2025-05-24, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
400 kan tvingas lämna Sveriges Radio – men är det negativt?

Kommer ni ihåg gamla Twitter – innan 80% av personalen fick gå? En plats där hundratals anställda satt och kontrollerade innehåll, styrde trender och tystade vissa röster. Efter förändringarna blev plattformen visserligen mer kaotisk – men också öppnare och mer transparent.

Kanske dags att ställa samma fråga om Sveriges Radio?

Nu varnar SR:s stabschef för “drakoniska neddragningar” där 300–400 personer kan tvingas lämna bolaget om regeringen inte skjuter till ytterligare miljarder. Men är det självklart att det är ett hot mot demokratin?

När 70% av SR:s kostnader är personal – och ett antal av dessa jobbar med agendaformning, innehållsstyrning och indirekt censur genom vad man väljer att inte ta upp – då kanske det finns skäl att välkomna en viss förändring.

Mindre småpåverkan. Färre gatekeepers. Mer öppenhet.

Fråga: Kanske kan detta vara startskottet för en mer balanserad och verklighetsnära public service?

Eller vad tycker panelen?

Jag tycker det är tragiskt att det är så många ställer sig så negativ till den mest pålitliga nyhetskällan som finns på svenska.

Jag vet att många varit trötta på att svt /SR varit extremt vänster och väldigt lite neutrala. Men det är bättre nu än tidigare så utvecklingen går åt riktigt håll. Det är också så att SR är den bästa källa till bra dokumentärer och nyheter på svenska som finns.

Tänker ni att ni i framtiden bara skal matas av reklam media och bloggare och va fan alla heter som gör sitt eget men ändå är beroende av reklampengar och därför är påverkade.

Vem fan skulle vilja ha nyheter som i USA, där de är så partiska och köpta att det bara skapar sprickor i befolkningen.

Skärp er, stötta SR och var tacksam för att tidigare politiker har varit smarta nog att lägga upp spelregler som begränsar politiskt inflytande.

Säpo skulle haft som uppgift att passa på att svt/sr och politiker och företag inte har otillbörlig kontakt eller påverkan.
Citera
2025-05-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Jag tycker det är tragiskt att det är så många ställer sig så negativ till den mest pålitliga nyhetskällan som finns på svenska.

Jag vet att många varit trötta på att svt /SR varit extremt vänster och väldigt lite neutrala. Men det är bättre nu än tidigare så utvecklingen går åt riktigt håll. Det är också så att SR är den bästa källa till bra dokumentärer och nyheter på svenska som finns.

Tänker ni att ni i framtiden bara skal matas av reklam media och bloggare och va fan alla heter som gör sitt eget men ändå är beroende av reklampengar och därför är påverkade.

Vem fan skulle vilja ha nyheter som i USA, där de är så partiska och köpta att det bara skapar sprickor i befolkningen.

Skärp er, stötta SR och var tacksam för att tidigare politiker har varit smarta nog att lägga upp spelregler som begränsar politiskt inflytande.

Säpo skulle haft som uppgift att passa på att svt/sr och politiker och företag inte har otillbörlig kontakt eller påverkan.
Men de kanske ska nöja sig med nyheter, dokumentärer och liknande? Jag kan inte alls förstå varför jag som skattebetalare ska betala t.ex. melodifestivalen, mästarnas mästare eller bästa bilden. Bara ett litet axplock av ren trams som andra tv-kanaler kan sköta. Kan omöjligen vara skattebetalarnas uppgift att hålla sk kändisar under armarna i diverse absurda underhållningsprogram.
Citera
2025-05-24, 12:18
Citat:
400 kan tvingas lämna Sveriges Radio – men är det negativt?

Kommer ni ihåg gamla Twitter – innan 80% av personalen fick gå? En plats där hundratals anställda satt och kontrollerade innehåll, styrde trender och tystade vissa röster. Efter förändringarna blev plattformen visserligen mer kaotisk – men också öppnare och mer transparent.

Kanske dags att ställa samma fråga om Sveriges Radio?

Nu varnar SR:s stabschef för “drakoniska neddragningar” där 300–400 personer kan tvingas lämna bolaget om regeringen inte skjuter till ytterligare miljarder. Men är det självklart att det är ett hot mot demokratin?

När 70% av SR:s kostnader är personal – och ett antal av dessa jobbar med agendaformning, innehållsstyrning och indirekt censur genom vad man väljer att inte ta upp – då kanske det finns skäl att välkomna en viss förändring.

Mindre småpåverkan. Färre gatekeepers. Mer öppenhet.

Fråga: Kanske kan detta vara startskottet för en mer balanserad och verklighetsnära public service?

Eller vad tycker panelen?

Mycket mycket bra. Sparka dessa kommunister som parasiterar på folket.
Citera
2025-05-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Om du tror att SR fuskar med hur de registrerar antalet lyssnare så borde du anmäla det till typ Yrkesetiska nämnden.

Sverige är närmare 11 miljoner, vi är dessutom en åldrande befolkning. Vissa poddar (om inte alla) går dessutom att lyssna på från utlandet. Jag lyssnar på BBC vilket innebär att jag bidrar till antalet unika lyssnare där. Vad svamlar du om 10 åringar Rosengårdare för?

Lyssnandet mäts som antal unika lyssnare, men om en person har på sin radio och fler lyssnar så blir det enbart en unik lyssnare. Därför kan man anta att det faktiska lyssnarantalet är högre.

I princip alla jag känner lyssnar på radio. Må det vara att det står på som ett brus i bakgrunden på arbetsplatsen, slentrianlyssnande i bilen till jobbet eller mer ”aktivt” lyssnande på någon specifik podd. Att du inte känner någon som lyssnar på SR och att du därför inte kan få in i din lilla hjärna hur många som faktiskt gillar SR är mer ett you problem än något annat.
Dummare än tåget!

Ser du INTE att kan finnas en diskrepans mellan dessa utvalda personers lyssnande och övriga bosatta i Sverige?
Ser du inte hur SR med det manipulerar sina lyssnarsiffror för att få dom verka stora?
Kan det vara så att du helst blundar?
Strutsbeteende är fegt.

Och dina påståenden kan jag enkelt skjuta i sank en efter en. Så dumt av dig att hitta på egna fakta.
Citera
2025-05-24, 14:33
Medlem
svampdamps avatar
Många andra företag tvingas till uppsägning och varsel i dessa tider. Varför ska SR vara annorlunda?
Citera
2025-05-24, 14:35
Medlem
Det är naturligtvis alldeles för lite.
P4 skulle rakt av kunna läggas ner.

Publicera service måste ha helt orimliga kostnader givet smörjan man producerar. P4 är i princip inlästa lokala nyheter som man stulit från lokaltidningen.
Uppblandar med nån gammal kärring som driver sin egen privata aktivism för skattepengar eller besöker något lokalt evenemang och ställer efterblivna frågor.

Borde med enkelhet gå att sänka budgeten 90%.
Citera
2025-05-24, 15:51
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Vilket trams. Tror du att du påverkar någon med sådant här? 😂

Tack för att du frågar. Ja, det är uppenbart att många ser fördelarna med att effektivisera Sveriges Radio, om man ska döma av kommentarerna här.

Om man gjorde en ordentlig opinionsundersökning – där man till exempel föreslår att tv-skatten i stället går till att höja pensionerna – skulle attityden till SVT och SR förändras radikalt.

Vi har att göra med uppblåsta tittar- och lyssnarsiffror, en djupt rotad marxistisk miljöagenda, och ett innehåll som konsekvent utesluter minst hälften av befolkningen.

Det finns i dag mycket lite som talar för att behålla dessa institutioner i nuvarande form – annat än att låta dem fokusera på renodlad, samhällsbärande public service.

När dammet lagt sig lär de inte behöva mer än 300 anställda.
Citera
2025-05-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men de kanske ska nöja sig med nyheter, dokumentärer och liknande? Jag kan inte alls förstå varför jag som skattebetalare ska betala t.ex. melodifestivalen, mästarnas mästare eller bästa bilden. Bara ett litet axplock av ren trams som andra tv-kanaler kan sköta. Kan omöjligen vara skattebetalarnas uppgift att hålla sk kändisar under armarna i diverse absurda underhållningsprogram.

Tja, en del underhållning bör de ha, många har slutat betala för dyra abonnemang och har bara tillgång till svt.

Men fokus och mest av resurser ska läggas på nyheter och dokumentation av samtiden och övervaka både politiker och företag för att både avslöja korruption och och andra oegentligheter som är destruktivt för samhället. Men också att lyfta fram viktiga personer både innom privata och statliga sektorn som förtjänar uppmärksamhet for insatser. Vi är alldeles för dåliga på att hylla de som ser till att vi går riktig väg och förbättrar vår framtid.

Så ska de täcka en hel del sport utan att köpa sig de dyra rättigheterna som är oproportionerligt dyrt i förhållande till publikens intresse.
Citera
2025-05-24, 16:05
Medlem
Räcker med att titta på appen för att se allt som produceras. Väldigt mycket är lösa diskussioner, ofta med icke sakkunniga, och sedan också mycket att man bara ställer en mikrofon framför lite slumpvis utvalt folk och låter dem prata mer eller mindre fritt. Också väldigt obskyra infallsvinklar på olika ämnen. Bevakning av naturvetenskap är kraftigt eftersatt, antagligen av den banala orsaken att majoriteten journalister hade svårt med det i skolan. Troligen väljer man att skära ned på fel saker och det blir ännu mer billig podcast-radio med mycket tomt snack.
Citera
2025-05-24, 16:13
Medlem
Tantradyss avatar
Rimligt beslut! SR har blivit en lekstuga. Verkar som alla programledare ska ha en egen podd. Vem fan lyssnar på Titti Schultz och Ebba Kleberg von Sydows podd, Monarkerna? Likaså SVT. En jävla massa kanaler numera, Godare och allt förbannat. Fattar inte att det visas hela kvällar med opera etc. på ettan eller tvåan. Var det inte meningen att sådant skulle finnas på Kulturkanalen? Finns mycket pengar att skära ner även på SVT utan att kvalitén skulle bli sämre. Men, som sagt, det är någon annan, som betalar - Skattebetalarna. En jävla massa överbetalda, uppumpade korrespondenter och programledare, som befinner sig i ett eget Universum för inbördes beundran.
Citera
2025-05-24, 16:33
Medlem
Citat:
Tack för att du frågar. Ja, det är uppenbart att många ser fördelarna med att effektivisera Sveriges Radio, om man ska döma av kommentarerna här.

Om man gjorde en ordentlig opinionsundersökning – där man till exempel föreslår att tv-skatten i stället går till att höja pensionerna – skulle attityden till SVT och SR förändras radikalt.

Vi har att göra med uppblåsta tittar- och lyssnarsiffror, en djupt rotad marxistisk miljöagenda, och ett innehåll som konsekvent utesluter minst hälften av befolkningen.

Det finns i dag mycket lite som talar för att behålla dessa institutioner i nuvarande form – annat än att låta dem fokusera på renodlad, samhällsbärande public service.

När dammet lagt sig lär de inte behöva mer än 300 anställda.

Det Är ju SR som utbildar människor i Sverige bland annat. Finns ingen agenda. Jag hängde på Flashback förr och idag är jag överlägsen när det gäller hur bildad jag blivit. Fasen tragiskt att se hur människor här gnager på samma ämnen dagarna i ända utan att utvecklas som människor 😂 Det är ju på sådana här forum man hamnar om man är obildad och korkad typ. Nej jag är inte här för rugg dunk utan kritiserar uteslutande. Har noll rädsla här då jag redan sett igenom människor här
Senast redigerad av JohnWicks 2025-05-24 kl. 16:36.
Citera
2025-05-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Tja, en del underhållning bör de ha, många har slutat betala för dyra abonnemang och har bara tillgång till svt.
Så det är en mänsklig rättighet att ha tillgång till underhållning i TV?
Och många kanaler kostar inget, man får stå ut med reklam, men det kan väl Bachelor vara värt?
Senast redigerad av HalHandyman 2025-05-24 kl. 17:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in