2025-05-23, 12:18
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du tänker att om det nu var så att ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden var vän med chefen för ICA och tipsat denne om en kommande kontroll så hade de berättat det för SVT?

Om man tänker att alla företagare är i maskopi med ansvariga tjänstemän och politiker kan man lika gärna flytta alla trådar direkt till konspirationsforumet eftersom alla verkliga förklaringsmodeller blir ointressanta. Personligen ser jag detta som det minst sannolika.
Citera
2025-05-23, 14:33
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Om man tänker att alla företagare är i maskopi med ansvariga tjänstemän och politiker kan man lika gärna flytta alla trådar direkt till konspirationsforumet eftersom alla verkliga förklaringsmodeller blir ointressanta. Personligen ser jag detta som det minst sannolika.
Värst vad halmgubbarna haglade här då. Varifrån har du fått att det handlar om ALLA?

Jag har sagt att EN tänkbar förklaring till kommunens misslyckade inspektioner är att EN kommunal tjänsteman är i maskopi med EN företagsledare. Exakt vad var det du inte förstod?
Citera
2025-05-23, 14:35
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Bli veganer så slipper ni oroa er över sådana här skandaler! Det värsta som kan hända är att man köper en vissen morot...
Eller en morot besprutad med något extremt giftigt…
Citera
2025-05-23, 15:03
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Kräftorna däremot skulle man såklart inte sålt.
Jag tycker absolut det är OK att skölja av kräftorna och sälja, om man är tydlig med att "dessa skall ätas idag" och sätter ett bra pris på dem. Skalen får dålig lukt långt innan kräftan är dålig.
Jag köpte själv ett par kilo sådana kräftor härom veckan för 99 kr/kg, och jag tycker nog det hade varit ännu bättre om de sköljts i butiken så jag sluppit göra det själv när jag kommit hem.
Citera
2025-05-23, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tycker absolut det är OK att skölja av kräftorna och sälja, om man är tydlig med att "dessa skall ätas idag" och sätter ett bra pris på dem. Skalen får dålig lukt långt innan kräftan är dålig.
Jag köpte själv ett par kilo sådana kräftor härom veckan för 99 kr/kg, och jag tycker nog det hade varit ännu bättre om de sköljts i butiken så jag sluppit göra det själv när jag kommit hem.

Jaha där ser man.

Tillåme de går å sälja utan problem.

Äter aldrig kräftor så visste inte detta.
Citera
2025-05-23, 16:40
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Kommer aldrig handla på Ica igen. Köpte en räksallad för någon vecka sedan som jag tyckte smakade vidrigt så jag slängde halva.

Har dom inte lärt sig något efter köttfärsskandalen?

Du åt alltså upp en halv burk räksallad även om den smakade vidrigt?
Citera
2025-05-23, 16:45
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Kräftor som luktar illa och sköljs av, pajer som packas om med nytt datum och räkmackor som tillverkas men får datummärkning först när de flyttas ut i butiken.

– Vi fick instruktioner om att så länge det inte är mögel på pajerna är de okej.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...te-var-mogligt
Jobbar det mycket invandrare där kanske? De brukar slarva rätt så hårt med korrekt hantering av mat och hygien osv.
Citera
2025-05-23, 17:07
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Du åt alltså upp en halv burk räksallad även om den smakade vidrigt?

En räksallad som maträtten är, inte den sort du har på korv.
Citera
2025-05-23, 17:43
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Värst vad halmgubbarna haglade här då. Varifrån har du fått att det handlar om ALLA?

Jag har sagt att EN tänkbar förklaring till kommunens misslyckade inspektioner är att EN kommunal tjänsteman är i maskopi med EN företagsledare. Exakt vad var det du inte förstod?

Du har inte övervägt att inspektionerna inte är misslyckade utan speglar de verkliga omständigheterna; att de inte alls föreligger några brister? Men om du nu har misstankar om oegentligheter i just detta specifika fallet får du gärna lägga fram dessa misstankar. Annars blir det svårt att förstå vad dessa misstankar grundar sig på utöver dina tankar kring att sådant på något vis skulle vara så vanligt att det är en trolig förklaring.
Citera
2025-05-23, 17:55
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Exakt vad jag sa innan fast de missade minst hållbar märkningen..
den finner du här

https://madensverden.dk/mindst-holdbar-til/

Folk kan inte skilja på sista förbrukningsdag varor som är känsliga som tillex räkor och på rekommendationen bäst före som heter minst hållbar till i danmark på väldigt många varor.

Även i sverige får butikerna sälja utgångna varor med märkningen bäst före sålänge man kan äta varorna.

tuggummi exempelvis kan lätt säljas mer än 1 år efter bäst före utan problem.
köpte själv på mig ett lager specialtuggummi för halva priset och det har snart gått 2år efter bäst före datumet och de är fortfarande goda.

Vad jag minns brukar räckmackor gjorda i buti märkas med bäst före och inte sista förbrukningsdag och butiker som maxi sätter den på den gränsen att den håller utan att man blir sjuk.

Annars skulle folk ha klagat.

Kräftorna däremot skulle man såklart inte sålt.

Pajerna värms ju innan man äter dom så dom håller några dar till utan problem (rätt förvarade) om de inte är fyllda med färska kräftor.

Du är väl inte nån tramsig bögkärring som slänger allt som gått ut i kylskåpet direkt efter bäst före datum?

Då får ICA sälja de till kraftigt rabatterat pris. Som de gör på LIDL. ICA är tamejfan de girigaste av de giriga.
Citera
2025-05-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Då får ICA sälja de till kraftigt rabatterat pris. Som de gör på LIDL. ICA är tamejfan de girigaste av de giriga.

Ja det där är ju upp till varje ica att själva bestämma.

Många icabutiker gör detta sen länge.
Citera
2025-05-23, 18:07
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ja det där är ju upp till varje ica att själva bestämma.

Många icabutiker gör detta sen länge.

Bara om varorna är mycket nära att gå ut på datum eller om de redan gått ut på datum. Även då sänker de med väldigt få procentenheter jämfört med Lidl.

Lidl har mycket längre tidsramar på sina "gamla" varor än vad ICA har. Hittar ofta 25% rabatt på varor som går ut om över en månad på Lidl.

Men så har ju inte ICA vunnit pris för bästa matbutik de senaste åren, som Lidl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in