Citat:
Ursprungligen postat av
VidrigKund
Hej!
Jag har alltid haft ett sparande, inga stora summor utan har oftast legat runt 50-100 000kr.
Nu har jag dock genom lite flax på börsen lyckats få 50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader. Så jag har i princip vunnit en miljon kronor på lotto mer eller mindre.
Den enda som vet om att jag är miljonär från ingenstans är min sambo (vi har inte delad ekonomi).
Känner mig fortfarande lika fattig, har i och för sig inte tagit ut några pengar ännu då jag hoppas det ska växa mer.
Vad bör jag göra? Är det idiotiskt att ta ut en 10% och leva kul på det, resa, köpa något kul eller är det för farligt att börja nalla ur kakburken?
Vad bör jag göra nu? Vet att en miljon inte är så mycket pengar egentligen, men det är mycket från mig som aldrig haft såhär mycket pengar tillgängligt.
Att flytta det från aktier -> fonder är inte aktuellt i dagsläget, kanske senare.
Funderar på att göra det när jag säljer och hoppas nå 4-5 miljoner på fondkontot inom 10-15 år så jag kan gå i pension och leva på värdeökningen i bästa fall.
Som du skriver har du i princip vunnit 1 mkr på lotto, det vill säga av ren tur. Att få 50 000 kr att växa till 1 mkr på mindre än ett år innebär en extrem hög avkastning och således en extremt hög risk. Du verkar ha investerat dessa pengar i ett bolag, det vill säga lagt alla ägg i samma korg. Du diversifierar inte och har ingen riskanalys överhuvudtaget.
Om några år denna miljon värda 0 kr om du fortsätter med din strategi. Så vad bör du göra? Investera i något annat mindre riskfyllt, ex. en indexfond. Men vad kommer du att göra? Fortsätta med samma strategi och vara pank om några år. Grattis!