Citat:
Många företag verkar ju helt ersatt sin telefonsupport med en supportchat. Det som stör mig något så in åt helvete är när man först letat igenom sidan och läst deras allmänna FAQ om att starta om datorn, testa att starta i felsäkert läget etc vid problem. Då ställer man frågan i chatten, exempelvis "Mitt problem är att det går att skicka men inte ta emot mail". Och man får det lysande svaret "Hej, det ser ut som att du har ett tekniskt problem. Här är en länk till våran FAQ med eventuella lösningar. Ha en bra dag". Jag sitter ju för i helvete i chatten just därför att deras FAQ inte hjälpte ett skit.
Jag tror det här med support i Sverige har inspirerats rätt mycket av amerikanska supportmodeller. När man ringer supportavdelningar i USA får man nämligen rätt ofta rätt efterblivna frågor med svenska mått mätt. Typ "Har du packat upp routern ur kartongen?". Ja, det är väl klart att jag har! Tror du på allvar att jag kom hem med routern i kartong, la kartongen på bordet och sen "Den funkar inte. Jag har inget internet fast jag köpte er router?".
Men jo, troligen har de garanterat många sådana kunder. Folk som inte fattar hur man packar upp produkten. Folk som inte fattar att strömsladden måste vara ansluten. Och troligtvis är det så vanligt att de lärt sig att öppna med idiotfrågor innan de börjar felsöka på allvar.
Och visst rent efterblivna frågeställningar går ju kanske att lösa med en korkad chatt som förklarar att strömsladden måste faktiskt sitta i vägguttaget. Eller hänvisar till en FAQ som förklarar att du måste starta datorn först innan du försöker installera programmet. Antagligen löser en obemannad chat typ 90% av alla supportärenden.
Jag tror det här med support i Sverige har inspirerats rätt mycket av amerikanska supportmodeller. När man ringer supportavdelningar i USA får man nämligen rätt ofta rätt efterblivna frågor med svenska mått mätt. Typ "Har du packat upp routern ur kartongen?". Ja, det är väl klart att jag har! Tror du på allvar att jag kom hem med routern i kartong, la kartongen på bordet och sen "Den funkar inte. Jag har inget internet fast jag köpte er router?".
Men jo, troligen har de garanterat många sådana kunder. Folk som inte fattar hur man packar upp produkten. Folk som inte fattar att strömsladden måste vara ansluten. Och troligtvis är det så vanligt att de lärt sig att öppna med idiotfrågor innan de börjar felsöka på allvar.
Och visst rent efterblivna frågeställningar går ju kanske att lösa med en korkad chatt som förklarar att strömsladden måste faktiskt sitta i vägguttaget. Eller hänvisar till en FAQ som förklarar att du måste starta datorn först innan du försöker installera programmet. Antagligen löser en obemannad chat typ 90% av alla supportärenden.
Om du faktiskt jobbade i en support så hade du insett att 99% av alla frågor som ställs till en support i dagsläget är sånt som kan lösas genom att starta om datorn och mobilen.
Såna frågor ställs pga folk är seriöst så dumma i huvudet, du som läst FAQen och faktiskt försökt egna åtgärder är unik. De flesta säger "jag har startat om, jag har gjort allt!!" men de har egentligen minimerat appen och öppnat den igen. Därför måste man börja från 0 som support, folk är så dumma i huvudet så det finns inte.