• 5
  • 6
2025-05-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Bara om varorna är mycket nära att gå ut på datum eller om de redan gått ut på datum. Även då sänker de med väldigt få procentenheter jämfört med Lidl.

Lidl har mycket längre tidsramar på sina "gamla" varor än vad ICA har. Hittar ofta 25% rabatt på varor som går ut om över en månad på Lidl.

Men så har ju inte ICA vunnit pris för bästa matbutik de senaste åren, som Lidl.

de ica som säljer ut med rabatterat pris har ju oftast runt 50% på dom färskvarorna.
tidsramar spelar ingen större roll.
Du kommer ju äta maten ändå och den håller i princip alltid längre än bäst före datumet sålänge du hanterar maten korrekt med rätt temperatur osv.
Jag har själv köpt tillex deras egengjorda räksallad och potatissallad både på ordinarie pris och på röd lapp med sista dagen när de haft på rödlapp.
De va inget fel på dom.

Men bästa matbutik????
skrotbutiken lidl som har ett extremt smalt sortiment så man ändå måste gå till ica för det mesta.
Jäklar vilket tråkigt liv man harom man bara handlar på lidl och kallar det för bästa matbutik. Du måste skoja

Inget slår ica maxi och kvantumbutiker som har jäkligt mycket olika varor att välja på förutom deras bagerier som använder skräpmjöl med gmo xylanas enzymer och envisas med att använda finskt bovaer smör för deras bullar och mazariner osv. (butiker med bake off ännu värre)

Det är så jäkla najs när man varit i norge eller ute i europa med deras torftiga smala utbud i väldigt många länder och kommer till sverige där ica har i särklass mest brett sortiment.
norge är bara bra på norskodlade grönsaker,körsbär osv och glass,choklad.

Är nog bara finlands matbutiker som slår sverige i matglädje och sortiment av bra kvalitetsvaror.
Och vissa matbutiker i tyskland som har ett bredare sortiment. (ej discount kedjorna)

Kollade nu och priserna för sveriges 10bästa matbutiker 2020 blev 6stk ica butiker i toppen och sen hemköp och sen sabis och 2 coop butiker.

https://www.fri-kopenskap.se/article...ets_butikjuryn

Och för 2024
Årets Butik Ica Kvantum Skellefteå
Årets Frukt- och gröntavdelning – svenskodlat Stora Coop Lund
Årets Dryckesbutik Ica Kvantum Eslöv
Årets Mejeri- och juiceavdelning Ica Supermarket Knuten, Nyköping
Årets Fiskavdelning Ica Maxi Nacka
Årets Delidisk Duå, Umeå
Årets E-handlare Coop Butiker & Stormarknader
Årets Kött- & Charkavdelning Ica Supermarket Medis, Stockholm
Årets Brödavdelning Ica Kvantum Landvetter
Årets Ostavdelning Ica Kvantum Kungsbacka
Årets Ekoinsats Hemköpskedjan
Årets Medarbetare Estelle Laakso, Coop Slite
Årets Leverantör Nordic Green Food
Årets Tidskriftsbutik Ica Supermarket Knuten, Nyköping
Årets Förbutik Stora Coop Bromma
Årets Kassazon Ica Maxi Norrköping
Fernando Di Lucas Hederspris Ica Kvantum Kungsholmen, Stockholm
Årets Lokalprodukt Kiviks musteri
Årets Butikskök Ica Supermarket Fäladstorget, Lund

Ingn lidl så långt ögat når av naturliga anledningar.

Just nu är det väl nya ica maxi i nacka som är med i pristoppen skulle jag tro.
Senast redigerad av Blatteman 2025-05-23 kl. 19:03.
Citera
2025-05-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Bara om varorna är mycket nära att gå ut på datum eller om de redan gått ut på datum. Även då sänker de med väldigt få procentenheter jämfört med Lidl.
Procentenheter? Vad har det med prissänkning på mat att göra?

Rabatt ger man i procent, exempelvis 30% rabatt på korv med utgånget datum. Sedan kan man i och för sig öka rabatten med 5 procentenheter om varan ändå inte säljs. Då blir rabatten 35%.
Citera
2025-05-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Kräftor som luktar illa och sköljs av, pajer som packas om med nytt datum och räkmackor som tillverkas men får datummärkning först när de flyttas ut i butiken.

– Vi fick instruktioner om att så länge det inte är mögel på pajerna är de okej.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...te-var-mogligt
Ja, det där märkte jag med förra årets jultallrik från ett annat ICA Maxi (vilken vi köpte in via jobbet). Mår illa bara över att minnas det och ändå åt jag bara upp en tredjedel trots att hela magen protesterade i första tuggan. Ruttnande fisk och paté. Köttbullarna var väl en månad gamla från ett parti ICA-köttbullar som inte fått plats i kylrummet. Osten ska vi inte ens tala om…
Och nej det satt ingen röd 50% ät snart lapp ovanför prislappen.
Handlar aldrig på ICA Snuxi.
Citera
2025-05-23, 19:13
Medlem
Byt ut samtliga cvhefer och styrdelsen kanske..
INTE okej!

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Kräftor som luktar illa och sköljs av, pajer som packas om med nytt datum och räkmackor som tillverkas men får datummärkning först när de flyttas ut i butiken.

– Vi fick instruktioner om att så länge det inte är mögel på pajerna är de okej.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...te-var-mogligt
Citera
2025-05-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PowerNisse
Byt ut samtliga cvhefer och styrdelsen kanske..
INTE okej!
Nu är det väl fullt troligt att det är ägaren till butiken, tillika vd i bolaget, som gått ut med hur man ska göra med räksmörgåsarna.

Menar du att han ska sälja butiken och avsätta sig själv?
Citera
2025-05-23, 19:22
Medlem
Tråkigt för de som har köpt mögliga pajer men inte märkt det(?). De kan iallafall trösta sig med att de inte har någon koll på mat ändå. Avfallskvarnar allihopa.
Citera
2025-05-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Tråkigt för de som har köpt mögliga pajer men inte märkt det(?). De kan iallafall trösta sig med att de inte har någon koll på mat ändå. Avfallskvarnar allihopa.
Det är möjligt att de faktiskt tyckt att pajen inte smakar fräscht, men struntat i att klaga.

Och oavsett, om du köper ett värdefullt konstverk för en stor del av dina pengar, och det efter din död visar sig vara en förfalskning. Trots att du njutit av verket på väggen under din levnad, så har du blivit lurad.
Citera
2025-05-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är möjligt att de faktiskt tyckt att pajen inte smakar fräscht, men struntat i att klaga.

Och oavsett, om du köper ett värdefullt konstverk för en stor del av dina pengar, och det efter din död visar sig vara en förfalskning. Trots att du njutit av verket på väggen under din levnad, så har du blivit lurad.
Varför skulle de inte klaga när ICA MAXI har mycket generösa garantier? Ren idioti att inte lämna tillbaks dålig mat och kräva pengarna tillbaka. Tror nog jag har sett mer reklam för deras pengarna tillbaka-garantier vid köttdisken och delin än vad jag har sett reklam för produkter.
Citera
2025-05-23, 19:42
Medlem
Citat:
Varför skulle de inte klaga när ICA MAXI har mycket generösa garantier?
Min känsla är att många inte klagar. Har själv varit med om kollegor som varit missnöjda men det enda de gör är att förpassa maten till soptunnan.
Citat:
Ren idioti att inte lämna tillbaks dålig mat och kräva pengarna tillbaka.
Det håller jag absolut med om. Deras egna pajer och räkmackor håller dessutom knappast lågpris.
Citat:
Tror nog jag har sett mer reklam för deras pengarna tillbaka-garantier vid köttdisken och delin än vad jag har sett reklam för produkter.
Inte bara varor från deras manuella diskar. Deras färskvarugaranti ger dubbla pengen tillbaka. Dock gäller inte garantin i alla butiker.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in