• 1
  • 2
2025-05-22, 11:17
Medlem
Robinests avatar
Ja "fart", inte "hastighet", det förstnämnda är en skalär och sistnämnda en vektor. SR utgår ifrån fasta kroppar, så om två löst sammansatta kroppar kolliderar med varandra så kommer materian sprida sig ut från radien och bakom den löst sammansatta kroppen med lägst fart. Hur förklaras det med SR utan en absolut bakgrund?
Citera
2025-05-22, 13:58
Medlem
Smekarn87s avatar
Vad är SR i detta fall. Du menar jämnt fördelat lös sammansättning också va?
Citera
2025-05-22, 14:01
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Vet inte om man behöver ha en så stark bakgrund i ämnet (vem/vad är SR), men vill man simulera uppskatta hur partiklarna i t.ex. två grus-asteroider kommer bete sig vid krock så behöver man någon form av FEM-analys/simulering, samt väl definerade villkor för hur delar av kropparna interagerar interagerar.

Vad är assymetrisk fart?
Citera
2025-05-22, 14:15
Medlem
Robinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Vad är SR i detta fall. Du menar jämnt fördelat lös sammansättning också va?
Ja precis.

Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Vet inte om man behöver ha en så stark bakgrund i ämnet (vem/vad är SR), men vill man simulera uppskatta hur partiklarna i t.ex. två grus-asteroider kommer bete sig vid krock så behöver man någon form av FEM-analys/simulering, samt väl definerade villkor för hur delar av kropparna interagerar interagerar.

Vad är assymetrisk fart?
FEM?
Löst sammansatta kroppar. Punkt.

Asymmetrisk fart = den ena kroppen har högre fart än den andre. Det är inte vad SR tillåter men vad observationer säger. Varför min "fråga"/mitt argument.
Citera
2025-05-22, 14:29
Medlem
Smekarn87s avatar
I grund och botten behövs en finit elementsanalys. Problemet går bara lösa numeriskt vad vi vet
Citera
2025-05-22, 14:34
Medlem
Smekarn87s avatar
Vad är SR vad betyder det?
Citera
2025-05-22, 14:41
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinest
Ja precis.

FEM?
Löst sammansatta kroppar. Punkt.

Asymmetrisk fart = den ena kroppen har högre fart än den andre. Det är inte vad SR tillåter men vad observationer säger. Varför min "fråga"/mitt argument.

Men vad är SR? FEM, om du hade googlat, är finitelementmetoden, där man diskretiserar kroppar till ett ändligt antal element. Vad är löst sammansatta kroppar? Googlar termen men hittar inget, samma med SR.
Citera
2025-05-22, 17:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Vad är SR vad betyder det?

Sveriges radio. Den är på väg att falla sönder står det på Expressen. 400 kickas. Snacka om löst sammansatt...
Citera
2025-05-22, 17:59
Avstängd
Citat:
Antar att SR=special relativity.

Vilken kropp som har högst fart beror på observatören, och om du inte skall upp extremt höga hastigheter räcker Newtons mekanik utmärkt. Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Citera
2025-05-22, 18:16
Medlem
Smekarn87s avatar
Om der är i relativistiska hastigheter träder alla dilitationsfenomen in.
Citera
2025-05-22, 19:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ja "fart", inte "hastighet", det förstnämnda är en skalär och sistnämnda en vektor. SR utgår ifrån fasta kroppar, så om två löst sammansatta kroppar kolliderar med varandra så kommer materian sprida sig ut från radien och bakom den löst sammansatta kroppen med lägst fart. Hur förklaras det med SR utan en absolut bakgrund?
Hej på dej du.

Räkna i tyngdpunktssystemet så blir analysen enklare. Men givetvis beror inte utfallet på om man räknar i ett referenssystem där farterna är "asymmetriska" vad det nu skulle stå för. Om t ex två kroppar har olika massor så har ju de olika fart i tyngdpunktsystemet. Däremot har de samma men motriktade rörelsemängder p=mv.

SR utgår INTE från fasta kroppar, tvärtom faktiskt. Odeformbara kroppar funkar inte i SR. Om t ex en sådan inte roterar från början, så skulle den aldrig kunna göra det sen heller pga randens längdkontraktion. Och så kan man beskriva t ex gaser relativistiskt, där även sådant som värme och entropi blir tensorer.
Citera
2025-05-23, 03:38
Medlem
Robinests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Hej på dej du.

Räkna i tyngdpunktssystemet så blir analysen enklare. Men givetvis beror inte utfallet på om man räknar i ett referenssystem där farterna är "asymmetriska" vad det nu skulle stå för. Om t ex två kroppar har olika massor så har ju de olika fart i tyngdpunktsystemet. Däremot har de samma men motriktade rörelsemängder p=mv.

SR utgår INTE från fasta kroppar, tvärtom faktiskt. Odeformbara kroppar funkar inte i SR. Om t ex en sådan inte roterar från början, så skulle den aldrig kunna göra det sen heller pga randens längdkontraktion. Och så kan man beskriva t ex gaser relativistiskt, där även sådant som värme och entropi blir tensorer.

Sidelights on relativity och On the kinematics of moving bodies av Einstein. Jo. SR utgår från fasta kroppar.
Vi båda vet att du snackar skit och jag tröttnade direkt så jag drar igen. Undrar om folk tror dig, "fysikern". Lol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in