2025-05-22, 20:16
Medlem
Masingas avatar
Hur kan det vara så många anställda? Låter som slöseri på resurser.
Senast redigerad av Masinga 2025-05-22 kl. 20:18.
Citera
2025-05-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hade ju varit en sak om kommersiell radio i Sverige var bra, men det är den inte.
Poäng!

Finns det fog för att kicka 400 pers så litar jag på det, för nog borde SR kunna hålla sig med ekonomer som inte är salladskommunister ut i öronspetsarna. Problemet är väl att mångfaldens lampa måste skina vidare, så vi får dras med jojkande renskinn och tattarradio i oförminskat omfång medans det kommer dras ned på flygande reportrar och paneler där 2,3,4 människor pratar samtidigt.
Det senare är inte helt oönskat heller av undertecknad, men hellre en nyanserad expertpanel som diskuterar en världshändelse än en vetenskapsman som ska dissekera rymdgrus i en halvtimma, vilket kommer bli resultatet av en neddragning.

En i evinnerlighet rullande spellista av gamla uttjänta och uttjatade listlåtar, preppat av fnittriga nippertippor på reklamradio, duger i korta tider. Väldigt korta.
Jag har nog ett dussin pre-sets på min radio, och skulle nog kunna komponera en pianokonsert om mitt fingrande på tangenterna varit på ett piano.

Kanske kan lite koncentration och utrensning vara av godo, men fan tro't.
Citera
2025-05-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Poäng!

Finns det fog för att kicka 400 pers så litar jag på det, för nog borde SR kunna hålla sig med ekonomer som inte är salladskommunister ut i öronspetsarna. Problemet är väl att mångfaldens lampa måste skina vidare, så vi får dras med jojkande renskinn och tattarradio i oförminskat omfång medans det kommer dras ned på flygande reportrar och paneler där 2,3,4 människor pratar samtidigt.
Det senare är inte helt oönskat heller av undertecknad, men hellre en nyanserad expertpanel som diskuterar en världshändelse än en vetenskapsman som ska dissekera rymdgrus i en halvtimma, vilket kommer bli resultatet av en neddragning.

En i evinnerlighet rullande spellista av gamla uttjänta och uttjatade listlåtar, preppat av fnittriga nippertippor på reklamradio, duger i korta tider. Väldigt korta.
Jag har nog ett dussin pre-sets på min radio, och skulle nog kunna komponera en pianokonsert om mitt fingrande på tangenterna varit på ett piano.

Kanske kan lite koncentration och utrensning vara av godo, men fan tro't.
Finns ju en risk att detta påverkar SR's utmärkta podd-utbud tyvärr.
Citera
2025-05-22, 21:07
Medlem
Citat:
Finns ju en risk att detta påverkar SR's utmärkta podd-utbud tyvärr.
Säkert, troligt, kanske... Jag vet inte vad det finns för budget på det området. Men är det resurskrävande i personal gentemot lyssnarantal, så kan det vara ett lätt offer i nedskärningen.
Citera
2025-05-22, 21:10
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Skär ned till 20 anställda. Detta är en bra siffra!
Citera
2025-05-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Säkert, troligt, kanske... Jag vet inte vad det finns för budget på det området. Men är det resurskrävande i personal gentemot lyssnarantal, så kan det vara ett lätt offer i nedskärningen.
Till skillnad från de flesta i tråden tror jag inte 400 pers på SR suttit och rullat tummarna hittills. Så tyvärr sannolikt. Och det är en unik samling högkvalitativa poddar men som du skriver har inte alla kanske jättehöga lyssnarsiffror så en försämring är nog att vänta.
Citera
2025-05-22, 21:47
Medlem
Givetvis ska vi banta public service, det är inget annat än propaganda i många fall. Ta en titt på olika P4 sidor, verkar förovrigt finnas fruktansvärt många och alla sitter och pressar ut snyftreportage om invandrare som behöver utvisas.
Citera
2025-05-22, 21:52
Medlem
Takpapps avatar
SVT:s Aktuellt, som naturligtvis är heeeeeeeelt opartiska i frågan lät mupp-partisten Amanda Lind stå helt oemotsagd när hon påstod att "teknikutvecking" gör att public "service" har ökade kostnader. Och tönten från SD fattade inte att ifrågasätta det. Det har ALDRIG i världshistorien varit så billigt att producera videomaterial.

Det finns massvis med enskilda individer som gör betydligt bättre innehåll på youtube än vad PS med sina 10 miljarder lyckas med. Varför skulle de då behöva ÄNNU mera pengar?

Och att SD-tönten inte ens frågade vad den där böjda jätteskärmen bakom dem kostade? Den kostar väl som en genomsnittlig villa i Sverige, är det sånt våra skattepengar går till. Vad i "Aktuellt" blir bättre av sånt slöseri?

"Nej, men vi är ju vana att ha mycket pengar och alltid få mer. Allt annat är ett hot mot demokratu... Ja, ni vet."
Citera
2025-05-22, 22:01
Medlem
Citat:
Till skillnad från de flesta i tråden tror jag inte 400 pers på SR suttit och rullat tummarna hittills. Så tyvärr sannolikt. Och det är en unik samling högkvalitativa poddar men som du skriver har inte alla kanske jättehöga lyssnarsiffror så en försämring är nog att vänta.
Självklart väcker en sån här nyhet lust att uttrycka sig av dom som hyser agg mot en påtvingad avgift och alla dom som tycker det är på tok för vänstervridet, och jag säger inte emot det. Men jag tror det är naivt att inbilla sig att det skulle skifta mot det omvända för att anslagen dras ned. Vi kommer få (ännu) tråkigare radio.

Jag använder radio som det skval det är när jag gör annat, och för lite nyhetsrapportering. Poddarna är säkert inte illa, men känns som det kräver lite mer inspirerat lyssnande.
Citera
2025-05-22, 22:08
Medlem
SR:s VD hotar bl.a med att lägga ner P3, radiokören och några poddar.

Jag ställer mig positiv till de förslagen och ser en ljusnande framtid nalkas vid horisonten.

Allt onödigt ska bort och folket ska sättas in i realarbeten.

Jag har alltid funderat vilka barn som lyssnar på barnradion exempelvis? Uppriktigt sagt så tror jag inte att den kundkretsen finns längre på samma sätt som på 50-60-talet.
Senast redigerad av Konrad 2025-05-22 kl. 22:13.
Citera
2025-05-22, 22:09
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Jag kommer att sova gott i natt.

Med det sagt så tror jag inte att SR blir bättre av detta. Däremot gör väl kanalen mindre skada genom att inte få lika mycket av våra skattepengar för att sprida vinklade reportage längre.
Citera
2025-05-22, 22:15
Medlem
Citat:

Poddar, jag misstänker att lyssnarskaran är minimal. Hela nätet dräller i princip av dessa poddar och världen går nog inte under om några av dessa läggs ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in