• 4
  • 5
2025-05-28, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Finns det områden i stockholmstrakten där körskolorna kör sina manöverprov och man kan kolla in hur de håller på, och som inte är inne på slutna områden?
Kommer man in på gillinge som åskådare?

Förrut (?) höll de till bla på bromma flygplats, men det är inhägnat område.

På 80-talet höll de på den där fullkomligt idiotiska "garagesvängen", och hade konorna så tät, att det var omöjligt att klara körproven om man inte använde en crosshoj. Tidningen Wheels visade att det var omöjligt att klara proven med exv en fullt laglig chopper eller en tung mc. Det gick inte ens att leda runt en större mc. Fullkomligt sinnessjukt, men TSV ville absolut inte höra att provkraven var helt åt helvete.

Hur är det med kläder, måste man ha typ skinnkläder och ännu värre, mc-skor på en uppkörning?

Full MC ställ är ett krav för körprovet. Annars bara hjälmen enligt lagen. De flesta skador sker i fötter och händer, mindre vanligt i bålen, och ännu mindre vanligt i huvudet. Dock huvudskador är de dödligaste. Tycker MC skor och handskar är ett måste. En MC jacka är 1000 gånger bättre än en vanlig jacka mot regn, vind, och de flesta MC jackor har integrerade skyddsplattor så man behöver inte tänka på det, bara att ta på sig en MC jacka istället för en vanlig jacka. Väljer du att hoppa över MC byxor ha åtminstone kraftiga denim jeans på.

I Gillinge är övningsområdet spärrat med bommar. Lärarna har stenkoll på vilka studenter är med på banan, ser de dig kommer de nog be dig lämna området omedelbart, speciellt om du kommer dit med vanliga kläder. Alla där måste ha MC ställ och hjälm.
Citera
2025-05-28, 15:22
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Full MC ställ är ett krav för körprovet. Annars bara hjälmen enligt lagen. De flesta skador sker i fötter och händer, mindre vanligt i bålen, och ännu mindre vanligt i huvudet. Dock huvudskador är de dödligaste. Tycker MC skor och handskar är ett måste. En MC jacka är 1000 gånger bättre än en vanlig jacka mot regn, vind, och de flesta MC jackor har integrerade skyddsplattor så man behöver inte tänka på det, bara att ta på sig en MC jacka istället för en vanlig jacka. Väljer du att hoppa över MC byxor ha åtminstone kraftiga denim jeans på.

I Gillinge är övningsområdet spärrat med bommar. Lärarna har stenkoll på vilka studenter är med på banan, ser de dig kommer de nog be dig lämna området omedelbart, speciellt om du kommer dit med vanliga kläder. Alla där måste ha MC ställ och hjälm.
Du glömmer det allra viktigaste skyddet av alla, ryggskyddet. Det räcker att glida in i en vass refug eller trottoarkant med ryggen före för att du ska få tillbringa resten av livet i rullstol. Eller att du stannar vid ett rödljus och en bilförare som kollar ner på telefonen lite snabbt inte hinner bromsa, då kättrar bilen upp över ditt bakhjul och klipper ryggslutet. Jag kan slarva med alla skydd utom hjälm och ryggskydd, skrapsår och skelettskador läker men hjärnskador eller rullstol vill jag inte tillbringa resten av mitt liv med.
Citera
2025-05-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Ödmjukhet är in viktigt inställning om man vill överleva. Vara medveten om sina brister, riskerna och hur man kan utvecklas. Kan vara så att jag läser dig fel, men du ustrålar en viss övertro i din förmåga baserat på din "10 år långa erfarenhet av bil", och att alla andra än du på vägarna är idioter. Stenskott styr man bara delvis över, får du mötande på enfilig väg som skjuter upp ett stenskott så kan man inte undvika det.

Du ska inte underskatta MC-körningens skillnader från bilkörning. "Trafikvett" är liknande, men MC har en hel radda egna utmaningar och själva framförningen och kurvtagingen skiljer sig mycket från bil.

Du kan lätt skaffa dig kortet, men det är egentligen först då utmaningen börjar, nämligen att hålla sig vid liv. De 2 första åren med MC-kort är de farligaste, första året är man dålig och nervös, andra är man dålig och övermodig.

Jag säger inte det här för att du ska tappa modet eller vara taskig, jag får inte ut något av att jävlas med folk på nätet. Talar från egna erfarenheter, kör själv MC och har varit skreptisk till körskolor.

Vi fick faktiskt lära oss tvärtom på riskettan. Läraren visade en graf över antal års erfarenhet relaterat till dödsolyckor. De första två året efter att man tagit MC kortet hade nästan inga dödsolyckor eller allvarliga skador alls, och grafen steg kraftigt uppåt efter 4 års erfarenhet, om jag minns rätt det var som högst när man hade 8-10 årserfarenhet. Det är då många MC förare med "stor erfarenhet" tar för många risker, kör för fort, kör om för nära, kör om från högersida, kör mellan bilarna med mycket högra hastighet än en nybörjare, tar kurvor för snabbt, och löper därför större risk att dö eller bli allvarligt skadade i trafiken. Han visade också statistik över orsaker till allvarliga och dödliga olyckor, en stor del körde över 30km/t över hastighetsgränsen, en del körde trötta eller med alkohol i blodet, och nästan ingen dog för att de inte visste hur man bromsar eller hur man växlar... Nya MC förare är mer försiktiga, tar inga risker och mer uppmärksamma på trafiken runtomkring.

Hur som helst jag underskattar inte farorna med MC. Jag vet att en MC är 12 gånger farligare än bilar i Sverige, och uppemot 27 gånger farliga utanför Sverige. Jag ser dock inte hur jag kommer utvecklas om jag bara kör i cirklar i trafikskolan. Snarare om jag ska utvecklas som bäst bör jag göra klart manöverbanan så snabbt som möjligt och träna mest i trafiken. En student som var där tog över 22 timmar i manöverbanan och bara några få i trafiken, och gissa vad, han blev kuggad i trafiken. Han spenderade nog över 40000 kronor och ändå var han inte redo.
Citera
2025-05-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Ja, man undrar lite om det kanske är kraven som är fel. Förhindrar man verkligen så många allvarliga MC-olyckor genom att folk blir skitduktiga på att köra slalom, tokbromsa osv?

Är det inte just MC-förare med ett enormt intresse för att köra MC "på gränsen" som också tar stora risker med MC:n i trafiken?

Man sorterar bort folk som mest vill ha en Vespa att glida till jobbet med men släpper igenom killen som skulle vilja vara världsmästare i banracing.

Ja absolut. Bromsar man fel så välter MCen och man smäller i bilen eller väggen framför i full fart med stor risk att dö. Att kunna köra slalom betyder att man lärt sig väja i farliga situationer när broms inte skulle vara ett optimalt val. Tänk dig ett djur hoppar 10 meter framför dig när du kör i 90km/t, bromssträcka som bäst är 35 meter, så enda alternativet är att väja för djuret. I många situationer att gasa och väja med undanmanöver är enda alternativet. Men det är inte så svårt att lära sig det, så länge man känner till tekniken och övar 4-5 timmar på det.
Citera
2025-05-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Du glömmer det allra viktigaste skyddet av alla, ryggskyddet. Det räcker att glida in i en vass refug eller trottoarkant med ryggen före för att du ska få tillbringa resten av livet i rullstol. Eller att du stannar vid ett rödljus och en bilförare som kollar ner på telefonen lite snabbt inte hinner bromsa, då kättrar bilen upp över ditt bakhjul och klipper ryggslutet. Jag kan slarva med alla skydd utom hjälm och ryggskydd, skrapsår och skelettskador läker men hjärnskador eller rullstol vill jag inte tillbringa resten av mitt liv med.

Jo, en MC jacka har också integrerat ryggskydd. Separat ryggskydd är säkrare och sitter bättre på kroppen men då är de lättare att glömma bort hemma eller på jobbet. En MC jacka glömmer man aldrig.
Citera
2025-05-28, 21:55
Medlem
Rexxys avatar
Jag tog körkort för MC för 5 år sen, året jag fyllde 30. Jag har ju kört moppe (Trimmad) i 15 år, samt bilkörkort i 12år. Så hantera "snabba" 2-hjulingar var ju inga problem för mig. Behövde bara vänja mig med 100kg extra mellan benen - men det gick fort.

Jag körde 100% privat, tränade lågfarten m.m på en parkering i byn.
Enda gången jag gick till körskolan var för att boka in risk 1 och risk 2. Var inga problem trots att jag inte var inskriven i körskolan. Visst försökte receptionisten pracka på mig några lektion, men jag tackade nej.

Bokade teori och uppkörning privat - klarade allting på första.

Så skit i körskolan, öva själv privat. (om du nu kan få tag i en handledare, jag hade tur att ha 3st...)

Jag kan starkt rekommendera mc-jakten https://www.mc-jakten.se/
Jag läste allting där.
Citera
2025-05-29, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Ja absolut. Bromsar man fel så välter MCen och man smäller i bilen eller väggen framför i full fart med stor risk att dö. Att kunna köra slalom betyder att man lärt sig väja i farliga situationer när broms inte skulle vara ett optimalt val. Tänk dig ett djur hoppar 10 meter framför dig när du kör i 90km/t, bromssträcka som bäst är 35 meter, så enda alternativet är att väja för djuret. I många situationer att gasa och väja med undanmanöver är enda alternativet. Men det är inte så svårt att lära sig det, så länge man känner till tekniken och övar 4-5 timmar på det.
Angående klädställ och skor så misstänkte jag det.
Kör du 90 blåst så rör du dig 25 m/s.. på 10 m (0,4 sek) hinner du aldrig reagera, och ännu mindre vara kall nog att göra en bra undanmanöver., men visst jag förstår din tanke.
En gång när jag skulle svänga från vallahallavägen (norrgående) in på odengatan, en varm men inte het sommardag, i låg hastighet, så gled baken på mc-en i väg åt vänster, och jag höll på att volta, men jag hann parera med höger ben, så jag ramlade inte omkull, men det var en ögonöppnare hur hal varm asfalt kan vara.
Citera
2025-05-30, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Jag tog körkort för MC för 5 år sen, året jag fyllde 30. Jag har ju kört moppe (Trimmad) i 15 år, samt bilkörkort i 12år. Så hantera "snabba" 2-hjulingar var ju inga problem för mig. Behövde bara vänja mig med 100kg extra mellan benen - men det gick fort.

Jag körde 100% privat, tränade lågfarten m.m på en parkering i byn.
Enda gången jag gick till körskolan var för att boka in risk 1 och risk 2. Var inga problem trots att jag inte var inskriven i körskolan. Visst försökte receptionisten pracka på mig några lektion, men jag tackade nej.

Bokade teori och uppkörning privat - klarade allting på första.

Så skit i körskolan, öva själv privat. (om du nu kan få tag i en handledare, jag hade tur att ha 3st...)

Jag kan starkt rekommendera mc-jakten https://www.mc-jakten.se/
Jag läste allting där.

Tack för tipset! Skönt för dig, kör och njut! Haft också bara trimmade mopeder i tonåren. Sista trimmade moppe jag haft tyckte jag var skickligt trimmad, tills någon klasskamrat sa att det egentligen var en 125cc lätt mc scooter Riktigt tur att jag aldrig blev stoppad av polisen då i två år på den dag och natt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in