2025-05-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund
Hej!

Jag har alltid haft ett sparande, inga stora summor utan har oftast legat runt 50-100 000kr.

Nu har jag dock genom lite flax på börsen lyckats få 50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader. Så jag har i princip vunnit en miljon kronor på lotto mer eller mindre.

Den enda som vet om att jag är miljonär från ingenstans är min sambo (vi har inte delad ekonomi).
Känner mig fortfarande lika fattig, har i och för sig inte tagit ut några pengar ännu då jag hoppas det ska växa mer.

Vad bör jag göra? Är det idiotiskt att ta ut en 10% och leva kul på det, resa, köpa något kul eller är det för farligt att börja nalla ur kakburken?

Vad bör jag göra nu? Vet att en miljon inte är så mycket pengar egentligen, men det är mycket från mig som aldrig haft såhär mycket pengar tillgängligt.

Att flytta det från aktier -> fonder är inte aktuellt i dagsläget, kanske senare.
Funderar på att göra det när jag säljer och hoppas nå 4-5 miljoner på fondkontot inom 10-15 år så jag kan gå i pension och leva på värdeökningen i bästa fall.

Varför inte köra ett varv till med 1,000,000 i insats o skapa 20 miljoner inom ett år
Citera
2025-05-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag hade inte slängt pengarna på en resa. Resa är något av det mest värdelösa man kan göra för pengar. Ett par veckor och sedan är stålarna slut och bara minnena finns kvar. Västerlänningen är besatt av att resa, som att förflytta sig till en annan plats på jordklotet för en stund är den främsta av lyx.

Jag hade köpt en sak, något du kan äga och ha kvar i åratal. Då får du valuta för pengarna.

Man kan resa utan lyx. Det är en upplevelse som relativt få på jorden faktiskt kan.

Ts om du kan, ta en längre semester/tjänstledigt en månad eller 2 och res ! Finns mycket att se och uppleva. 100k kommer man låångt på.
Citera
2025-05-21, 20:12
Medlem
Om du fortfarande vill ha chansen att maxa och gambla lite så;

In med 200K i Elicera.
In med 150K i Xintela.
In med 150K i Kebni.

Dessa kan ge dig en bra avkastning på kort tid. Alla tre bolagen har stora triggers - men tillkommer även hög risk givetvis.

Resten hade jag gå in i stabila bolag som;

Investor
Volvo
ABB
SAAB
SSAB
+ banker (SHB A, SEB)
+ byggbranschen (Skanska, Peab)

Lycka till och läs på lite om nämnda bolag!
Senast redigerad av vonheden 2025-05-21 kl. 20:43.
Citera
2025-05-21, 20:22
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestwestern1313
En miljon e inte så mycket pengar längre

Det är mer än de flesta då de flesta är i skuld för sina boenden. Men TS hade tur och han kommer inte upprepa det igen. Det märks vilka som är bra på aktier och de som inte är det.
Citera
2025-05-21, 20:23
Medlem
Niggwards avatar
Innan TS lagt fram mer fakta kring hur han gick tillväga och vilka aktier han gjorde denna 50k - > 1 m på 6 mån är det ingen idé att lägga tid på en trolltråd med riktiga tips.
Citera
2025-05-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Ignorera vad han säger här. Sparkonton ska undvikas till varje pris. Varje krona du håller i är en förlust för dig själv i längden. Håll i aktier, fastigheter, guld.
Tycker absolut att man ska ha en viss del på ett sparkonto, om inte annat som buffert. Sedan får man titta på när man kan behöva pengar, kanske man tänker köpa en ny bil närmaste året?

Varken du eller jag vet om ett sparkonto kommer vara sämre eller bättre det närmaste tiden.
Citera
2025-05-21, 20:43
Medlem
ElakBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Innan TS lagt fram mer fakta kring hur han gick tillväga och vilka aktier han gjorde denna 50k - > 1 m på 6 mån är det ingen idé att lägga tid på en trolltråd med riktiga tips.

Det har väl förklarats ganska bra vid det här laget, som jag förstått det så fick TS först 50k att växa till 100k, då fick han feeling och tog ett lån på samma summa dvs ytterligare 100k och hade då sammanlagt 200k att investera, de pengarna lär sannolikt (att döma av TS historik) ha placerats all-in i aktien Nutex Health som just nu har gått +2,263% på 1 år.

Ren gambling och bonntur med andra ord men tycker inte det låter så osannolikt att det bör avfärdas som en trolltråd (imho).
Citera
2025-05-21, 21:15
Medlem
slemhogs avatar
grattis, åk på 2 fina långresor närmaste året, köp lite fina värdebeständiga prylar och en schyst beg bil som slemhog, investera resten i savelend, lendify, räntefond och en aktieportfölj 25-30 aktier el flera index fonder om du tror på börsen vilket inte jag gör. utöandsboende med belånkng är säkrare, kan hyras ut och kan användas a la lyxliv. Bostadsrätt är tråkigt då det finns lika bra hyresrätter med lägre nettokostnad per mån. Köp hus istället om du bor i landsbygd, mellanstor stad för 1.2-2 mille.
Senast redigerad av slemhog 2025-05-21 kl. 21:19.
Citera
2025-05-21, 21:18
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Hej!

Jag har alltid haft ett sparande, inga stora summor utan har oftast legat runt 50-100 000kr.

Nu har jag dock genom lite flax på börsen lyckats få 50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader. Så jag har i princip vunnit en miljon kronor på lotto mer eller mindre.

Den enda som vet om att jag är miljonär från ingenstans är min sambo (vi har inte delad ekonomi).
Känner mig fortfarande lika fattig, har i och för sig inte tagit ut några pengar ännu då jag hoppas det ska växa mer.

Vad bör jag göra? Är det idiotiskt att ta ut en 10% och leva kul på det, resa, köpa något kul eller är det för farligt att börja nalla ur kakburken?

Vad bör jag göra nu? Vet att en miljon inte är så mycket pengar egentligen, men det är mycket från mig som aldrig haft såhär mycket pengar tillgängligt.

Att flytta det från aktier -> fonder är inte aktuellt i dagsläget, kanske senare.
Funderar på att göra det när jag säljer och hoppas nå 4-5 miljoner på fondkontot inom 10-15 år så jag kan gå i pension och leva på värdeökningen i bästa fall.

Hur mycket pengar du verkligen har visar sig först den dagen du säljer dina innehav. Börsen kan krascha, företag du har innehav i kan gå i konkurs osv.
Citera
2025-05-21, 21:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej!

Som du skriver har du i princip vunnit 1 mkr på lotto, det vill säga av ren tur. Att få 50 000 kr att växa till 1 mkr på mindre än ett år innebär en extrem hög avkastning och således en extremt hög risk. Du verkar ha investerat dessa pengar i ett bolag, det vill säga lagt alla ägg i samma korg. Du diversifierar inte och har ingen riskanalys överhuvudtaget.

Om några år denna miljon värda 0 kr om du fortsätter med din strategi. Så vad bör du göra? Investera i något annat mindre riskfyllt, ex. en indexfond. Men vad kommer du att göra? Fortsätta med samma strategi och vara pank om några år. Grattis!
Senast redigerad av Libertarismus 2025-05-21 kl. 21:45.
Citera
2025-05-21, 22:24
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakBoll
Det har väl förklarats ganska bra vid det här laget, som jag förstått det så fick TS först 50k att växa till 100k, då fick han feeling och tog ett lån på samma summa dvs ytterligare 100k och hade då sammanlagt 200k att investera, de pengarna lär sannolikt (att döma av TS historik) ha placerats all-in i aktien Nutex Health som just nu har gått +2,263% på 1 år.

Ren gambling och bonntur med andra ord men tycker inte det låter så osannolikt att det bör avfärdas som en trolltråd (imho).

Mitt fel som missat
Citera
2025-05-21, 22:26
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Vilket lömskt och bittert sätt att försöka mjölka honom på information.

Jag tror TS struntar i om du tror att det är en trolltråd eller inte. Du har säkert inga vettiga tips att ge.

TS. Som jag skrev, köp något som gör dig glad och som du har glädje av länge. Återinvestera en del men se det som en engångsföreteelse, som om du vann på Lotto. Sådana snabba avkastningar är väldigt ovanliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in