Citat:
Fanns inte ljud. Det är därför dom kan ändra förloppet så som dom gör. Men samtidigt måste dom kunna förklara hur Måwe visste att kvinnan var propalestinier. En kvinna hon aldrig hade sett tidigare.
[i]KD: Hon hade långärmat på sig
Nu svarar Kristdemokraterna på Vänsterpartiets senaste uttalande.
En del av anklagelserna från V handlar om att tjänstepersonen ska ha fått märken på armen, något som KD nu ställer sig frågande till.
”Angående påståenden om rivmärken på armar bör det påpekas att det av filmen framgår att tjänstemannen bär långärmad jacka under hela incidenten”, skriver KD i ett pressmeddelande.
[i]KD: Hon hade långärmat på sig
Nu svarar Kristdemokraterna på Vänsterpartiets senaste uttalande.
En del av anklagelserna från V handlar om att tjänstepersonen ska ha fått märken på armen, något som KD nu ställer sig frågande till.
”Angående påståenden om rivmärken på armar bör det påpekas att det av filmen framgår att tjänstemannen bär långärmad jacka under hela incidenten”, skriver KD i ett pressmeddelande.
Är det inte en liten glidning i KD's försvar av Måwe vi ser....? Först handlade det om att Måve inte alls attackerat, nu fokuserar man på, efter att den oberoende advokaten uttalet sig, att rivmärkena inte kan ha uppstått för att tjänstemannen bar långärmat- är det KD's nya strategi är det dömt att misslyckas, jag vet av egna erfarenheter att man kan få svåra märken och sår även om man har kläder emellan.
Polititiskt är jag mer på KD'S sida än V, nu spelar politiska åsikter inte någon roll för skuldfrågan och den rättsliga prövningen men med det sagt tycker jag att försvaret av Måwe haltar. Jag tror absolut inte att Måwe är en person som går runt och misshandlar folk däremot riskerar hon att hamna fel i allt detta eftersom Ebba var för lite för het på bollen att vinna politiska poäng och drog slutsatser hon rimligen inte hade tillräckligt på fötterna för att dra. Vänsterpartiet har hanterat detta mycket bättre och kommer landa på båda fötterna oavsett hur detta slutar, Måwe och därmed KD riskerar mycket mer om utredningen inte helt stödjer deras version. Måwe kan ha reagerat för mycket och för hysteriskt, det är mänskligt och det kan vi förstå men allt blir svårare om hon farit med osanningar för att Ebba pressat henne. Ebba har ju en historik att agera mer efter instinkt än förnuft.