2025-05-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Hej, ni behöva inte läsa allt detta därnere. Jag behöver bara svar på en fråga. Vet ni en bra och trovärdig MC körskola i Stockholm med omnejd som ni själva tog några körlektioner hos och blev godkända på körprovet efteråt?

Så jag bestämde mig för att ta A kortet och pendla till jobbet med MC istället för bil sommartid. Men vägen till A kort är inte så smidig som jag ville ha det.

Jag har 10 års erfarenhet och över 50000 mil av att köra bil överallt i Sverige, och tre bilresor till Norges fjordar, och massa moppekörning i tonåren. Tänkte ta några körlektioner för att lära mig lågfart- högfart och bromning, sen en eller två lektioner i trafiken för att lära mig placering och sen göra körprovet.

Min första lektion i Gillinge fick jag bara köra i cirklar, handledaren visade hur man ska svänga i kurva, och han lutade hojen så extremt att fotpinnen började skrapa mot asfalten, och sa att jag måste lära mig det innan jag börjar öva på annat. Jag sa till honom att det var onödigt riskfyllt, och inte behövs att luta MCen så aggressivt, varken till körprovet eller i trafiken, och jag ska bara pendla till jobbet, inte tävla med i tävlingsbanor. Men han tyckte att jag ska "fetglömma" körprovet för att jag var "SÅÅÅ LÅNGT BORT" ifrån körprovet och att jag ska bara fokusera på att luta höjen mer. En annan sak är att deras övningsställe är inte speciellt stort, och det finns alltid 5-8 andra studenter i närheten som korsar min bana hela tiden, så jag blir bara orolig hela tiden att svänga med så extrem lutning i högfart och kanske krocka i någon student. Till slut sa han att jag kanske behöver 20 timmar i manöverbanan för att jag inte riktigt vågade luta MCen som han visade. Jag sa till honom jag ser inte poängen med att luta så mycket, det är som att man måste lära sig göra donuts med bilen innan man får övningsköra i trafiken. Han sa nej, jag kommer bli så mycket bättre på annat när jag lärt mig luta höjen som en dåre. För övrigt jag har kört moppe i tonåren, och jag har inga problem att luta MCen i 40-50 grader, men att luta den så att fotpinnen börjar skrapa känns bara så onödigt, speciellt i en trafikskola med många studenter runtomkring och inte perfekt väglag, deras övningsställe har mycket grus, en halkbana för bilar i mitten och gropar i asfalten.

Andra lektionen hade jag hårdare ton mot honom. Jag sa till honom att jag vill specifikt träna på lågfart och hårdbromsning, men nej, han sa börja med start och stopp och vända för att det redan fanns två studenter på lågfartsbanan. 30 minuter totalt bortkastad på det för att jag har aldrig fått motorstopp eller problem med att vända sen dag 1. Sen fick jag göra slalom på koner men inte högfartsbanan, där fanns det också 3 studenter som turades om. Gjorde perfekt slalom första gången sen sa han att jag ska göra fina cirklar mellan konerna, och visade igen med mycket hård lutning mellan konerna. Jag sa till honom hela poängen med slalom är att inte klippa konerna på körprovet, varför ska jag göra det så mycket svårare för mig? Han sa en gång till "glöm körprovet, jag vill att du ska träna på att göra fina cirklar." Vad i helvete!!! Sista 40 minuter jag sa till honom, nä nu måste vi träna på hårdbromsning för att göra klart risktvåan nästa vecka, annars kommer jag aldrig tillbaka hit om jag ska bara kör i cirklar hela tiden. Då gick vi tre studenter till bromsbanan. Redan efter tredje försöket fick jag fin bromsning på 35 meter i 90 och 25 meter i 70. Sen han sa bra, du kommer klara risktvåan men nog inte körprovet utan att säga varför. Fick träna på bromsning i kanske 20 minuter där, sen kom massa studenter dit, antar det var risktvåan för dem, och vi fick vända tillbaka till övningsbanan, och där fortsatte han tjata om att luta så kraftigt i kurvor.

Jag tror också att han lär mig fel saker bara för att sälja mig fler lektioner. Första lektionen sa han att jag ska växla till 6 och ner till 1an och vända. Jag gjorde det perfekt på första försöket, för att det liknar ju mycket hur man växlar på en manuell bil, men ha sa nej, jag måste släppa kopplingen mellan varje växel när jag växlar ner med. Jag sa till honom alla andra växlar ner utan att behöva ta ut kopplingen på varje växel, och hela sträckan är max 500 meter, det blir svårt att hinna växla upp och ner 6 växlar innan jag vänder, men han sa ja det stämmer men nu behöver jag träna på att släppa kopplingen även när jag växlar ner. Jag gjorde så och jag var nära att krascha på slutet för att jag var så upptagen med att växla och släppa kopplingen varannan sekund som en idiot istället för att fokusera på broms på slutet. På andra lektionen jag frågade honom vad är bra bromssträcka i 70 och 90, och han sa 15 meter i 70 och 25 meter 90. Jag sa då oj vad dålig jag var som låg på 35 och 25 meter. Sen när jag dubbelkollade siffrorna på nätet hemma så stämde det inte alls. 32 meter på 90 och 25 meter på 70 i perfekta förhållanden med perfekta däck och perfekta bromssystem, så jag kan tänka körprovet skulle acceptera 5 meter över det med, och jag har redan uppnått dessa bromssträckor.

Blir så förbannad, 2 körlektioner, 4 timmar, 4000 kr, totalt bortkastade, fick bara träna hårdbromsning i 20 minuter och allt annat var massa trams om att luta i 60-70 grader i kurvor och köra i cirklar som en idiot. Jag fick inte ens någon feedback från honom när jag tränade, han säger bara gör så och går till andra studenter. Jag kunde träna på hård bromsningen helt själv och uppnå samma resultat utan trafikskola.

Grattis till trafikskolan, jag har avbokat alla mina kommande körlektioner, och ska byta till en annan körskola. Om jag hade tid hade jag nog också stämt dem med för att ta tillbaka mina 4000 kr, det var ju på gränsen till bedrägligt! Hur kan man erbjuda en tjänst men sen vägrar att utföra det. Manöverkörlektion och att köra i cirklar är helt olika saker.

Upplever jag samma skit igen på den andra trafikskolan så kommer jag bara köpa en egen höj och träna själv på den och göra MC provet kort därpå. Jag är inte rädd för polisen, jag har kört bil i 10 år och blev stoppad kanske 2-3 gånger, och det var bara kväll eller tidig morgon på helger mest för att hitta rattfyllerister. Så skulle jag träna själv på MC mellan 10-17 måndag till torsdag så är sannolikheten mycket nära noll att bli stoppad av polisen.

Ursäkta för lång tråd, men blir så förbannad på sådana företag, men nu vet ni hur det är i Gillinges trafikskola, ett gäng skojare med pitbulls och en massa tatueringar med noll kompetens som försöker suga ut så mycket pengar det går. Rekommenderas inte!

Om du nästan krashar för du inte kan släppa kopplingen när du växlar ner, det kallas för motorbromsa, så borde du verkligen lyssna på din lärare, för du verkar väldigt osäker samtidigt som du har en kan allt vet allt attityd,
Citera
2025-05-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Naturligtvis vill körskoleläraren att du skall fortsätta ta lektioner. Precis som en studioägare vill att du skall köpa många timmar i hans studio osv.

Det ju för fan det som de lever på.

Jag skulle antagligen klara uppkörningen imorgon med moppekörning i ungdomen och 30-års bilkörning. Visst jag behöver bekanta mig med fordonet men det är allt. Har ju hänt att man fått köra lastbil utan övningen eller släp. Så mycket svårare är inte motorcykel, snarare enklare.

Du måsta göra risk ettan. Det brukar gå snabbt att få en tid.

Du måste göra risktvåan. Här är det lite svårare att få en tid. Försök att boka en tid så fort som möjligt.

Du måste göra teoriprovet. Här brukar det inte vara några problem. Du kan nog göra det redan i morgon.

Du måste få en tid för uppkörningen. Just nu finns det inga fler lediga tider i år i Stockholmsområdet men det kommer ofta återbudstider. Om du loggar in och kollar varje timme så hittar du säkert någon ganska nära i tid.
Citera
2025-05-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Om du nästan krashar för du inte kan släppa kopplingen när du växlar ner, det kallas för motorbromsa, så borde du verkligen lyssna på din lärare, för du verkar väldigt osäker samtidigt som du har en kan allt vet allt attityd,

Nä han sa inte motorbromsa. Motorbroms är inget nytt för mig, brukade ofta motorbromsa när jag hade manuell bil. Man växlar ner till 3an eller 4an, sen motorbromsar man tills ex ljussignalen blir grön eller tills motorn börjar låta så man behöver växla ner. Man växlar ner en gång, och man har lång sträcka på sig. Jag mätte banan i Gillinge nu med google maps, den var 225 meter lång, och där ska jag gasa och växla upp till 6an först, och här fick jag inte heller hoppa över växlar, han sa jag måste växla upp en växel i taget, trots att många MC förare hoppar över växlar, och jag brukade alltid göra det i min manuella bil. Det blir lättare och mer miljövänligt att hoppa från 1an till 3an och 3an till 5am. Efter att jag gasat till ca 55-60 km/t och legat på 6an har jag kanske bara 75 meter kvar av banan, jag skulle bara växla ner till 1an direkt och fokusera på bromsning, men han sa nej, jag skulle istället växla ner till 5an, släppa och ta in kopplingen, växla ner till 4an, släppa och ta in kopplingen, växla ner till 3an.. osv tills jag är på 1an. Jag vet inte vad det är han ville lära mig med det, han sa aldrig varför jag skulle göra det. Och att växla upp en växel i taget lägger också mycket fokus på växellådan istället för körbanan, jag skulle nog aldrig växla upp såhär om jag fick bestämma själv.

För övrigt, jag såg många amerikanska trafiklärare på youtube som har egna trafikskolor och mycket insatta i ämnet, och de avråder från att motorbromsa på en motorcykel. De menar att man blir mindre van med att använda fram- och bakbroms, och man kanske förlitar sig för mycket på motorbroms i farliga situationer, att man i en kurva motorbromsar istället för att använda frambroms och man antingen kör ur vägen eller så försöker man dra kopplingen i kurvan och det blir ännuvärre. Deras råd var säkerheten med att använda fram och bakbroms skickligt i alla situationer väger mer än att spara några kronor på bränsle eller bromsbelägg.
Citera
2025-05-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du bör inte fortsätta med MC-kortet.
Baserat på det du skriver här du helt fel inställning till MC- körning och saknar den ödmjukhet som man skall närma sig hoj och körning.

Tänk om, säger jag bara.

De som kör MC är inga hjärnkirurger. Det krävs ingen speciell inställning än att man kör på ett vettigt sätt som man gör i en bil. Är man en sån bilist som alltid har avstånd till bilar framför, inte kör om för nära, och använder blinkers korrekt, bör man aldrig hamna i en bilolycka eller ens få stenskott, och passar perfekt för att köra MC med och bör klara sig perfekt utan ens MC kort. Har kört bil i 10 år över 50000 mil och har inte ens fått en enda stenskott. Är man däremot en sån idiot bilförare som kör två meter bakom andra bilar i 90 km/h "för att man är så mycket bättre och alla andra är idioter", kör om för nära så lastbilar börjar ljustuta, och aldrig blinkar, kan man klara sig i olika bilolyckor där försäkringen står för skiten, men i en MC är man död inom ett år och bör därför aldrig sitta på en sån.
Citera
2025-05-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Exakt en sån ja. Helt perfekt att öva med.
Men en som är strypt till A2 är nog bara bökigt att regga om.

Jag tror de flesta standardhojar 600-750 kubik är ett bra val att öva med faktiskt.

Då vet jag vad jag ska leta efter.

Tror du det är en helt omöjligt att klara körprovet på en sån motorcykel?
BMW K1200Lt, Tjänstevikt 360 kg.
https://www.blocket.se/annons/uppsal...0lt/1401956240

Hade varit skönt att slippa köpa och sälja bara för körprovet. Mitt mål är att köpa en sån mc för att pendla till jobbet, ganska tung så den bör klara av vind på motorvägen, stor och mer synlig för bilister, och verkar ganska bekväm för längre resor, och med mycket bagageutrymme så slipper jag krångla med ryggsäckar.
Citera
2025-05-23, 00:58
Medlem
Det här är också liknande vid normal bil trafikskola. Dem dröjer så jäkla länge för att få ut mer pengar. Som tur behövde jag inga lektioner
Citera
2025-05-23, 00:59
Medlem
Tycker nog att du likväl ska gå i en trafikskola och lära dig att köra mc. I och för sig vet nog alltid en körlärare bättre än eleven vad de behöver träna på och kunna. Alla elever tror att de behöver färre lektioner än de behöver och tror sig vara färdiga för uppkörning tidigare. Men denna lärare verkar ha något överdrivna lektioner för ändamålet. Men hitta en annan körskola, kanske genom rekommendation av någon du känner. Inte med urvalet att du behöver färre lektioner där utan för att de ger en bra utbildning.

Att bara lära sig för att pendla till jobbet är som att tro att du aldrig blir utsatt för något avancerat då. Du kan behöva panikbromsa och göra flera skarpa svängar precis när som när en bil drar ut framför dig. Eller en moped, el/cykel eller elskoter för de är verkligen livsfarliga. Många har noll koll på trafiken runt sig och ger sällan tecken innan. Att öva med andra runt sig som gör det svårt att fokusera är just som att köra i trafiken. Så är det hela tiden, det sker saker runt en överallt. Ibland kommer inte faran framifrån eller från sidan utan bakifrån som inte observerar att man stannat eller saktat ner.

Vissa saker ska vara så inövade att de sitter i ens ryggmärg och går automatiskt när något händer. Det är ofta skillnaden på om man krockar eller ej när något oväntat händer. Oväntat ska det dessutom inte vara då vissa saker händer väldigt ofta som inte borde hända alls. Har man bromsberedskap i vissa situationer så bromsar man otroligt mycket fortare och hamnar sällan i panik. Det är även viktigt att hålla ett öga på vissa trafikanter. Kanske blir en olycka omöjlig att undvika men du kan välja hur det ska ske och din egen position på mc:n. Det kan vara bättre att resa sig upp än att krypa ihop.

Många tror att det räcker att bromsa med framhjulet men då missar man en hel del bromskraft men framförallt att hålla ner bakhjulet i marken. Det är inte utan orsak att vissa mc har kombibromsar och själv alltid använder båda hjulen till att bromsa. Att lyfta bakhjulet minskar inte bromssträckan utan gör bara mc:n oförmögen att manövrera. Att ta ett körkort är inte bara att klara uppkörningen utan att lära sig för livet att köra fordonsslaget. Får du en bra utbildning så kommer du reagera instinktiv när du minst anar det själv.
Citera
2025-05-23, 01:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Hej, ni behöva inte läsa allt detta därnere. Jag behöver bara svar på en fråga. Vet ni en bra och trovärdig MC körskola i Stockholm med omnejd som ni själva tog några körlektioner hos och blev godkända på körprovet efteråt?

Så jag bestämde mig för att ta A kortet och pendla till jobbet med MC istället för bil sommartid. Men vägen till A kort är inte så smidig som jag ville ha det.

Jag har 10 års erfarenhet och över 50000 mil av att köra bil överallt i Sverige, och tre bilresor till Norges fjordar, och massa moppekörning i tonåren. Tänkte ta några körlektioner för att lära mig lågfart- högfart och bromning, sen en eller två lektioner i trafiken för att lära mig placering och sen göra körprovet.

Min första lektion i Gillinge fick jag bara köra i cirklar, handledaren visade hur man ska svänga i kurva, och han lutade hojen så extremt att fotpinnen började skrapa mot asfalten, och sa att jag måste lära mig det innan jag börjar öva på annat. Jag sa till honom att det var onödigt riskfyllt, och inte behövs att luta MCen så aggressivt, varken till körprovet eller i trafiken, och jag ska bara pendla till jobbet, inte tävla med i tävlingsbanor. Men han tyckte att jag ska "fetglömma" körprovet för att jag var "SÅÅÅ LÅNGT BORT" ifrån körprovet och att jag ska bara fokusera på att luta höjen mer. En annan sak är att deras övningsställe är inte speciellt stort, och det finns alltid 5-8 andra studenter i närheten som korsar min bana hela tiden, så jag blir bara orolig hela tiden att svänga med så extrem lutning i högfart och kanske krocka i någon student. Till slut sa han att jag kanske behöver 20 timmar i manöverbanan för att jag inte riktigt vågade luta MCen som han visade. Jag sa till honom jag ser inte poängen med att luta så mycket, det är som att man måste lära sig göra donuts med bilen innan man får övningsköra i trafiken. Han sa nej, jag kommer bli så mycket bättre på annat när jag lärt mig luta höjen som en dåre. För övrigt jag har kört moppe i tonåren, och jag har inga problem att luta MCen i 40-50 grader, men att luta den så att fotpinnen börjar skrapa känns bara så onödigt, speciellt i en trafikskola med många studenter runtomkring och inte perfekt väglag, deras övningsställe har mycket grus, en halkbana för bilar i mitten och gropar i asfalten.

Andra lektionen hade jag hårdare ton mot honom. Jag sa till honom att jag vill specifikt träna på lågfart och hårdbromsning, men nej, han sa börja med start och stopp och vända för att det redan fanns två studenter på lågfartsbanan. 30 minuter totalt bortkastad på det för att jag har aldrig fått motorstopp eller problem med att vända sen dag 1. Sen fick jag göra slalom på koner men inte högfartsbanan, där fanns det också 3 studenter som turades om. Gjorde perfekt slalom första gången sen sa han att jag ska göra fina cirklar mellan konerna, och visade igen med mycket hård lutning mellan konerna. Jag sa till honom hela poängen med slalom är att inte klippa konerna på körprovet, varför ska jag göra det så mycket svårare för mig? Han sa en gång till "glöm körprovet, jag vill att du ska träna på att göra fina cirklar." Vad i helvete!!! Sista 40 minuter jag sa till honom, nä nu måste vi träna på hårdbromsning för att göra klart risktvåan nästa vecka, annars kommer jag aldrig tillbaka hit om jag ska bara kör i cirklar hela tiden. Då gick vi tre studenter till bromsbanan. Redan efter tredje försöket fick jag fin bromsning på 35 meter i 90 och 25 meter i 70. Sen han sa bra, du kommer klara risktvåan men nog inte körprovet utan att säga varför. Fick träna på bromsning i kanske 20 minuter där, sen kom massa studenter dit, antar det var risktvåan för dem, och vi fick vända tillbaka till övningsbanan, och där fortsatte han tjata om att luta så kraftigt i kurvor.

Jag tror också att han lär mig fel saker bara för att sälja mig fler lektioner. Första lektionen sa han att jag ska växla till 6 och ner till 1an och vända. Jag gjorde det perfekt på första försöket, för att det liknar ju mycket hur man växlar på en manuell bil, men ha sa nej, jag måste släppa kopplingen mellan varje växel när jag växlar ner med. Jag sa till honom alla andra växlar ner utan att behöva ta ut kopplingen på varje växel, och hela sträckan är max 500 meter, det blir svårt att hinna växla upp och ner 6 växlar innan jag vänder, men han sa ja det stämmer men nu behöver jag träna på att släppa kopplingen även när jag växlar ner. Jag gjorde så och jag var nära att krascha på slutet för att jag var så upptagen med att växla och släppa kopplingen varannan sekund som en idiot istället för att fokusera på broms på slutet. På andra lektionen jag frågade honom vad är bra bromssträcka i 70 och 90, och han sa 15 meter i 70 och 25 meter 90. Jag sa då oj vad dålig jag var som låg på 35 och 25 meter. Sen när jag dubbelkollade siffrorna på nätet hemma så stämde det inte alls. 32 meter på 90 och 25 meter på 70 i perfekta förhållanden med perfekta däck och perfekta bromssystem, så jag kan tänka körprovet skulle acceptera 5 meter över det med, och jag har redan uppnått dessa bromssträckor.

Blir så förbannad, 2 körlektioner, 4 timmar, 4000 kr, totalt bortkastade, fick bara träna hårdbromsning i 20 minuter och allt annat var massa trams om att luta i 60-70 grader i kurvor och köra i cirklar som en idiot. Jag fick inte ens någon feedback från honom när jag tränade, han säger bara gör så och går till andra studenter. Jag kunde träna på hård bromsningen helt själv och uppnå samma resultat utan trafikskola.

Grattis till trafikskolan, jag har avbokat alla mina kommande körlektioner, och ska byta till en annan körskola. Om jag hade tid hade jag nog också stämt dem med för att ta tillbaka mina 4000 kr, det var ju på gränsen till bedrägligt! Hur kan man erbjuda en tjänst men sen vägrar att utföra det. Manöverkörlektion och att köra i cirklar är helt olika saker.

Upplever jag samma skit igen på den andra trafikskolan så kommer jag bara köpa en egen höj och träna själv på den och göra MC provet kort därpå. Jag är inte rädd för polisen, jag har kört bil i 10 år och blev stoppad kanske 2-3 gånger, och det var bara kväll eller tidig morgon på helger mest för att hitta rattfyllerister. Så skulle jag träna själv på MC mellan 10-17 måndag till torsdag så är sannolikheten mycket nära noll att bli stoppad av polisen.

Ursäkta för lång tråd, men blir så förbannad på sådana företag, men nu vet ni hur det är i Gillinges trafikskola, ett gäng skojare med pitbulls och en massa tatueringar med noll kompetens som försöker suga ut så mycket pengar det går. Rekommenderas inte!

Skaffa en trehjulig MC som går att köra på B-kort så behöver du inte övningsköra då man efter något år får in såpass bra körvana att man klarar MC-kort med relativt lite manöverövningar på tvåhjulig MC. Man kan också skaffa en tyngre växlad crossmoppe att öva på då den nästan är som en 125a vid lågfartsövningar.
Citera
2025-05-23, 01:15
Medlem
Citat:
Nä han sa inte motorbromsa. Motorbroms är inget nytt för mig, brukade ofta motorbromsa när jag hade manuell bil. Man växlar ner till 3an eller 4an, sen motorbromsar man tills ex ljussignalen blir grön eller tills motorn börjar låta så man behöver växla ner. Man växlar ner en gång, och man har lång sträcka på sig. Jag mätte banan i Gillinge nu med google maps, den var 225 meter lång, och där ska jag gasa och växla upp till 6an först, och här fick jag inte heller hoppa över växlar, han sa jag måste växla upp en växel i taget, trots att många MC förare hoppar över växlar, och jag brukade alltid göra det i min manuella bil. Det blir lättare och mer miljövänligt att hoppa från 1an till 3an och 3an till 5am. Efter att jag gasat till ca 55-60 km/t och legat på 6an har jag kanske bara 75 meter kvar av banan, jag skulle bara växla ner till 1an direkt och fokusera på bromsning, men han sa nej, jag skulle istället växla ner till 5an, släppa och ta in kopplingen, växla ner till 4an, släppa och ta in kopplingen, växla ner till 3an.. osv tills jag är på 1an. Jag vet inte vad det är han ville lära mig med det, han sa aldrig varför jag skulle göra det. Och att växla upp en växel i taget lägger också mycket fokus på växellådan istället för körbanan, jag skulle nog aldrig växla upp såhär om jag fick bestämma själv.

För övrigt, jag såg många amerikanska trafiklärare på youtube som har egna trafikskolor och mycket insatta i ämnet, och de avråder från att motorbromsa på en motorcykel. De menar att man blir mindre van med att använda fram- och bakbroms, och man kanske förlitar sig för mycket på motorbroms i farliga situationer, att man i en kurva motorbromsar istället för att använda frambroms och man antingen kör ur vägen eller så försöker man dra kopplingen i kurvan och det blir ännuvärre. Deras råd var säkerheten med att använda fram och bakbroms skickligt i alla situationer väger mer än att spara några kronor på bränsle eller bromsbelägg.

Kanske inte ska börja med att koppla, växla och definitivt inte bromsa i kurvan. Sen kan du slipa på teknikerna.

Du gör som du vill, några tusenlappar kan faktiskt rädda ditt liv.
Sen vet jag inte vad din körlärare håller på med, nödbromsningen sker plötsligt, ett rådjur springer ut, inte fan börjar man växla växel för sig ner och motorbromsar försiktigt. Antingen gasar man efter man väjt eller så stannar man så snabbt det går, vilket provet går ut på.

Köp en hoj och öva själv. En riktig hoj.

Det mesta i livet blir enklare desto mer förberedd man är.

Kolla kraven på uppkörningen och öva på dessa. Vilket du säkert redan gjort.

Jag vet du vill ut. Skynda långsamt.
Citera
2025-05-23, 01:24
Medlem
Citat:

Han vill nog att du ska lära dig att använda växellådan utan att du nämnvärt tänker på det. Det räcker att du räknar växlarna. Detta ska du kunna göra samtidigt som du bedömer andra saker. Att hoppa över växlar sliter därtill på synkringarna i växellådan. Att motorbromsa är ofta komfortabelt och absolut nödvändigt i kraftiga backar likt Alperna. Där motorbromsar man kraftigt mest hela tiden utför. Ligger man på broms hela tiden så överhettar man bromsarna och tappar dem helt. Tänk på att allt är mindre på en mc utom just effekten och speciellt i förhållande till dess vikt.
Senast redigerad av KamratBlue 2025-05-23 kl. 01:32.
Citera
2025-05-23, 03:45
Medlem
Finns det områden i stockholmstrakten där körskolorna kör sina manöverprov och man kan kolla in hur de håller på, och som inte är inne på slutna områden?
Kommer man in på gillinge som åskådare?

Förrut (?) höll de till bla på bromma flygplats, men det är inhägnat område.

På 80-talet höll de på den där fullkomligt idiotiska "garagesvängen", och hade konorna så tät, att det var omöjligt att klara körproven om man inte använde en crosshoj. Tidningen Wheels visade att det var omöjligt att klara proven med exv en fullt laglig chopper eller en tung mc. Det gick inte ens att leda runt en större mc. Fullkomligt sinnessjukt, men TSV ville absolut inte höra att provkraven var helt åt helvete.

Hur är det med kläder, måste man ha typ skinnkläder och ännu värre, mc-skor på en uppkörning?
Senast redigerad av bv202 2025-05-23 kl. 03:55.
Citera
2025-05-23, 06:33
Medlem
Och såklart flockas det nötter som ”vet” att det är onödigt med körskola, att de bara skinnar en på pengar, att det inte har nåt med trafiksäkerheten att göra utan att Sveriges extremt goda trafiksäkerhetsstatistik bara beror på utvecklingen av bilarnas säkerhet…..

I andra trådar ser vi hur massvis med folk klagar på att folk inte kan köra bil, inte kan trafikregler, kör som idioter, etc etc….

Något verkar inte stämma kan man tycka, ja annat än att ”alla” tycks tycka att de själva är experter och kör som gudar…. Men alla andra kör som idioter…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in