2025-05-23, 07:32
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Den första härskaren var Rollo, en skandinavisk viking.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rollo

Rollos ättling William the Conqueror vann slaget vid Hastings och bildade som vikingaättling det första "normandiska" kungahuset av England.
https://en.wikipedia.org/wiki/William_the_Conqueror

Normanderna tog kål på så många Anglo-Saxer att Engelsmännen idag borde identifiera sig som Anglo-Normans.
Citera
2025-05-23, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
När jag varit i Nederländerna så tycker jag att holländarna är på pricken lika svenskar. Ansiktsdragen, hårdfärgen, allt. Är svenskar och holländare samma folk? Visst, jag känner till de germanska folken. Men jag tycker inte tyskar är så värst lika svenskar på samma sätt som holländarna.

Som vanlig svensk smälter man in rätt bra när man är i Holland, ja. Framför allt om man inte är för kort och/eller tjock, medellängden för holländska män är 183 cm och övervikt är mindre vanligt än i Sverige.
Citera
2025-05-23, 10:17
Medlem
Paris24s avatar
Nej nej. Jag bodde 3 veckor i Amsterdam med min familj. Holländare är lika smala och långa som svenskar men mycket fulare. De är extremt snåla och allt går ut på pengar. Inga problem att en restaurang lurar dig på pengar. De kör som bildårar och cyklisterna spottar på dig om du råkar gå på cykelbanan. De är lite mer individuella och hus kan se ut hur som heöst och man kan gå klädd hur som helst, Svenskar är mera rigida och vill se likadana ut. Nej, Holland är fullt med drifter som saknas i det lugna Sverige.

För den som inte tänkt på det så är det Holland via Nya Amsterdam/New York, som präglat hela USA via alla sina invandrare att bli beroende av pengar. Det är inte svenskar. Ingen slump att världens första globala företag och världens första aktiebolag och börs, och bubbla, skapades i Amsterdam.

Så allting i Amsterdam är väldigt välordnat och "rikt", särskilt jämfört med ett grannland som Belgien som jag inte hade kunnat bo i. Jag vill helst inte bo i Holland heller, då är Danmark, USA, Schweiz, Norge mycket bättre och mer likt Sverige.
Senast redigerad av Paris24 2025-05-23 kl. 10:24.
Citera
2025-05-23, 11:26
Medlem
george.sthlms avatar
Dom är väldigt lika svenskarna fast dom röker mycket mer hasch och har äcklig ost

Samt: dom älskar att åka skridskor med är odugliga på hockey. Obegripligt
Citera
2025-05-23, 12:26
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Tyskarna blev utsatta för världshistoriens största folkmord efter 1945 och miljoner tyskor blev våldtagna av mongoler i den röda armén. Riktiga tyskar ser ut som holländare.

Aborterades inte resultatet av majoriteten av alla dessa våldtäkter?

Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Mycket lättingänglig forskning finns att tillgå.
Min fick jag av Illustrerad Vetenskap.

Men allt dom skriver är ju Fake news..

Illustrerad Vetenskap? Utgiven av Bonnier? Jo då, de har säkert ingen agenda med det de skriver. Du ska vara mer källkritisk än. Titta på tex allt som Bonnier utger, hundratals tidningar, tidskrifter, böcker, TV osv. Man tror att man får en bred information men egentligen är det samma agenda som sprids på massa olika ställen. Mindre vakna individer läser och ser saker samma sak på olika ställen och tror de är upplysta. Ifrågasätt allt!
I all välmening.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej nej. Jag bodde 3 veckor i Amsterdam med min familj. Holländare är lika smala och långa som svenskar men mycket fulare. De är extremt snåla och allt går ut på pengar. Inga problem att en restaurang lurar dig på pengar. De kör som bildårar och cyklisterna spottar på dig om du råkar gå på cykelbanan. De är lite mer individuella och hus kan se ut hur som heöst och man kan gå klädd hur som helst, Svenskar är mera rigida och vill se likadana ut. Nej, Holland är fullt med drifter som saknas i det lugna Sverige.

För den som inte tänkt på det så är det Holland via Nya Amsterdam/New York, som präglat hela USA via alla sina invandrare att bli beroende av pengar. Det är inte svenskar. Ingen slump att världens första globala företag och världens första aktiebolag och börs, och bubbla, skapades i Amsterdam.

Så allting i Amsterdam är väldigt välordnat och "rikt", särskilt jämfört med ett grannland som Belgien som jag inte hade kunnat bo i. Jag vill helst inte bo i Holland heller, då är Danmark, USA, Schweiz, Norge mycket bättre och mer likt Sverige.

1492 sparkade spanjorerna efter 700 år ut muslimerna och majoriteten av judarna som stått på muslimernas sida och förtryckt de kristna spanjorerna. Dessa utsparkade judar hamnade i Nederländerna, Amsterdam. De ägnade sig åt slavhandel över Atlanten och diamant/guldutvinning i Sydafrika. De ser kanske ut som oss lite grann khazarjudarna men karaktärsdragen du beskriver ligger i deras blod.

Jag uppfattar danskar och nederländare som närmare varandra än svenskar och nederländare. Tror svenskar och norrmän ligger närmare varandra.
Citera
2025-05-23, 12:42
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Som vanlig svensk smälter man in rätt bra när man är i Holland, ja. Framför allt om man inte är för kort och/eller tjock, medellängden för holländska män är 183 cm och övervikt är mindre vanligt än i Sverige.
Vet inte om du varit i Nederländerna nyligen, men övervikt är i princip lika vanligt där som här...
Citera
2025-05-23, 12:48
Medlem
Ankdammsmans avatar
Språkligt och utseendemässigt är vi uppenbarligen lika eftersom svenskar på semester regelbundet misstas för holländare.

Kulturellt är det väl mer komplicerat. Vi är av uppenbara skäl lika nordtyskar och holländare är inte jättelångt från det. Å andra sidan tycker jag att det finns saker i svensk kultur som liknar brittisk väldigt mycket, framförallt den mer lågmälda och indirekta stilen som oftast saknas hos tyskar. "Face"-kulturen är också mer lik länder som Storbritannien och Japan.
Citera
2025-05-23, 12:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag uppfattar danskar och nederländare som närmare varandra än svenskar och nederländare. Tror svenskar och norrmän ligger närmare varandra.
Jo, danskarna har också ett drag åt att "tjäna pengar", medans svenskar mer är snälla idealister, refugees welcome, och lättlurat offer. Allting med individuella drag naturligtvis. Danskar och holländare är även "bönder", jag tycker svenskarna är mer "ingenjörer".
Citera
2025-05-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Språkligt och utseendemässigt är vi uppenbarligen lika eftersom svenskar på semester regelbundet misstas för holländare.

Kulturellt är det väl mer komplicerat. Vi är av uppenbara skäl lika nordtyskar och holländare är inte jättelångt från det. Å andra sidan tycker jag att det finns saker i svensk kultur som liknar brittisk väldigt mycket, framförallt den mer lågmälda och indirekta stilen som oftast saknas hos tyskar. "Face"-kulturen är också mer lik länder som Storbritannien och Japan.

Tycker du har rätt i det. Holländare är kända för rak, direkt, konfrontativ och ibland lite väl ärlig kommunikativ stil (burdus, skulle vissa säga), jämfört med svenskar som söker konsensus och inte vill ställa till scener.

Å andra sidan finns många likheter med svenskar, t.ex. fokus på individuell autonomi, privatliv, jämlikhet, pragmatism, punktlighet, planering o.s.v.
Citera
2025-05-24, 11:06
Medlem
bomhulls avatar
Jag bor i london och folk tror ofta att jag är holländare utseendemässigt.
Personligen ogillar jag holland och dess platta fula landskap,amsterdam med redlight district och droger i överflöd(numera fullt med invandrare precis som i sverige) .
Citera
2025-05-24, 18:14
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Jag bor i london och folk tror ofta att jag är holländare utseendemässigt.
Personligen ogillar jag holland och dess platta fula landskap,amsterdam med redlight district och droger i överflöd(numera fullt med invandrare precis som i sverige) .

Holländarna har haft stor betydelse historiskt, och förknippas ofta med väderkvarnar. Många var de som slogs mot väderkvarnarna, förgäves. Bland andra den brittiske premiärministern Cromwell. Med hjälp av väderkvarnarna har man betvingat havet.

Winfrid Saxaren mötte sin baneman här. Det var Winfrid som frälste Europa från hedendomen, lite innan Ansgar. En pionjär.

Afrikaanerna får man inte glömma bort. De är driftiga och dugliga, och ser ner lite grann på engelsmännen. Så det är nog ömsesidigt.
Citera
2025-05-26, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Tyskarna blev utsatta för världshistoriens största folkmord efter 1945 och miljoner tyskor blev våldtagna av mongoler i den röda armén. Riktiga tyskar ser ut som holländare.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Aborterades inte resultatet av majoriteten av alla dessa våldtäkter?

Illustrerad Vetenskap? Utgiven av Bonnier? Jo då, de har säkert ingen agenda med det de skriver. Du ska vara mer källkritisk än. Titta på tex allt som Bonnier utger, hundratals tidningar, tidskrifter, böcker, TV osv. Man tror att man får en bred information men egentligen är det samma agenda som sprids på massa olika ställen. Mindre vakna individer läser och ser saker samma sak på olika ställen och tror de är upplysta. Ifrågasätt allt!
I all välmening.

1492 sparkade spanjorerna efter 700 år ut muslimerna och majoriteten av judarna som stått på muslimernas sida och förtryckt de kristna spanjorerna. Dessa utsparkade judar hamnade i Nederländerna, Amsterdam. De ägnade sig åt slavhandel över Atlanten och diamant/guldutvinning i Sydafrika. De ser kanske ut som oss lite grann khazarjudarna men karaktärsdragen du beskriver ligger i deras blod.

Nej, det fanns inga "säkra aborter" på den tiden då år 1945.
Den medicinska tekniken hade inte hunnit så långt då.
Man kunde visserligen söva patienterna men komplicerade ingrepp var svårt, mycket svårt.
Därför hade också de flesta länder abortförbud på den tiden.
Av hänsyn till att kvinnans liv var i fara ifall en abort gick helt snett.

Man kunde inte heller kompensera för blodförlusten särskilt bra.
Först i och med Korea-kriget (som slutade år 1953) så lärde man sig att kunna fylla på blod.

Kvinnan fick föda fram barnet på naturlig väg istället. Fast i många av dessa fall så fick dessa barn växa upp i fosterhem på en annan ort.

Citat:
Ursprungligen postat av PerOF
Holländarna har haft stor betydelse historiskt, och förknippas ofta med väderkvarnar. Många var de som slogs mot väderkvarnarna, förgäves. Bland andra den brittiske premiärministern Cromwell. Med hjälp av väderkvarnarna har man betvingat havet.

Winfrid Saxaren mötte sin baneman här. Det var Winfrid som frälste Europa från hedendomen, lite innan Ansgar. En pionjär.

Afrikaanerna får man inte glömma bort. De är driftiga och dugliga, och ser ner lite grann på engelsmännen. Så det är nog ömsesidigt.

Nu blev väl holländarna mest berömda för sitt sjöfartskunnande. Att de hade många skolor som skulle utbilda sjöfartsfolk, liksom London, UK hade.

I brittiska marinen så fick de unga skeppsgossarna pröva på sjön redan från 12-14 års åldern, men bara om de hade väldigt god syn, och inte hade anlag för någon sjösjuka.
De fick förstås lära sig att klättra högst upp i riggen om det skulle behövas.
Tex om ett segel var trasigt ?

Citat:
Ursprungligen postat av Simora

Holländarna är världens längsta folk alla kategorier. Man tror att det beror
på det stora intaget av mjölkprodukter tex framförallt ost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in