2025-06-19, 05:48
Medlem
Sälj av lika mycket som du har i vinst. Lägg dessa pengar i några stabila och tråkiga aktier eller globalfonder. De 50-100k som du ursprungligen köpte för kan du låta ligga kvar om du tror på aktien. Bli inte girig och förlora pengarna igen.
Citera
2025-06-19, 06:08
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund
Hej!

Jag har alltid haft ett sparande, inga stora summor utan har oftast legat runt 50-100 000kr.

Nu har jag dock genom lite flax på börsen lyckats få 50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader. Så jag har i princip vunnit en miljon kronor på lotto mer eller mindre.

Den enda som vet om att jag är miljonär från ingenstans är min sambo (vi har inte delad ekonomi).
Känner mig fortfarande lika fattig, har i och för sig inte tagit ut några pengar ännu då jag hoppas det ska växa mer.

Vad bör jag göra? Är det idiotiskt att ta ut en 10% och leva kul på det, resa, köpa något kul eller är det för farligt att börja nalla ur kakburken?

Vad bör jag göra nu? Vet att en miljon inte är så mycket pengar egentligen, men det är mycket från mig som aldrig haft såhär mycket pengar tillgängligt.

Att flytta det från aktier -> fonder är inte aktuellt i dagsläget, kanske senare.
Funderar på att göra det när jag säljer och hoppas nå 4-5 miljoner på fondkontot inom 10-15 år så jag kan gå i pension och leva på värdeökningen i bästa fall.

Var försiktig, bubblan spricker förr eller senare. Jag hade sålt av den portföljen och åter investerat i utdelning aktier. Tagit ut en del för göra något resa!

Jag har varit om liknande händelse för några år sedan. En random aktie steg kraftigt! Tro jag hade runt 20 K i portföljen, när jag loggade in några månader senare stod den på 270 K. En onormal stigning enligt mig, fick panik och sålde innehavet. Mycket riktigt, några veckor sjönk den som en sten.

Sist jag checkae den, var den nere /under den summan jag köpte den för.

Fick en rejäl rest skatt pågrud den kraftiga vinsten. Det var surt! Sedan dess är det utdelingaktie som gäller för mig! har ca 163 K i aktieutdelning i år. Av dem så har jag tagit ut 30 k för en resa.
Citera
2025-06-19, 08:50
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jag tror han valde rätt indexfond.
Finns väl inget annat sätt?

Att leta nål i höstack är svårt. Att investera i vad det nu kan vara som stiger 2000% på 6 månader är svårare.

Men det klarar väl du som är mytoman och dollarmiljonär i fantasin. Vad säger spåkulan, hur går börsen 2030?
Citera
2025-06-19, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Att leta nål i höstack är svårt. Att investera i vad det nu kan vara som stiger 2000% på 6 månader är svårare.

Men det klarar väl du som är mytoman och dollarmiljonär i fantasin. Vad säger spåkulan, hur går börsen 2030?
Jag spår aldrig i hur kurser kommer röra sig på lång sikt.
Lång sikt för mig är allt över en timme.
Bryr mig inte det minsta om vad olika index kommer stå i längre bort än det.
Är nog svårt att förstå för såna som tror att det inte går att tajma marknaden och att man inte kan prestera bättre än en global indexfond.
Men de som fattar de fattar.
Varför du påstår jag är mytoman är nog för dina stora kunskapsluckor.
Men som en god kristen förlåter jag dig.
Citera
2025-06-19, 09:42
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jag spår aldrig i hur kurser kommer röra sig på lång sikt.
Lång sikt för mig är allt över en timme.
Bryr mig inte det minsta om vad olika index kommer stå i längre bort än det.
Är nog svårt att förstå för såna som tror att det inte går att tajma marknaden och att man inte kan prestera bättre än en global indexfond.
Men de som fattar de fattar.
Varför du påstår jag är mytoman är nog för dina stora kunskapsluckor.
Men som en god kristen förlåter jag dig.

Nämn 10 aktier som stiger över 200% inom en timme. Klarar du inte det är du mytoman.
Citera
2025-06-19, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nämn 10 aktier som stiger över 200% inom en timme. Klarar du inte det är du mytoman.
Nu visar du igen din okunskap.
Det finns inget annat en aktier i din lilla värld.
Har du gjort dig förtjänt av den informationen?
Vad hade en sån som du tänkt dig göra för nytta med den informationen?
Citera
2025-06-19, 11:55
Medlem
Jag satte in liknande summa på Gamestop. Den sjönk som en sten och jag blev av med 2 miljoner.
Citera
2025-06-19, 14:43
Medlem
HomoDeuss avatar
Om du är rädd för att förlora pengarna så är du inte ett dugg rikare nu, än innan ditt kontoutdrag innehöll lite fler siffror.

Att vara rik innebär att man är fri att njuta och må bra. Oavsett hur mycket eller lite pengar man har.

Så njut av dem. Ta ut lagom mycket för att kunna fira och njuta lit, eller köpa något speciellt. Och använder resten som en grundplåt för vidare bygge av din ekonomi.
Citera
2025-09-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urantjuren
Förklara gärna närmare hur detta fungerar

Du köper aktien. Behöver du hjälp?

(Sent svar)
Citera
2025-09-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironmanfist
Du köper aktien. Behöver du hjälp?

(Sent svar)

Haha, jag var förvirrad och tar tillbaka min fråga - hursomhelst, stort tack för tipset, väldigt intressant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in