2025-05-21, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, då skulle jag flytta över aktierna till några med lägre risk. Och antagligen ta ut 100k och placera dom på ett vettigt sparkonto. Givetvis först betala av dåliga skulder först.
Ignorera vad han säger här. Sparkonton ska undvikas till varje pris. Varje krona du håller i är en förlust för dig själv i längden. Håll i aktier, fastigheter, guld.
Citera
2025-05-21, 16:53
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Ignorera vad han säger här. Sparkonton ska undvikas till varje pris. Varje krona du håller i är en förlust för dig själv i längden. Håll i aktier, fastigheter, guld.

Kör du någon buffert alls?
Citera
2025-05-21, 16:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund
Hej!

Jag har alltid haft ett sparande, inga stora summor utan har oftast legat runt 50-100 000kr.

Nu har jag dock genom lite flax på börsen lyckats få 50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader. Så jag har i princip vunnit en miljon kronor på lotto mer eller mindre.

Den enda som vet om att jag är miljonär från ingenstans är min sambo (vi har inte delad ekonomi).
Känner mig fortfarande lika fattig, har i och för sig inte tagit ut några pengar ännu då jag hoppas det ska växa mer.

Vad bör jag göra? Är det idiotiskt att ta ut en 10% och leva kul på det, resa, köpa något kul eller är det för farligt att börja nalla ur kakburken?

Vad bör jag göra nu? Vet att en miljon inte är så mycket pengar egentligen, men det är mycket från mig som aldrig haft såhär mycket pengar tillgängligt.

Att flytta det från aktier -> fonder är inte aktuellt i dagsläget, kanske senare.
Funderar på att göra det när jag säljer och hoppas nå 4-5 miljoner på fondkontot inom 10-15 år så jag kan gå i pension och leva på värdeökningen i bästa fall.
Grattis, den första millen är alltid trevligast! Om jag hade varit i dina skor så hade jag tagit ut 50 000 kr och unnat mig en resa, men behållt resten i aktier. Sluta dock upp med "all in"-bets och kör vanlig aktiehandel istället.
Citera
2025-05-21, 16:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader.
Det var ingen dålig tillväxt, byt till mindre riskfyllda objekt.
Hur menar du?
Inte är du väl en sån som gått på myten att man inte kan få högre avkastning utan att ta högre risk?
Citera
2025-05-21, 17:01
Medlem
Grattis
Citera
2025-05-21, 17:02
Medlem
Citat:
Hej!

Jag har alltid haft ett sparande, inga stora summor utan har oftast legat runt 50-100 000kr.

Nu har jag dock genom lite flax på börsen lyckats få 50000 att växa till en hel miljon kronor hittils på ca 6-7 månader. Så jag har i princip vunnit en miljon kronor på lotto mer eller mindre.

Den enda som vet om att jag är miljonär från ingenstans är min sambo (vi har inte delad ekonomi).
Känner mig fortfarande lika fattig, har i och för sig inte tagit ut några pengar ännu då jag hoppas det ska växa mer.

Vad bör jag göra? Är det idiotiskt att ta ut en 10% och leva kul på det, resa, köpa något kul eller är det för farligt att börja nalla ur kakburken?

Vad bör jag göra nu? Vet att en miljon inte är så mycket pengar egentligen, men det är mycket från mig som aldrig haft såhär mycket pengar tillgängligt.

Att flytta det från aktier -> fonder är inte aktuellt i dagsläget, kanske senare.
Funderar på att göra det när jag säljer och hoppas nå 4-5 miljoner på fondkontot inom 10-15 år så jag kan gå i pension och leva på värdeökningen i bästa fall.
Res och lev livet. Det finns de som får cancerdiagnos och dör två månader senare. Livet är nu och inte sedan🙏🏻
Citera
2025-05-21, 17:05
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Hur menar du?
Inte är du väl en sån som gått på myten att man inte kan få högre avkastning utan att ta högre risk?
Det gäller att behålla sina vinster också. Tänker man rätt hade TS 100 k i början som gav 10 k i avkastning, nu kan han ha en mille som ger 100 k i avkastning så man får nöja sig med säkra kort.
Citera
2025-05-21, 17:17
Medlem
Jordgubbes avatar
Alltså ännu längre från vad du sa inledningsvis, orealiserad högriskaktie på lånade pengar. Då springer man ju inte och unnar sig en resa eller vad du funderade på.
Citera
2025-05-21, 17:27
Medlem
Köp Bitcoin för allt. Det kommer öka rejält.
Citera
2025-05-21, 17:29
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Det gäller att behålla sina vinster också. Tänker man rätt hade TS 100 k i början som gav 10 k i avkastning, nu kan han ha en mille som ger 100 k i avkastning så man får nöja sig med säkra kort.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Alltså ännu längre från vad du sa inledningsvis, orealiserad högriskaktie på lånade pengar. Då springer man ju inte och unnar sig en resa eller vad du funderade på.

Ja, lite andra summor men fortfarande högriskaktie, tror inte du får avkastning som denna på något annat. Just nu är det inte så hög risk dock, till och med analytiker har ändrat riktkursen till 300 om du letar efter något intressant att investera i.

Matten var lite avvikande men de 50k står för ca 50% av miljonen. Mitt fokus är inte på hur jag tjänat pengarna eller så utan skulle vara mer i banorna med :

Är det någon annan som blivit svenssonrik "på papper" då jag inte sålt aktierna ännu. Vad gjorde ni med pengarna, något som var extra värt att göra, vad är rent slöseri med pengarna?
Citera
2025-05-21, 17:35
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Jag tror fortfarande det finns mycket potential i den huvudsakliga aktien jag investerat i, den har ju gått bra till skillnad på "säkrare" aktier senaste året. Är de verkligen säkrare med tullar, eventuella krig och så vidare?

Samt ja, det är precis som om jag vunnit 1 miljon på lotteri.

Easy come - easy go..

Köp tråkpapper för pengarna. (Global indexfond, Investor, Spiltan investmentbolag?)
Citera
2025-05-21, 17:36
Medlem
Citat:
Hej!

Du ljuger.

50k till 1M senaste 6-7månaderna är omöjligt.

Inget har vuxit så kraftigt på så kort tid, inget på börsen.

Inte ens Bitcoin hade gett den utdelningen sett till några år tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in