Jag tycker det känns bäst att kunna ringa kundservice och få prata med support-personal. Ofta när man gör det så propsas man om deras "tjänster på nätet"... Kanske inte så hemskt men hade jag föredragit att använda deras tjänster på nätet, hade jag inte ringt deras kundtjänst...
Sen också irriterande att när man har nummer 22 i kön eller något och tror något händer, och så är det bara ett sånt där meddelande...
Men en del företag har sen länge inte kundtjänst man kan ringa alls. Då är det ibland chatt som gäller, men man kan också mejla. Detta funkar helt klart olika bra, men jag har ibland känslan av att ett samtal skulle kunnat ha mer effektt än e-mail. Sen svarar vissa mycket eller hyfsat snabbt, och andra inte...
Jag tycker företag borde kunna förstå att kundtjänst är deras ansikte utåt, och att ha en väl fungerande sådan spelar stor roll för hur kunder uppfattar företaget. Att inte alls kunna nå ett företag eller att det är svårt när det gäller något viktigt, kan vara mycket frustrerande...
Det är ju inte bara hur man kan nå företag som är viktigt, men att de kan lösa problem och att man når personal som har den befogenheten.
Så vad tycker ni? Har företags kundservice i en del fall blivit sämre jämfört med hur det var förr?
Hör detta bättre hemma i annat forum så flytta...
Senast redigerad av Snobird 2025-05-21 kl. 11:45.
Det är väl klart att inga seriösa företag på en marknad kan ha kundservices som överpresterar i relation till egen nytta och vinst. Alla företag som inte optimerar vinning är inte seriösa enligt marknadens spelregler och går under för att ersättas av seriösa dito.
Man kan inte anklaga någons växel, inklusive myndigheters, eftersom alla tvingas att anpassa sig och göra endast minimum.
Senast redigerad av adamochevasamtkent 2025-05-21 kl. 11:29.
Jag tycker det känns bäst att kunna ringa kundservice och få prata med support-personal. Ofta när man gör det så propsas man om deras "tjänster på nätet"... Kanske inte så hemskt men hade jag föredragit att använda deras tjänster på nätet, hade jag inte ringt deras kundtjänst...
Sen också irriterande att man har nummer 22 i kön eller något och tror något händer, och så är det bara ett sånt där meddelande...
Men en del företag har sen länge inte kundtjänst man kan ringa alls. Då är det ibland chatt som gäller, men man kan också mejla. Detta funkar helt klart olika bra, men jag har ibland känslan av att ett samtal skulle kunnat ha mer effektt än e-mail. Sen svarar vissa mycket eller hyfsat snabbt, och andra inte...
Jag tycker företag borde kunna förstå att kundtjänst är deras ansikte utåt, och att ha en väl fungerande sådan spelar stor roll för hur kunder uppfattar företaget. Att inte alls kunna nå ett företag eller att det är svårt när det gäller något viktigt, kan vara mycket frustrerande...
Det är ju inte bara hur man kan nå företag som är viktigt, men att de kan lösa problem och att man når personal som har den befogenheten.
Så vad tycker ni? Har företags kundservice i en del fall blivit sämre jämfört med hur det var förr?
Hör detta bättre hemma i annat forum så flytta...
Jo det har blivit sämre. Till vilket forum menar du?
Senast redigerad av friatyglar 2025-05-21 kl. 11:31.
Jo det har blivit sämre. Till vilket forum menar du?
Ok, men nu fattar jag inte vad du menar? Om du menar angående min spoiler-text så är det bl.a. för att jag inte syftar bara på support gällande e-handel. Det verkar dock inte finnas mer lämpligt forum...
Kan även ta upp det det sen länge verkar sämre med personal i fysiska butiker. Jag har flera gånger varit med om att jag behövt fråga något, men inte kunnat hitta personal ute i butiken. Detta kan väl knappast vara bra för butikerna heller, då just att man direkt kan få hjälp av personal på plats torde vara en konkurrensfördel gentemot e-butiker...
Du verkar vara ett mongo som bara vill ringa för att vara störig.
Det är idag 100gr lättare att få tag på kundservice än för tex 15 år sen. Servicen är dessutom bättre.
Du... Jag ringer enbart om det är något legitimt.
Hmmm... Är det verkligen lättare? Om man bara kan skicka e-mail kan man förvisso få kontakt med support, men det blir inte alltid så snabb och smidig interaktion.
Hmmm... Är det verkligen lättare? Om man bara kan skicka e-mail kan man förvisso få kontakt med support, men det blir inte alltid så snabb och smidig interaktion.
Vart kan du bara skicka mail?
Till de kunde du troligen inte ens maila till förut.
Vart kan du bara skicka mail?
Till de kunde du troligen inte ens maila till förut.
Foodora är ett exempel. De har förvisso chatt som det ibland fungerar att använda men fick reda på där att man måste mejla om det gäller ersättning för något som blivit fel...
Sen kan man ibland chatta med en bot. Förutom att den kanske inte verkar fatta oerhört mycket, så kan den sällan eller i stort sett aldrig lösa det man har problem med. Så då behöver man ändå kopplas till mänsklig personal. Det hade varit oerhört mycket smidigare att bara kunna ringa i en del fall...
Detta leder till en annan irriterande sak att man ofta måste identifiera sig med BankID när det inte ens gäller något känsligt. Säkerhet är inte fel men att ha det i onödan är bara störigt....
Utan tvekan är det så. Kundservice är något som företag måste ha, men det genererar inga inkomster, därför är det inte prioriterat. Så man tar in arbetslösa ungdomar på korta kontrakt, helst med bidrag förstås. De hinner inte lära sig något innan kontraktet tar slut, de läser bara upp vad som står på företagets hemsida. Själva vet de att de bara är där för ett år, så de bryr sig inte om att anstränga sig heller.
Västtrafik har outsourcat sin kundtjänst till Moldavien och något afrikanskt land via Dynava, f.d. Samres. De får en snabbkurs i svenska, men har knappt sett Sverige på karta och vet förstås ingenting om den lokala geografin. Men det är billigt!
Att man bara kan maila eller chatta är förstås för att lära upp en AI-modell som så småningsom ska ersätta "levande" personal helt.
Skönt ändå att vi inte talar engelska här. Kundservice i Indien är ett gissel!
Utan tvekan är det så. Kundservice är något som företag måste ha, men det genererar inga inkomster, därför är det inte prioriterat. Så man tar in arbetslösa ungdomar på korta kontrakt, helst med bidrag förstås. De hinner inte lära sig något innan kontraktet tar slut, de läser bara upp vad som står på företagets hemsida. Själva vet de att de bara är där för ett år, så de bryr sig inte om att anstränga sig heller.
Helt så kass personal har jag sällan pratat med, åtminstone inte när det gäller företag som går att nå på telefon. Ibland har det dock verkar som viss personal via e-mail inte har 100% koll...
Citat:
Västtrafik har outsourcat sin kundtjänst till Moldavien och något afrikanskt land via Dynava, f.d. Samres. De får en snabbkurs i svenska, men har knappt sett Sverige på karta och vet förstås ingenting om den lokala geografin. Men det är billigt!
Det låter uselt. Har faktiskt inte stött på det med svenska företag eller som agerar i Sverige...
Citat:
Att man bara kan maila eller chatta är förstås för att lära upp en AI-modell som så småningsom ska ersätta "levande" personal helt.
Skönt ändå att vi inte talar engelska här. Kundservice i Indien är ett gissel!
Nja, detta med kundservice främst via e-mail har vissa haft länge och långt innan AI användes i större utsträckning...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!