2025-05-21, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund

Vad bör jag göra? Är det idiotiskt att ta ut en 10% och leva kul på det, resa, köpa något kul eller är det för farligt att börja nalla ur kakburken?

Ja ta ut 10% och ta hem lite vinst. Alldeles för många glömmer att ta hem vinst och förlorar sen pengarna i andra spekulationer.
Citera
2025-05-21, 17:52
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden
Jag har 3 tips vad du ska göra med din miljon:
1. Njut
2. Njut
3. Njut
Att förlora miljonen eller att öka den till två miljoner kommer aldrig att öka din känsla av njutning.
Fortsätt spekulera i trygga stora aktier och spendera överskottet från din miljon på minnesvärda upplevelser med vänner/älskade.
Sluta inte jobba men skaffa ett jobb du verkligen trivs med.
Skaffa en nyttig livsstil.
Du kommer att vara lycklig länge.
Det är inte en miljard han "vunnit" - utan en miljon. Det kommer man inte långt på även om det förstås är mycket pengar att få från ingenstans.
Citera
2025-05-21, 18:02
Medlem
En miljon e inte så mycket pengar längre
Citera
2025-05-21, 18:08
Medlem
Freebops avatar
1 miljon sek är ingenting idag, fortsätt investera pengarna..
Citera
2025-05-21, 18:21
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
50k egna pengar, Det växte till en 200k, investerade då privat-lån från banken (200k som nu är värt mer). Kanske blir en lögn i trådstarten, men jag började med 50k så blir väl 250k investerade, ungefär. Var nog lite snabb när jag skapade tråden.

Så när jag gjorde investeringen så som ledde till där jag är idag så belånade jag mig upp till samma summa som jag hade på börsen, blir väl en dubbel hävstång då eller något liknande. Jag är inte så duktig på den biten. Inget jag rekommenderar, jag hade TUR med timing och aktie.
Första steget är att inse att du inte är miljonär om värdet är 1 miljon men du är skyldig någon 200 tusen. Se till att betala av detta innan aktien störtdyker och du sitter med skulder istället.

Nästa steg är att inse att du inte kommer lyckas pricka toppen på aktiekursen, så sälj av det mesta medans du kan och investera det i stabilare värdepapper. Om aktien börjar gå ner är det lätt hänt att du sitter och väntar på att den ska gå upp igen för att komma upp i din "miljon" igen. Det är dock sällan hype-aktier kommer tillbaka när folk väl förlorat förtroendet för dem, och vips sitter du där med 200 tusen i skuld istället.
Citera
2025-05-21, 18:37
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
1 miljon sek är ingenting idag, fortsätt investera pengarna..

I vad? Ska man gå på tråkiga index-fonder helt plötsligt?

Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Första steget är att inse att du inte är miljonär om värdet är 1 miljon men du är skyldig någon 200 tusen. Se till att betala av detta innan aktien störtdyker och du sitter med skulder istället.

Nästa steg är att inse att du inte kommer lyckas pricka toppen på aktiekursen, så sälj av det mesta medans du kan och investera det i stabilare värdepapper. Om aktien börjar gå ner är det lätt hänt att du sitter och väntar på att den ska gå upp igen för att komma upp i din "miljon" igen. Det är dock sällan hype-aktier kommer tillbaka när folk väl förlorat förtroendet för dem, och vips sitter du där med 200 tusen i skuld istället.

Nejdå, det har dippat lite så är inte miljonär med avbetalt lån just nu, men bör snart vara det igen!

Det är ingen hype-aktie, den är ganska okänd. De äger lite sjukhus och har nu börjat göra vinst och verkar göra det kommande två kvartal också, därav avkastningen.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ja ta ut 10% och ta hem lite vinst. Alldeles för många glömmer att ta hem vinst och förlorar sen pengarna i andra spekulationer.

Hur ofta och när?
Citera
2025-05-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Du ljuger.

50k till 1M senaste 6-7månaderna är omöjligt.

Inget har vuxit så kraftigt på så kort tid, inget på börsen.

Inte ens Bitcoin hade gett den utdelningen sett till några år tillbaka.

Snabb titt så ser man att det finns 20 aktier som gett 14x pengarna på ett år, varav 12 av dom gett mer än 20x pengarna. Har man haft tur och prickat en dipp kanske det kan vara ännu mer än så. TS har gjort ett once in a lifetime köp som förvandlat den summan i den takten. Det tar annars ca 40 år för 50 000kr att förränta sig av sig själv till en miljon på börsen med 8% årlig avkastning.
Citera
2025-05-21, 18:43
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Om aktien börjar gå ner är det lätt hänt att du sitter och väntar på att den ska gå upp igen för att komma upp i din "miljon" igen. Det är dock sällan hype-aktier kommer tillbaka när folk väl förlorat förtroendet för dem, och vips sitter du där med 200 tusen i skuld istället.

Citat:
Nejdå, det har dippat lite så är inte miljonär med avbetalt lån just nu, men bör snart vara det igen!
Jag ser att processen jag beskrev redan har påbörjats.

Citat:
Det är ingen hype-aktie, den är ganska okänd. De äger lite sjukhus och har nu börjat göra vinst och verkar göra det kommande två kvartal också, därav avkastningen.
Om aktien gått upp så pass mycket för att man plötsligt gjort lite vinst låter det ju som urtypen för hype-aktie. Värdeökning som inte motsvarar verklighetens förutsättningar.
Citera
2025-05-21, 18:44
Medlem
Citat:

Hur ofta och när?

När man har haft en större uppgång, jag minns själv hur jag själv och så många jag kände som hade fått en extrem ökning under it-bubblan men som förlorade allt efteråt och var inte ikapp det förrän många många år senare. Minns hur avundsjuk jag då var på en kille som hade tagit ut ca 50% av sin vinst och köpt en liten stuga.
Citera
2025-05-21, 18:53
Medlem
Det är väl denna aktie som ts pratar om, upp dryga 2300% på ett år
https://www.avanza.se/aktier/om-akti...9/nutex-health

En miljon är inte mycket idag men gör dig skuldfri, är rätt underbart att vara skuldfri och som är något få förunnat.
Citera
2025-05-21, 19:19
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Du ska köpa syntar för pengarna såklart.
För en mille får du rejäla doningar.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-05-21 kl. 19:22.
Citera
2025-05-21, 19:28
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej!

Jag har alltid haft ett sparande, inga stora summor utan har oftast legat runt 50-100 000kr.

Nu har jag dock genom lite flax på börsen lyckats få 50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader. Så jag har i princip vunnit en miljon kronor på lotto mer eller mindre.

Den enda som vet om att jag är miljonär från ingenstans är min sambo (vi har inte delad ekonomi).
Känner mig fortfarande lika fattig, har i och för sig inte tagit ut några pengar ännu då jag hoppas det ska växa mer.

Vad bör jag göra? Är det idiotiskt att ta ut en 10% och leva kul på det, resa, köpa något kul eller är det för farligt att börja nalla ur kakburken?

Vad bör jag göra nu? Vet att en miljon inte är så mycket pengar egentligen, men det är mycket från mig som aldrig haft såhär mycket pengar tillgängligt.

Att flytta det från aktier -> fonder är inte aktuellt i dagsläget, kanske senare.
Funderar på att göra det när jag säljer och hoppas nå 4-5 miljoner på fondkontot inom 10-15 år så jag kan gå i pension och leva på värdeökningen i bästa fall.

Vad eller vilja aktier rör det sig om?
Har du tagit hem vinsten ännu? Det vill säga har du sålt aktierna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in