet. Föreställ dig att du är en hacker som bor i Mogadishu, Somalia.

Eftersom det i princip inte finns någon fungerande regering där, existerar heller ingen statlig internetcensur. Du kan röra dig fritt i det digitala rummet – även i de dolda delarna – utan VPN eller Tor.

Om du dessutom är tekniskt skicklig kan du till och med hacka personer i västvärlden utan att riskera att bli identifierad eller gripen. Du är som en gud på nätet. Du kan läsa förbjudet innehåll, posta vad du vill – även sådant som är olagligt i andra länder – utan konsekvenser.

Ingen internationell myndighet kan röra dig – för du befinner dig i Somalia. Och med bara en enkel gratis-VPN ovanpå det är du i princip mäktigare än både Zeus och Jahve i den digitala världen.

Jag är övertygad om att ju mer AI driver på statlig kontroll, desto mer kommer ett laglöst område som Somalia att framstå som det sista verkligt fria utrymmet på internet.

Vad tycker du om det här ämnet?
Citera
2025-05-22, 19:54
Medlem
Bassplays avatar
Såhär går det tillslut när alla "JaG hAr Ju InGeT aTt DöLjA" clowner inte kan förstå vad dom ställer till med.

🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡🤡
Citera
2025-05-22, 20:01
Medlem
ElexirPharmas avatar
Somalia är korrupt så det gäller att liera sig med någon klan/milis som skyddar dig om USA, UK eller Australien i en covert operation landar för att oskadliggöra dig, alternativt betalar någon bonde för att ta kål på dig.

Du kan räkna med att Somalias regering med en fin summa pengar kommer att förneka incidenten. Du måste därför göra vad du kan för att undvika den stora smällen.
Citera
2025-05-22, 20:03
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Ja men folket gillar att få en hård kuk i röven av staten och myndigheten av någon jävla anledning. Man offrar sin frihet för en illusion av säkerhet och trygghet men allt handlar i grund och botten om att kontrollera befolkningen.
Citera
2025-05-22, 20:06
Medlem
Bone Collectors avatar
Vad är det för "förbjudet innehåll" på internet som är olagligt att besöka från något annat land än Somalia?
Hur kan detta ens vara ett "problem" för någon?

Jag har mina aningar. Jävla peddo.
Citera
2025-05-22, 20:06
Medlem
Jag läste att det är nu "hets mot folkgrupp" att kalla transvestiter för något onormalt på sociala media här i Sverige, då har vi kommit långt kan man säga.

EU är över, det är bara att dra så jävla fort man kan härifrån.

Jag planerar att dra i slutet av året, det är då jag tror vi är i krig mot Ryssarna i Jewkraina.
Citera
2025-05-22, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Vad är det för "förbjudet innehåll" på internet som är olagligt att besöka från något annat land än Somalia?
Hur kan detta ens vara ett "problem" för någon?

Jag har mina aningar. Jävla peddo.

Nej, jag är inte intresserad av sådant. Ärligt talat, även om det känns lite pinsamt att säga det, så är min sexuella preferens mogna kvinnor, typ MILF. När jag tänker på var man kan ha verklig onlinefrihet utan att bli kontrollerad av någon, så känns det som att Somalia är det enda rätta svaret.
Citera
2025-05-22, 20:13
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Jag såg nyligen ett inlägg om att Sverige börjat straffa personer som använder OnlyFans, och det fick mig att tänka på något intressant.

På sistone har jag börjat intressera mig för cybersäkerhet och studerat det ganska mycket. Och ju mer jag lär mig, desto tydligare blir det att internet inte alls är ett fritt utrymme – oavsett vilket land man bor i.

Till och med betalda VPN-tjänster är under övervakning av myndigheter. I Tyskland blev en person nyligen gripen bara för att ha använt Tor.

När det gäller censur ligger länder som Australien och Storbritannien nästan på en nivå som känns taget ur en cyberpunkvärld. Där finns lagar som gör det straffbart att vägra lämna ut sin mobilkod till polisen om de kräver det. Det finns knappt någon personlig frihet kvar. Människor tvingas till självcensur för att inte bli straffade för sina inlägg på sociala medier.

Ju mer AI utvecklas, desto hårdare lär statlig kontroll och övervakning bli.

Men låt oss vända på perspektivet. Föreställ dig att du är en hacker som bor i Mogadishu, Somalia.

Eftersom det i princip inte finns någon fungerande regering där, existerar heller ingen statlig internetcensur. Du kan röra dig fritt i det digitala rummet – även i de dolda delarna – utan VPN eller Tor.

Om du dessutom är tekniskt skicklig kan du till och med hacka personer i västvärlden utan att riskera att bli identifierad eller gripen. Du är som en gud på nätet. Du kan läsa förbjudet innehåll, posta vad du vill – även sådant som är olagligt i andra länder – utan konsekvenser.

Ingen internationell myndighet kan röra dig – för du befinner dig i Somalia. Och med bara en enkel gratis-VPN ovanpå det är du i princip mäktigare än både Zeus och Jahve i den digitala världen.

Jag är övertygad om att ju mer AI driver på statlig kontroll, desto mer kommer ett laglöst område som Somalia att framstå som det sista verkligt fria utrymmet på internet.

Vad tycker du om det här ämnet?
Intressant observation, vilka fler laglösa länder finns det där man kan go bananas?

Libyen - känns också som vilda västern.
Kurdistan - tror dom skiter blankt i vad man gör på nätet/har inte kapacitet att utöva kontroll.
Syrien - åtminstone i nuvarande maktvakuum ett tag framöver.
Jemen - där är det nog också rock n' roll.
Bangladesh - svagt land med svag rättsstat, kanske får vara lite försiktigare.

Generellt tror jag man ändå ska vara försiktig, vet någon vem du är och var du befinner dig så är det nog enkelt och billigt att hyra in någon som gör smutsjobbet.
Citera
2025-05-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Intressant observation, vilka fler laglösa länder finns det där man kan go bananas?

Libyen - känns också som vilda västern.
Kurdistan - tror dom skiter blankt i vad man gör på nätet/har inte kapacitet att utöva kontroll.
Syrien - åtminstone i nuvarande maktvakuum ett tag framöver.
Jemen - där är det nog också rock n' roll.
Bangladesh - svagt land med svag rättsstat, kanske får vara lite försiktigare.

Generellt tror jag man ändå ska vara försiktig, vet någon vem du är och var du befinner dig så är det nog enkelt och billigt att hyra in någon som gör smutsjobbet.

Föreställ dig att du skaffar en olåst mobil i ett laglöst land som Somalia, sätter in ett förbetalt SIM-kort och använder operatörens IP-adress. Vilken myndighet skulle kunna spåra dig då? Ur ett säkerhetsperspektiv är han en gud.
Citera
2025-05-22, 20:28
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Nej, jag är inte intresserad av sådant. Ärligt talat, även om det känns lite pinsamt att säga det, så är min sexuella preferens mogna kvinnor, typ MILF. När jag tänker på var man kan ha verklig onlinefrihet utan att bli kontrollerad av någon, så känns det som att Somalia är det enda rätta svaret.
Skönt att höra.

Vanligt att såna typer uttrycker sig på samma sätt för att legitimera sitt sjuka beteende.

Tycker ändå att internet är väldigt fritt som det är, trots restriktionerna och lagarna som finns. Ofta är de helt tandlösa och bara att ignorera.

Har aldrig haft någon VPN men det har inte hindrat mig från att bryta mot många lagar på nätet, framför allt upphovsrätten.

Händer rätt ofta att jag googlar suspekta sökord relaterade till terrordåd, bomber, vapen, politik, ideologi o.dyl pga att jag gör research ibland och vill ha en bättre förståelse för aktuella händelser mm.

Aldrig varit det minsta orolig för att få påhälsning av polisen, eller att bli hemligt övervakad.

Jag tänker mig att det enbart händer dem som kollar barnporr eller är aktiva i terroristgrupper på nätet.
En gång var femte år eller något så tar de någon för brott mot upphovsrätten och utdömer maxstraff, bara för att statuera exempel.
Då handlar det oftast om någon som hållit på med extremt mycket piratkopiering, med flera miljoner filmer eller något.
Citera
2025-05-22, 20:30
Bannlyst
Till tubriken.

Somali är sämst land i hel afrika

Alla vi i iran, afgan, syria, libya, iraq, qatar o mer vi hatar dom jävla piratsomali.

Väst av allt från afrikat,

Fri land den är inte, de död varandra hela tiden för allting samma som de gör hemma i esverige
Citera
2025-05-22, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Skönt att höra.

Vanligt att såna typer uttrycker sig på samma sätt för att legitimera sitt sjuka beteende.

Tycker ändå att internet är väldigt fritt som det är, trots restriktionerna och lagarna som finns. Ofta är de helt tandlösa och bara att ignorera.

Har aldrig haft någon VPN men det har inte hindrat mig från att bryta mot många lagar på nätet, framför allt upphovsrätten.

Händer rätt ofta att jag googlar suspekta sökord relaterade till terrordåd, bomber, vapen, politik, ideologi o.dyl pga att jag gör research ibland och vill ha en bättre förståelse för aktuella händelser mm.

Aldrig varit det minsta orolig för att få påhälsning av polisen, eller att bli hemligt övervakad.

Jag tänker mig att det enbart händer dem som kollar barnporr eller är aktiva i terroristgrupper på nätet.
En gång var femte år eller något så tar de någon för brott mot upphovsrätten och utdömer maxstraff, bara för att statuera exempel.
Då handlar det oftast om någon som hållit på med extremt mycket piratkopiering, med flera miljoner filmer eller något.

Är Edward Snowden en brottsling bara för att han motsätter sig censur? I den verkliga världen finns redan strikta lagar, men att även bli kontrollerad i den digitala världen innebär att vi lever utan frihet. Det här handlar inte om någon sexuell läggning. Jag säger det igen – min smak är MILF.

Censur handlar inte bara om sexualitet, utan sker inom alla områden. Man kan till och med bli straffad för att kritisera något – det är vad censur innebär. Tycker du verkligen att det är bra med ett samhälle där, som i Storbritannien eller Australien, det finns lagar som gör det olagligt att vägra lämna ut sina krypteringsnycklar och där ens privata mobil kan bli fullständigt genomsökt?

Jag vill bara att man tänker ur ett annat perspektiv. Vi lever inte ens i hundra år, och ändå tycker vissa – som ni västerlänningar – att det är bra att vara kontrollerad av andra. Det kan jag inte förstå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in