• 1
  • 2
2025-05-22, 14:40
Medlem
Hej, ni behöva inte läsa allt detta därnere. Jag behöver bara svar på en fråga. Vet ni en bra och trovärdig MC körskola i Stockholm med omnejd som ni själva tog några körlektioner hos och blev godkända på körprovet efteråt?

Så jag bestämde mig för att ta A kortet och pendla till jobbet med MC istället för bil sommartid. Men vägen till A kort är inte så smidig som jag ville ha det.

Jag har 10 års erfarenhet och över 50000 mil av att köra bil överallt i Sverige, och tre bilresor till Norges fjordar, och massa moppekörning i tonåren. Tänkte ta några körlektioner för att lära mig lågfart- högfart och bromning, sen en eller två lektioner i trafiken för att lära mig placering och sen göra körprovet.

Min första lektion i Gillinge fick jag bara köra i cirklar, handledaren visade hur man ska svänga i kurva, och han lutade hojen så extremt att fotpinnen började skrapa mot asfalten, och sa att jag måste lära mig det innan jag börjar öva på annat. Jag sa till honom att det var onödigt riskfyllt, och inte behövs att luta MCen så aggressivt, varken till körprovet eller i trafiken, och jag ska bara pendla till jobbet, inte tävla med i tävlingsbanor. Men han tyckte att jag ska "fetglömma" körprovet för att jag var "SÅÅÅ LÅNGT BORT" ifrån körprovet och att jag ska bara fokusera på att luta höjen mer. En annan sak är att deras övningsställe är inte speciellt stort, och det finns alltid 5-8 andra studenter i närheten som korsar min bana hela tiden, så jag blir bara orolig hela tiden att svänga med så extrem lutning i högfart och kanske krocka i någon student. Till slut sa han att jag kanske behöver 20 timmar i manöverbanan för att jag inte riktigt vågade luta MCen som han visade. Jag sa till honom jag ser inte poängen med att luta så mycket, det är som att man måste lära sig göra donuts med bilen innan man får övningsköra i trafiken. Han sa nej, jag kommer bli så mycket bättre på annat när jag lärt mig luta höjen som en dåre. För övrigt jag har kört moppe i tonåren, och jag har inga problem att luta MCen i 40-50 grader, men att luta den så att fotpinnen börjar skrapa känns bara så onödigt, speciellt i en trafikskola med många studenter runtomkring och inte perfekt väglag, deras övningsställe har mycket grus, en halkbana för bilar i mitten och gropar i asfalten.

Andra lektionen hade jag hårdare ton mot honom. Jag sa till honom att jag vill specifikt träna på lågfart och hårdbromsning, men nej, han sa börja med start och stopp och vända för att det redan fanns två studenter på lågfartsbanan. 30 minuter totalt bortkastad på det för att jag har aldrig fått motorstopp eller problem med att vända sen dag 1. Sen fick jag göra slalom på koner men inte högfartsbanan, där fanns det också 3 studenter som turades om. Gjorde perfekt slalom första gången sen sa han att jag ska göra fina cirklar mellan konerna, och visade igen med mycket hård lutning mellan konerna. Jag sa till honom hela poängen med slalom är att inte klippa konerna på körprovet, varför ska jag göra det så mycket svårare för mig? Han sa en gång till "glöm körprovet, jag vill att du ska träna på att göra fina cirklar." Vad i helvete!!! Sista 40 minuter jag sa till honom, nä nu måste vi träna på hårdbromsning för att göra klart risktvåan nästa vecka, annars kommer jag aldrig tillbaka hit om jag ska bara kör i cirklar hela tiden. Då gick vi tre studenter till bromsbanan. Redan efter tredje försöket fick jag fin bromsning på 35 meter i 90 och 25 meter i 70. Sen han sa bra, du kommer klara risktvåan men nog inte körprovet utan att säga varför. Fick träna på bromsning i kanske 20 minuter där, sen kom massa studenter dit, antar det var risktvåan för dem, och vi fick vända tillbaka till övningsbanan, och där fortsatte han tjata om att luta så kraftigt i kurvor.

Jag tror också att han lär mig fel saker bara för att sälja mig fler lektioner. Första lektionen sa han att jag ska växla till 6 och ner till 1an och vända. Jag gjorde det perfekt på första försöket, för att det liknar ju mycket hur man växlar på en manuell bil, men ha sa nej, jag måste släppa kopplingen mellan varje växel när jag växlar ner med. Jag sa till honom alla andra växlar ner utan att behöva ta ut kopplingen på varje växel, och hela sträckan är max 500 meter, det blir svårt att hinna växla upp och ner 6 växlar innan jag vänder, men han sa ja det stämmer men nu behöver jag träna på att släppa kopplingen även när jag växlar ner. Jag gjorde så och jag var nära att krascha på slutet för att jag var så upptagen med att växla och släppa kopplingen varannan sekund som en idiot istället för att fokusera på broms på slutet. På andra lektionen jag frågade honom vad är bra bromssträcka i 70 och 90, och han sa 15 meter i 70 och 25 meter 90. Jag sa då oj vad dålig jag var som låg på 35 och 25 meter. Sen när jag dubbelkollade siffrorna på nätet hemma så stämde det inte alls. 32 meter på 90 och 25 meter på 70 i perfekta förhållanden med perfekta däck och perfekta bromssystem, så jag kan tänka körprovet skulle acceptera 5 meter över det med, och jag har redan uppnått dessa bromssträckor.

Blir så förbannad, 2 körlektioner, 4 timmar, 4000 kr, totalt bortkastade, fick bara träna hårdbromsning i 20 minuter och allt annat var massa trams om att luta i 60-70 grader i kurvor och köra i cirklar som en idiot. Jag fick inte ens någon feedback från honom när jag tränade, han säger bara gör så och går till andra studenter. Jag kunde träna på hård bromsningen helt själv och uppnå samma resultat utan trafikskola.

Grattis till trafikskolan, jag har avbokat alla mina kommande körlektioner, och ska byta till en annan körskola. Om jag hade tid hade jag nog också stämt dem med för att ta tillbaka mina 4000 kr, det var ju på gränsen till bedrägligt! Hur kan man erbjuda en tjänst men sen vägrar att utföra det. Manöverkörlektion och att köra i cirklar är helt olika saker.

Upplever jag samma skit igen på den andra trafikskolan så kommer jag bara köpa en egen höj och träna själv på den och göra MC provet kort därpå. Jag är inte rädd för polisen, jag har kört bil i 10 år och blev stoppad kanske 2-3 gånger, och det var bara kväll eller tidig morgon på helger mest för att hitta rattfyllerister. Så skulle jag träna själv på MC mellan 10-17 måndag till torsdag så är sannolikheten mycket nära noll att bli stoppad av polisen.

Ursäkta för lång tråd, men blir så förbannad på sådana företag, men nu vet ni hur det är i Gillinges trafikskola, ett gäng skojare med pitbulls och en massa tatueringar med noll kompetens som försöker suga ut så mycket pengar det går. Rekommenderas inte!
Citera
2025-05-22, 14:45
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Köp en MC och hitta en privat förare som kan tänka sig vara handledare. Det gjorde jag.

Fick in rätt många timmar av körning, lågfarten lärde jag mig på en lektion 2 dagar innan uppkörning.

Ta en lektion på väg också, de visar dig vad de förväntar sig från dig vad gäller placering, fart och kurvtagning beroende på sikt..
Citera
2025-05-22, 14:49
Medlem
ethernals avatar
uppkörningen för mc är sjukt mycket svårare än för bil. du kommer inte klara den på första försöket efter bara några lektioner
Citera
2025-05-22, 14:51
Medlem
Severlohs avatar
Ja trafikskolor generellt är ungefär lika hederliga som mäklare.
Det var ju någon erfaren ambulansförare som gick till en massa körskolor och låtsades som att hon behövde ta körkort, och ett flertal sa att hon inte alls var redo och försökte sälja in körlektioner för 20 000 etc.
Citera
2025-05-22, 14:56
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
uppkörningen för mc är sjukt mycket svårare än för bil. du kommer inte klara den på första försöket efter bara några lektioner
Åh fan, så olika uppfattning man kan ha, jag tycker 100% tvärtom. Har man haft B några år så anses man ha trafikvana och då ligger fokus på manöverbanan och hur man placerar sig i sin fil, mer är det inte. Jag vet ingen av mina vänner som misslyckats på första försöket av dom som haft B innan, och jag känner ganska många som åker mc.
Citera
2025-05-22, 15:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Mitt största misstag var att anlita en körskola för MC-kortet. Jävla klåpare som bara vill skinna en på pengar och ändå fick man inte träna ordentligt. Kuggade första uppkörningen.

Blev förbannad och köpte en billig hoj och övade själv i MÅÅÅNGA timmar på en plan. Ställde upp koner enligt hur banorna på uppkörningen ser ut. Övade, övade, övade.

Själva körningen ute i trafiken behövde jag inte öva på utan hade haft B-kort i 30 år och visste väl hur man kör. Kollade in lite tips på nätet vad man ska tänka på bara. Viktigt med placering osv.

Uppkörningen gick som en dans sen. Hur enkelt som helst!
Citera
2025-05-22, 15:31
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Köp en MC och hitta en privat förare som kan tänka sig vara handledare. Det gjorde jag.

Fick in rätt många timmar av körning, lågfarten lärde jag mig på en lektion 2 dagar innan uppkörning.

Ta en lektion på väg också, de visar dig vad de förväntar sig från dig vad gäller placering, fart och kurvtagning beroende på sikt..
Detta är det bästa tipset du kan få. Om du inte har någon handledare rekommenderar jag dig att boka en intensivkurs istället. Har för mig att Skellefteå skall ha bra sådana men det finns såklart på andra ställen i landet med.
Lycka till!
Citera
2025-05-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ja trafikskolor generellt är ungefär lika hederliga som mäklare.
Det var ju någon erfaren ambulansförare som gick till en massa körskolor och låtsades som att hon behövde ta körkort, och ett flertal sa att hon inte alls var redo och försökte sälja in körlektioner för 20 000 etc.

Helt sjukt att man behöver lägga så mycket tid och pengar på körkort här i Sverige. Regeringen sprider så mycket propaganda om hur många liv de räddar varje år pga deras "nollvision" från 1970 till idag, när i själva verket det är utvecklingen i bilindustrin som står för stora delen av minskade dödsolyckor. Airbags, bilens konstruktion och rutor som optimerats för att absorbera krocken, sensorer för autobroms, dödvinkelvarnare, bilkameror, utvecklingen inom däck, broms osv. Det enda nollvisionen bidrog med är att körkort kostar idag 10 gånger mer än vad det brukade vara. Nu för MC kortet behöver jag gå om riskutbildningen, 4000 kr trots samma tomprat som när jag tog mitt B körkort.
Citera
2025-05-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Mitt största misstag var att anlita en körskola för MC-kortet. Jävla klåpare som bara vill skinna en på pengar och ändå fick man inte träna ordentligt. Kuggade första uppkörningen.

Blev förbannad och köpte en billig hoj och övade själv i MÅÅÅNGA timmar på en plan. Ställde upp koner enligt hur banorna på uppkörningen ser ut. Övade, övade, övade.

Själva körningen ute i trafiken behövde jag inte öva på utan hade haft B-kort i 30 år och visste väl hur man kör. Kollade in lite tips på nätet vad man ska tänka på bara. Viktigt med placering osv.

Uppkörningen gick som en dans sen. Hur enkelt som helst!

Härligt! Kommer du ihåg vilken hoj du köpte då? Fick du sen göra körprovet på den? För jag läste i trafikverket att MC måste vara "säker" innan man får göra körprovet på den, vad "säker" nu betyder vet jag ej. Skulle hellre slippa hyra MC för körprovet. Det kostar lika mycket som att hyra en Lamborghini värd två miljoner hyra MC två timmar. Tänkte köpa en 1995-2004 billig stardard MC med, sen efter körprovet sälja den och köpa mig en stor touring MC för motorvägskörning till jobbet.
Citera
2025-05-22, 16:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Härligt! Kommer du ihåg vilken hoj du köpte då? Fick du sen göra körprovet på den? För jag läste i trafikverket att MC måste vara "säker" innan man får göra körprovet på den, vad "säker" nu betyder vet jag ej. Skulle hellre slippa hyra MC för körprovet. Det kostar lika mycket som att hyra en Lamborghini värd två miljoner hyra MC två timmar. Tänkte köpa en 1995-2004 billig stardard MC med, sen efter körprovet sälja den och köpa mig en stor touring MC för motorvägskörning till jobbet.

Köpte en Yamaha XJ600 för ca 20 tusen. Tror det är, eller var då iaf, den lättaste hoj som finns som ändå räknas som tung.

Ja, körde upp på den. Sen sålde jag den för lika mycket jag köpt den för och köpte en stor äventyrare som jag ville ha.

Min gamla farsa hjälpte mig att köra hojen på släp till uppkörningen!
Citera
2025-05-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal

Jag håller inte alls med. Har man trafikvana och kört moppe så är redan 95% avklarat. Oavsett är det ingen anledning för att lura kunder att köpa fler körlektioner än vad de behöver. Har jag betalat 2000 kr för att öva på manöverering i två timmar, så förväntar jag mig öva på manövrering och inte leka runt med en MC.
Citera
2025-05-22, 16:20
Medlem
Tyvärr finns det fler yrkeskategorier än vissa trafikskolor som har svårt att förstå att det är kundens pengar de "lattjar" med...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in