• 1
  • 2
2025-05-22, 03:27
Medlem
Kräftor som luktar illa och sköljs av, pajer som packas om med nytt datum och räkmackor som tillverkas men får datummärkning först när de flyttas ut i butiken.

– Vi fick instruktioner om att så länge det inte är mögel på pajerna är de okej.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...te-var-mogligt
Citera
2025-05-22, 04:18
Medlem
kräftor är känsliga och räkor och de brukar ha sista förbrukningsdag eftersom de är extra känsliga men det mesta andra håller garanterat längre än rekommendationen bäst före.
Tror nog att räckmackorna har rätt förvaring och är satta så att de håller även om de tillverkats tidigt på morgonen eller natten före.
Det skulle märkas ganska snabbt om folk skulle blivit sjuka som på kedjan bröd och salt.

Folk i sverige är korkade och har inte lärt sig nåt i skolan och tror att man inte kan äta grejer efter bäst före datum.

Det mesta i butiken går att äta efter bäst före datum.

mjölk håller lätt 1 vecka till vid rätt temperatur och om vi pratar godis,chips,torrvaror,kryddor och massa annat så håller de lätt 3 månader till flera år efter rekommendationen bäst före.

I danmark heter samma märkning minst hållbar till och vi borde ha samma märkning för folk och butiker slänger mat helt i onödan.
Senast redigerad av Blatteman 2025-05-22 kl. 04:23.
Citera
2025-05-22, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

I danmark heter samma märkning minst hållbar till och vi borde ha samma märkning för folk och butiker slänger mat helt i onödan.

Hvad betyder "bedst før" og "sidste anvendelsesdato"?

"Sidste anvendelsesdato" betyder, at maden altid skal smides ud efter denne dato"

https://www.dr.dk/mad/artikel/kender...skal-goere-dig

"Sidste anvendelsesdato" sættes på fødevarer, som du kan blive alvorligt syg af at spise, hvis datoen er overskredet.

https://foedevarestyrelsen.dk/kost-o...ens-holdbarhed
Citera
2025-05-22, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Hvad betyder "bedst før" og "sidste anvendelsesdato"?

"Sidste anvendelsesdato" betyder, at maden altid skal smides ud efter denne dato"

https://www.dr.dk/mad/artikel/kender...skal-goere-dig

"Sidste anvendelsesdato" sættes på fødevarer, som du kan blive alvorligt syg af at spise, hvis datoen er overskredet.

https://foedevarestyrelsen.dk/kost-o...ens-holdbarhed

Exakt vad jag sa innan fast de missade minst hållbar märkningen..
den finner du här

https://madensverden.dk/mindst-holdbar-til/

Folk kan inte skilja på sista förbrukningsdag varor som är känsliga som tillex räkor och på rekommendationen bäst före som heter minst hållbar till i danmark på väldigt många varor.

Även i sverige får butikerna sälja utgångna varor med märkningen bäst före sålänge man kan äta varorna.

tuggummi exempelvis kan lätt säljas mer än 1 år efter bäst före utan problem.
köpte själv på mig ett lager specialtuggummi för halva priset och det har snart gått 2år efter bäst före datumet och de är fortfarande goda.

Vad jag minns brukar räckmackor gjorda i buti märkas med bäst före och inte sista förbrukningsdag och butiker som maxi sätter den på den gränsen att den håller utan att man blir sjuk.

Annars skulle folk ha klagat.

Kräftorna däremot skulle man såklart inte sålt.

Pajerna värms ju innan man äter dom så dom håller några dar till utan problem (rätt förvarade) om de inte är fyllda med färska kräftor.

Du är väl inte nån tramsig bögkärring som slänger allt som gått ut i kylskåpet direkt efter bäst före datum?
Senast redigerad av Blatteman 2025-05-22 kl. 05:39.
Citera
2025-05-22, 05:39
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Exakt vad jag sa innan. (vet inte varför du la ut länkar på det jag berättade till dig innan?)

Folk kan inte skilja på sista förbrukningsdag varor som är känsliga som tillex räkor och på rekommendationen bäst före som heter minst hållbar till i danmark.

Även i sverige får butikerna sälja utgångna varor med märkningen bäst före sålänge man kan äta varorna.

tuggummi exempelvis kan lätt säljas mer än 1 år efter bäst före utan problem.
köpte själv på mig ett lager specialtuggummi för halva priset och det har snart gått 2år efter bäst före datumet och de är fortfarande goda.

Vad jag minns brukar räckmackor gjorda i buti märkas med bäst före och inte sista förbrukningsdag och butiker som maxi sätter den på den gränsen att den håller utan att man blir sjuk.

Annars skulle folk ha klagat.

Kräftorna däremot skulle man såklart inte sålt.

Pajerna värms ju innan man äter dom så dom håller några dar till utan problem (rätt förvarade) om de inte är fyllda med färska kräftor.

Du är väl inte nån tramsig bögkärring som slänger allt som gått ut i kylskåpet direkt efter bäst före datum?

Långt inlägg som inte egentligen besvarar på vilket sätt ”bäst före” och ”minst hållbar till” skiljer sig. Vi har ju redan ”sista förbrukningsdag” när tiden är viktig, vad spelar semantiken för roll? Är det inte märkligt av en butik att förhålla sig till datummärkningar på detta sätt?
Citera
2025-05-22, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Långt inlägg som inte egentligen besvarar på vilket sätt ”bäst före” och ”minst hållbar till” skiljer sig. Vi har ju redan ”sista förbrukningsdag” när tiden är viktig, vad spelar semantiken för roll? Är det inte märkligt av en butik att förhålla sig till datummärkningar på detta sätt?

minst hållbar till är egentligen exakt samma märkning som bäst före rekommendationen i sverige med skillnaden att minst hållbar bättre speglar varans hållbarhet så att folk verkligen förstår det.

Bara att folk i sverige inte lärt sig nåt om det i skolan och är lite korkade och slänger fullt ätbar mat och inte köper varor som har 3 dar kvar i butiken även om de ska äta de inom 3 dar(när det i verkligheten håller längre än så).

Detta skapar enormt slöseri av våra resurser och man slänger mat helt i onödan.

Som sagt kräftor som luktar illa där har de absolut gjort fel och fulat sig.Men om folk skulle veta vad snabbmatställen och restauranger,krogar kan göra så.

Att räkmackorna görs natten innan är ju inget inget problem för de har med ganska stor säkerhet satt datumet så att folk inte blir sjuka
Det skulle blivit känt länge sen om folk skulle blivit sjuka av deras räkmackor.

Samma med pajer sålänge de smakar och luktar normalt och förvaras rätt.
Senast redigerad av Blatteman 2025-05-22 kl. 05:55.
Citera
2025-05-22, 06:43
Medlem
ElFettsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...te-var-mogligt

Tittar man på klippet under det som länkats med butikschefen för färskvaror Dennis Andersson, så ser man på hans vaggande kroppsspråk att han är skyldig och att ha ljuger. Ju mer han säljer desto mer i lön får han.
Citera
2025-05-22, 07:13
Medlem
F.Hansens avatar
Konstigt, det är inte precis som att maxibutikerna går med förlust.
De borde ha alla möjligheter att göra rätt.
Citera
2025-05-22, 07:45
Medlem
Citat:

Bara att folk i sverige inte lärt sig nåt om det i skolan och är lite korkade och slänger fullt ätbar mat och inte köper varor som har 3 dar kvar i butiken även om de ska äta de inom 3 dar(när det i verkligheten håller längre än så).

Nu har du spytt saker ur dig i den här tråden..... Jag annärker inte på det du säger om det stämmer eller inte.

Men en sak är viktig som du inte förstår. Man ska inte behöva betala fullpris för sådant. Då ska det sänkas kraftigt och säljas som det är. Inte fuskmärkas och säljas för ordinarie pris.

När man betalar fullpris för varan så har man andra krav och förväntar sig färska varor, inte "ätbara" varor ....

Är dina enda krav "så folk inte blir sjuka" så kan du lika gärna äta din egen avföring. Den blir du inte sjuk av då det är din egen bakterieflora. Hur långt vill du gå?
Senast redigerad av okejkonstigfraga 2025-05-22 kl. 07:49.
Citera
2025-05-22, 07:53
Medlem
Frågan är ju också, om kräftorna,även om de är ätliga,ska vi betala fullt pris för något som stinker och behöver sköljas?
Ingen vill väl äta saker som vi upplever stinker illa.

För kanske 25 år sedan var det en liknande skandal, ett slakteri som tvättade/sköljde,returnerat/ utdaterat kött som luktade illa, stämplade sedan om med nytt datum.
De sålde det sedan ut till handeln igen.
Var i Stockholm om jag inte minns fel.

Sen en annan sak jag tänkte när jag såg inslaget.
Tuff tjej, men lite osmart att visa sig i tv, hennes arbetskarriär inom livsmedelshandeln kommer nog vara lite trög i fortsättningen, minst sagt.
Citera
2025-05-22, 07:56
Medlem
GammalToaborstes avatar
Kommer aldrig handla på Ica igen. Köpte en räksallad för någon vecka sedan som jag tyckte smakade vidrigt så jag slängde halva.

Har dom inte lärt sig något efter köttfärsskandalen?
Citera
2025-05-22, 07:58
Medlem
Studsbolls avatar
Om man bemödar sig att se inslaget på SVT som länkas framkommer det att Miljö och hälsoskyddskontoret utfört en oanmäld inspektion på platsen och de fann inga avvikelser. Det är inte ovanligt att folk som kommer i konflikt med sin arbetsgivare anmäler både det ena och det andra som hämnd. Att ringa media är en oftast en indikation att något är lurigt med motivet. I fallet med räkmackor vore det ju det dummaste av allt att fuska med: det märks direkt på smak och konsistens om de inte är färska och risken för matförgiftning är stor. Hade de verkligen fuskat med det hade de fått konsekvenser. Med det sagt är jag övertygad om att det förekommer olika former av fusk i alla butiker, speciellt när det gäller sådant där det inte kommer märkas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in