Flashback bygger pepparkakshus!
2025-05-21, 14:31
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Många företag verkar ju helt ersatt sin telefonsupport med en supportchat. Det som stör mig något så in åt helvete är när man först letat igenom sidan och läst deras allmänna FAQ om att starta om datorn, testa att starta i felsäkert läget etc vid problem. Då ställer man frågan i chatten, exempelvis "Mitt problem är att det går att skicka men inte ta emot mail". Och man får det lysande svaret "Hej, det ser ut som att du har ett tekniskt problem. Här är en länk till våran FAQ med eventuella lösningar. Ha en bra dag". Jag sitter ju för i helvete i chatten just därför att deras FAQ inte hjälpte ett skit.

Jag tror det här med support i Sverige har inspirerats rätt mycket av amerikanska supportmodeller. När man ringer supportavdelningar i USA får man nämligen rätt ofta rätt efterblivna frågor med svenska mått mätt. Typ "Har du packat upp routern ur kartongen?". Ja, det är väl klart att jag har! Tror du på allvar att jag kom hem med routern i kartong, la kartongen på bordet och sen "Den funkar inte. Jag har inget internet fast jag köpte er router?".

Men jo, troligen har de garanterat många sådana kunder. Folk som inte fattar hur man packar upp produkten. Folk som inte fattar att strömsladden måste vara ansluten. Och troligtvis är det så vanligt att de lärt sig att öppna med idiotfrågor innan de börjar felsöka på allvar.

Och visst rent efterblivna frågeställningar går ju kanske att lösa med en korkad chatt som förklarar att strömsladden måste faktiskt sitta i vägguttaget. Eller hänvisar till en FAQ som förklarar att du måste starta datorn först innan du försöker installera programmet. Antagligen löser en obemannad chat typ 90% av alla supportärenden.

Om du faktiskt jobbade i en support så hade du insett att 99% av alla frågor som ställs till en support i dagsläget är sånt som kan lösas genom att starta om datorn och mobilen.

Såna frågor ställs pga folk är seriöst så dumma i huvudet, du som läst FAQen och faktiskt försökt egna åtgärder är unik. De flesta säger "jag har startat om, jag har gjort allt!!" men de har egentligen minimerat appen och öppnat den igen. Därför måste man börja från 0 som support, folk är så dumma i huvudet så det finns inte.
Citera
2025-05-21, 14:44
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund
Om du faktiskt jobbade i en support så hade du insett att 99% av alla frågor som ställs till en support i dagsläget är sånt som kan lösas genom att starta om datorn och mobilen.

Såna frågor ställs pga folk är seriöst så dumma i huvudet, du som läst FAQen och faktiskt försökt egna åtgärder är unik. De flesta säger "jag har startat om, jag har gjort allt!!" men de har egentligen minimerat appen och öppnat den igen. Därför måste man börja från 0 som support, folk är så dumma i huvudet så det finns inte.
Ja, det var ju ganska exakt det här jag skrev känner jag. Att det antagligen är som det är av en god anledning.
Citera
2025-05-21, 14:49
Medlem
Både och en del har blivit bättre en del mycket sämre. Särskilt det där med chatt och AI är totalt värdelöst. Kan oftast mindre än den knappa informationen på hemsidan.

Tipset är, om möjligt ring. Var artig och förstående. Ståndpunkten är alltid att du vill hjälpa dem komma tillrätta med ett system fel. Var personlig och omtänksam. Funkar oftast. Om inte, ring igen och hoppas på en bättre människa

Annars Maila. Med samma taktik.

PS du är aldrig arg endast besviken.
Citera
2025-05-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag tycker det känns bäst att kunna ringa kundservice och få prata med support-personal. Ofta när man gör det så propsas man om deras "tjänster på nätet"... Kanske inte så hemskt men hade jag föredragit att använda deras tjänster på nätet, hade jag inte ringt deras kundtjänst...

Sen också irriterande att när man har nummer 22 i kön eller något och tror något händer, och så är det bara ett sånt där meddelande...

Men en del företag har sen länge inte kundtjänst man kan ringa alls. Då är det ibland chatt som gäller, men man kan också mejla. Detta funkar helt klart olika bra, men jag har ibland känslan av att ett samtal skulle kunnat ha mer effektt än e-mail. Sen svarar vissa mycket eller hyfsat snabbt, och andra inte...

Jag tycker företag borde kunna förstå att kundtjänst är deras ansikte utåt, och att ha en väl fungerande sådan spelar stor roll för hur kunder uppfattar företaget. Att inte alls kunna nå ett företag eller att det är svårt när det gäller något viktigt, kan vara mycket frustrerande...

Det är ju inte bara hur man kan nå företag som är viktigt, men att de kan lösa problem och att man når personal som har den befogenheten.

Så vad tycker ni? Har företags kundservice i en del fall blivit sämre jämfört med hur det var förr?

Tele kt är ett krav om tjänst3n är essentiell
Och jag byter alltid företag om telegonen söutar runga hos dom- om det ö h går

Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Utan tvekan är det så. Kundservice är något som företag måste ha, men det genererar inga inkomster, därför är det inte prioriterat. Så man tar in arbetslösa ungdomar på korta kontrakt, helst med bidrag förstås. De hinner inte lära sig något innan kontraktet tar slut, de läser bara upp vad som står på företagets hemsida. Själva vet de att de bara är där för ett år, så de bryr sig inte om att anstränga sig heller.

Västtrafik har outsourcat sin kundtjänst till Moldavien och något afrikanskt land via Dynava, f.d. Samres. De får en snabbkurs i svenska, men har knappt sett Sverige på karta och vet förstås ingenting om den lokala geografin. Men det är billigt!

Att man bara kan maila eller chatta är förstås för att lära upp en AI-modell som så småningsom ska ersätta "levande" personal helt.

Skönt ändå att vi inte talar engelska här. Kundservice i Indien är ett gissel!
Nä, så många göteborgare är afrikaner att det var en naturlig utveckling att flytta kundtjänst dit!!!

Men så sjukt, så när man beh hjälp att ta sej hem har man inte den kanonkundtjänst som VT hade fört!!? Jeeses shit jees

Det är mycket sanning i det att för unga barn jobbar på Kt
Ibland nästan svarar dom" lekskolan där vi leker kundtjänst"

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kundtjänst är en kostnad och ofta har samma personer fler uppgifter på jobbet såsom växel, innesälj, kundbemötande och mycket mer så för att behöva ha så liten styrka som möjligt på denna stol så försöker man få kunderna att välja nätet och att helt enkelt göra kundtjänstens jobb.
På samma sätt har våra matbutiker gjort, de har tagit bort kassorna och låter oss besökare utföra jobbet gratis istället mot att vi kan bli kontrollerade med jämna mellanrum.

Givetvis har inte något blivit billigare pga denna lösning utan det är bara vinsten som blivit större.
Läs nedersta svaret här n e d a n¥

Citat:
Ursprungligen postat av shamarn192
Jag har jobbat på kundtjänst för längesedan, de var väldigt mån om att hålla en hög kundnöjdhet och man fick eventuella bonusar om man nådde vissa mål. Folk skriver här att kundtjänst inte genererar pengar men i långa loppet så gör det absolut det. Om en person får ett trevligt bemötande och bra service tenderar dom att stanna som kund hos företaget och bygger en lojalitet
Det håller jag med om, företag följer slash and burn-trender som någon expertgrupp övertygar är en bra idetrender som överdrivs, sen kommer ngn ny expert och strartar en motsatt trend
Frågan är, varför har ingen kommit på att man kan ta betalt per minut om folk vill ha telehjälp, som vissa flygbolag gör dit t ex folk med komplicerade el brådskandr viktiga fall kan ringa
Och man kan ha en särskild telefonservice för äldre kunder etc
Citera
2025-05-21, 15:22
Medlem
Luriosans avatar
Jag tycker det beror på vad det är man behöver hjälp med. Personligen föredrar jag att skicka mejl när det gäller saker som inte är akuta. Jag har oftast annat att göra än att sitta i en telefonkö. Det är endast när det behövs som jag ringer för att få hjälp med något.

Däremot avskyr jag företag där det tar flera dagar för dem att svara, fem mejl fram och tillbaka för att få svar på en fråga eller att de aldrig återkommer

Efter att själv ha jobbat i kundtjänst kan jag berätta att folk är fan dumma i huvudet och älskar att spendera tid i telefonköer. Om ni någonsin undrar varför det ofta är långa telefonköer så är det för att folk gärna maler på i 5-10 minuter innan de berättar vad de vill eller är tysta så de kan få hjälp. Jag tog ca 500 samtal/dag och 90% av de var meningslösa eftersom lösningen fanns på företagets hemsida.

Tips från coachen: du får oftast bättre hjälp om du försöker vara lugn och saklig. Det tar mycket längre tid att hjälpa arga människor som gapar och skriker och tror att man får bättre service om man är otrevlig.
Citera
2025-05-21, 15:23
Medlem
MsPa1nTs avatar
I viss mån sämre men i annan bättre.

Seriösa bolag som anlitar människor har haft en otrolig förbättring i sin kundservice och tillgänglighet enligt min egna empiriska undersökning (p = 1) senaste 15åren , vilket kommer från att flera gränssnitt/kommunikationslösningar har skapats t.ex chat samt andra köreducerande teknologier som bli-uppringd har tagit ett större fäste.

mindre dropship-bolag har ofta dock mer eller mindre ingen existerande kundtjänst alternativt en kass ai-bot som ger dig morgondagens väder istället för att svara på relevanta frågor gällande produkt, frakt eller vad det nu kan vara.
Citera
2025-05-21, 15:30
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Jag tycker det känns bäst att kunna ringa kundservice och få prata med support-personal. Ofta när man gör det så propsas man om deras "tjänster på nätet"... Kanske inte så hemskt men hade jag föredragit att använda deras tjänster på nätet, hade jag inte ringt deras kundtjänst...

Sen också irriterande att när man har nummer 22 i kön eller något och tror något händer, och så är det bara ett sånt där meddelande...

Men en del företag har sen länge inte kundtjänst man kan ringa alls. Då är det ibland chatt som gäller, men man kan också mejla. Detta funkar helt klart olika bra, men jag har ibland känslan av att ett samtal skulle kunnat ha mer effektt än e-mail. Sen svarar vissa mycket eller hyfsat snabbt, och andra inte...

Jag tycker företag borde kunna förstå att kundtjänst är deras ansikte utåt, och att ha en väl fungerande sådan spelar stor roll för hur kunder uppfattar företaget. Att inte alls kunna nå ett företag eller att det är svårt när det gäller något viktigt, kan vara mycket frustrerande...

Det är ju inte bara hur man kan nå företag som är viktigt, men att de kan lösa problem och att man når personal som har den befogenheten.

Så vad tycker ni? Har företags kundservice i en del fall blivit sämre jämfört med hur det var förr?

Ja kundservice har blivit sämre. Hela synen på just kunderna har försämrats betydligt dem senaste femton åren.
Vilket såklart är fullständigt hjärndött då det är kunderna som betalar lönerna. Man väljer även att segmentera bort kunder som tex har betalningsanmärkningar trots att det inte gäller krediter.
Det är som att säga nej till pengar vilket är idioti.
Citera
2025-05-21, 17:30
Medlem
Många t.ex. webshoppar är mindre i verkligheten än vad man kan tro när man är inne på deras sidor, så ofta har den som sköter kundsupporten väldigt många arbetsuppgifter. Sen så köper ju många från billigare sidor utomlands nu också så man måste hålla nere kostnaderna.

Sen är min erfarenhet att många har anställda som inte har så mycket kunskaper om det dom jobbar med. Men lönerna är samma(lika dåliga) för de med mycket kunskaper så då blir det som det blir.
Citera
2025-05-21, 20:21
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luriosan
Jag tycker det beror på vad det är man behöver hjälp med. Personligen föredrar jag att skicka mejl när det gäller saker som inte är akuta. Jag har oftast annat att göra än att sitta i en telefonkö. Det är endast när det behövs som jag ringer för att få hjälp med något.

Däremot avskyr jag företag där det tar flera dagar för dem att svara, fem mejl fram och tillbaka för att få svar på en fråga eller att de aldrig återkommer

Efter att själv ha jobbat i kundtjänst kan jag berätta att folk är fan dumma i huvudet och älskar att spendera tid i telefonköer. Om ni någonsin undrar varför det ofta är långa telefonköer så är det för att folk gärna maler på i 5-10 minuter innan de berättar vad de vill eller är tysta så de kan få hjälp. Jag tog ca 500 samtal/dag och 90% av de var meningslösa eftersom lösningen fanns på företagets hemsida.

Tips från coachen: du får oftast bättre hjälp om du försöker vara lugn och saklig. Det tar mycket längre tid att hjälpa arga människor som gapar och skriker och tror att man får bättre service om man är otrevlig.

Känner igen mig i det du skriver, har själv jobbat i verksamheten utan växel och 90% av samtalen var från förvirade personer som hade något problem som de inte kunde redogöra för, men som ofta inkluderade katter, grannar, resor mm mm som var delt orelevant. När frågan väll väckts fram så visade det sig ofta att de själva hade svaret eller att de kontaktat fel verksamheten.
Citera
2025-05-21, 20:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ingen e-post? Hur kan du då hett FB konto? Mig veterligen är det ett krav, eller?
Har haft.
Citera
2025-05-21, 22:24
Medlem
Landsbygdens avatar
Överpresterande, underpresterande, överdimensionerad, underdimensionerad... Orsakerna har alltså varits inne på.

Det är rätt stora skillnader på olika företag. Vissa har riktigt bra kundservice och med rimlig väntetid. Vissa är urusla och det går knappt hitta ett telefonnummer som man kan ringa.

Du har rätt i, att det är en del i hur ett företag uppfattas. Finns det en sund konkurrens är det ju något man kan utnyttja till sin fördel, som kund.

Framför man kritik sakligt och lugnt till ett företag så tar dom ofta åt sig och förbättrar, är min erfarenhet. Ffa större och kända företag.

Klart, köper man från konstiga kina-bolag, får man väl skylla sig själv lite.
Citera
2025-05-21, 23:08
Medlem
Citat:

Jag tror det har med samhällsutvecklingen som helhet att göra.

Förr kunde du gå in på en bank och få hjälp att betala dina räkningar, växla pengar, få lite råd om investeringar. Därefter gick du in på posten och fick hjälp att slå in ett paket, köpte med dig lite kuvär och frimärken samtidigt som du hämtade ut din försenade julklapp som moster Agda skickat. Klockan tre hade du blivit kallad av din läkare till undersökning, en äldre herre som vårdat din far och hade hört att även din farfar haft högt blodtryck så han tyckte du skulle komma in för att se att dina värden fortfarande ser ok ut.

Idag öppnar du bankid och betalar alla räkningar själv efter att du fyllt i 13 blanketter om varifrån pengarna kommit trots att du haft lön från samma företag i 20 år. Växla pengar får du göra i en skum gränd för bankerna tycker det är jobbigt och kostar pengar att hantera kontanter. De råd du får är att investera dina slantar i bankens egna fond som gått minus de senaste 10 åren samtidigt som de tar ut dubbelt så hög avgift som andra fonder. Därefter får du åka till grannstaden för att hämta ut ett paket eftersom det kommit fel, därefter får du åka till pressbyrån för att köpa kuvär och hitta en bokhandel för att köpa frimärke. Stressad som en iller kör du i ilfart till vårdcentralen eftersom du efter 2 veckor äntligen lyckats nå dem på deras telefontid mellan 10:00 och 10:03 på torsdagar efter att ha spenderat åtskilliga timmar i deras telefonkö. Väl där möts du av en ung läkare som hälsar på dig på något språk du inte känner igen.. Efter ett tag lyckas ni genomföra ett samtal på knackig engelska och google translate. Du berättar att du vill kolla blodtrycket och att du fått ett utslag på halsen. NEJ!!! man får inte söka för 2 olika saker samtidigt.. du får välja en och sedan boka en ny tid. Ok du väljer utslaget eftersom det kliar. Läkaren stoppar upp ett finger i röven på dig och förkunnar att du förmodligen har sträckt ljumsken men att det är ingen fara för han skriver ut penecillin.. Du försöker protestera men nästa patient är redan på väg in...

Samma har det blivit med företagen.. Effektiviseringar och monopol/kartell liknande strukturer...
Folk har vants att bli behandlade som skräp och de protesterar inte så varför lägga massa pengar på kundtjänst.. Förresten har alla 20 konkurrerande bolag köpts upp och har slagits ihop till ett stort så kunderna har ändå ingen annanstans att gå..

Förr tog man gruppfoton, idag tar alla selfies....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in