2025-05-21, 14:22
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Skulle vara skojigare med europeiska namn typ Vladimir, James, Costas, Maurice, Paddy, Jaromir, Marek, Bentje osv. Då hade jag handlat Cola igen.
Citera
2025-05-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
https://www.youtube.com/watch?v=Dd7FixvoKBw key & peele substitute teachers.

Citera
2025-05-21, 14:27
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenSkuk1
Det är ju du som ljuger, din horunge. Är Stig och Ulla med på Coka-listan eller ska du skriva ett argt inlägg om det också? Eller om att invandrarnamn från länder som inte är muslimska också saknas på listan? Varför ska Fatima och Amir vara med istället för Zbigniew eller Helmut?

Zbigniew har jag en arbetskollega som heter när jag jobbar i Polen. Det är rätt ovanligt idag precis som Helmut. Vem fasen döper en unge till Helmut eller Zbigniew idag? Det blir som typ Örjan eller Ulla-Britt.
Citera
2025-05-21, 14:32
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Nu har flera påpekat att Ali finns med, precis som många andra namn du påstod inte är med. Du hade alltså inte bara fel, du fortsätter att framföra samma falska påståenden trots att andra har rättat dig? Har du ett psykotiskt skov?
Du vet att du förlorat när du börjar kasta diagnoser istället för att hantera sakfrågan. Att kalla någon "psykotisk" för att de citerar Göteborgs-Posten och SCB är ett tecken på att det är du som inte är frisk i huvudet – eller i alla fall inte kapabel att hantera fakta utan att få ett emotionellt sammanbrott.

Att Ali eventuellt är med på en flaska ändrar ingenting i sak:
– Muhammed, i sina vanligaste stavningar, lyser med sin frånvaro trots att det är det vanligaste pojknamnet i landet.
– Det är ett medvetet urval där man lyfter fram namn som speglar ett förflutet snarare än nuet.
– Du duckar fortfarande för huvudfrågan: varför är så många av de statistiskt mest vanliga namnen bland nyfödda systematiskt uteslutna, medan namn med låg relevans bland unga svenskar är överrepresenterade?

Och låt oss tala klarspråk: när någon påtalar detta med fakta från officiell statistik och du svarar med "har du ett psykotiskt skov?" då är det inget annat än en desperat projicering. Du klarar inte av att någon petar hål på din nostalgiska fantasivärld där "svenskt" betyder 1950 och inget därefter.

Det du gör kallas gaslighting du försöker få den som presenterar fakta att framstå som galen, för att slippa erkänna att du själv har noll att komma med. Men det funkar inte. Du blottar dig bara som ännu en rasistisk dussinfigur med svajig självbild och trasig logik.

Så nej jag har inte fel. Du har bara inte råd med sanningen.
Citera
2025-05-21, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
Ditt raseriutbrott avslöjar allt: du tål inte ens en fråga om uppenbara orättvisor utan att explodera i grovt språk och personangrepp. Det är ett klassiskt beteende hos någon som saknar argument du kan inte bemöta poängen, så du försöker skymma sikten med svordomar.

För det första: Coca-Colas kampanj marknadsförs i Sverige inte i Polen eller Tyskland så namnvalen bör rimligtvis spegla den svenska befolkningen. Enligt SCB är namn som Mohammed och Ali bland de vanligaste pojknamnen bland nyfödda i Sverige de senaste 10 åren. Ändå saknas de, medan namn som Göran, Bengt eller andra utdöende namn från 40-talet fortfarande är med.

För det andra: Att jämföra Fatima eller Amir med Zbigniew eller Helmut är en halmgubbe. Frågan gällde representativitet i ett land där Mellanöstern-ursprung är mycket vanligare än central eller östeuropeiskt. Det handlar inte om att alla världens namn måste vara med utan varför just de som är mest vanliga idag, systematiskt utesluts. Det är ett mönster. Och det är det som är problemet.

För det tredje: Att du går direkt till könsord och personangrepp istället för att hålla dig till sakfrågan visar att du inte är ute efter debatt. Du är ute efter att spy galla. Men kom ihåg: den som vrålar mest brukar ha minst att säga.

Och till sist: Om du på allvar tror att någon som påpekar ett företagsexkluderande beteende är "lögnare" då är du definitionen av blind tribalist. Fakta är fakta, oavsett vad som står i ditt rasistiska manifest.

Jag, arg? Nej, jag är glad. Nå, varför är inte Stig, Ulla, eller för all del Karin och Anette med på listan?

Dessutom lär Polen vara ett av två länder i topp på vilka länders medborgare som invandrat till Sverige i stor skala. Jävla rasist, du tror visst hela världen är muslimer, bortser helt från katoliker.
Senast redigerad av KnugenSkuk1 2025-05-21 kl. 14:39.
Citera
2025-05-21, 14:34
Medlem
zombie-nations avatar
De gjorde ju så förra gången med för flera år sedan. De bestämde efter inrådan att inte ha med Muhammed.
Citera
2025-05-21, 14:36
Medlem
halaltarzans avatar
Kan ju tycka att man inte riktigt hänger med i svängarna om man nu vill sätta namn på flaskorna, alltid något vrak som blir kränkt. Dessutom hur bra är det för butikerna om det kommer in typ 20 fjortisar och ska riva ur hela kylen för att hitta just sitt namn.
Citera
2025-05-21, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De gjorde ju så förra gången med för flera år sedan. De bestämde efter inrådan att inte ha med Muhammed.

Jag tycker de kunde ha texten ”Rondellhunden” på en flaska. Alla skulle förstå vem som avses…
Citera
2025-05-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Zbigniew har jag en arbetskollega som heter när jag jobbar i Polen. Det är rätt ovanligt idag precis som Helmut. Vem fasen döper en unge till Helmut eller Zbigniew idag? Det blir som typ Örjan eller Ulla-Britt.

Det ligger så bra i munnen, Zbigniew. Man måste älska’t.

Men mja, ingen sa att listan måste innehålla barn- eller ungdomsnamn. Fan, listan är åldersdiskriminerande. DET är nåt att bli upprörd över. Nu ska jag gråta ut i en egen tråd som jag skapar om det, i sann FreedomOfSpeech-anda
Senast redigerad av KnugenSkuk1 2025-05-21 kl. 14:43.
Citera
2025-05-21, 14:42
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Jag, arg? Nej, jag är glad. Nå, varför är inte Stig, Ulla, eller för all del Karin och Anette med på listan?

Dessutom lär Polen vara ett av två länder i topp på vilka länders medborgare som invandrat till Sverige i stor skala. Jävla rasist, du tror visst hela världen är muslimer, bortser helt från katoliker.
Tack för att du bekräftar exakt det jag skrev: du kan inte bemöta poängen, så du flyr till absurda jämförelser för att låtsas att det inte finns ett mönster. Och det genomskinliga försöket att låtsas vara "glad" gör inte att dina krumbukter blir mindre patetiska.

Låt oss ta din fråga om Stig, Ulla och Anette:
– Det är ingen som krävt att varje enskilt namn ska vara med.
– Poängen är att kampanjen säger sig bygga på "namn från Skatteverket och SCB" men ändå saknas de allra vanligaste nyföddanamnen som Mohammed, Ali, Ahmed, Fatima.
– Samtidigt finns namn som knappt ges längre, men som är kulturellt bekväma för 50-plussare.

För att göra det ännu tydligare för dig: Om du har 176 platser och ska spegla dagens Sverige – då är det inte bara absurt utan lögnaktigt att utelämna namn som är i topp år efter år. Det är inte ett slumpmässigt glapp det är en medveten filtrering. Och det är där problemet ligger.

Du vägrar erkänna det, inte för att du har ett motargument, utan för att du inte står ut med att det Sverige du låtsas representera faktiskt förändrats. Du blundar för verkligheten och försöker distrahera med hypotetiska namn som saknar relevans i debatten.

Det är som att någon påpekar att brandkåren ignorerade en eldsvåda och du svarar: "Men varför hjälpte de inte till med lövkrattningen hos tant Elsa då?"

Du har inget att komma med. Du har aldrig haft det. Allt du har är svammel, nervösa undanflykter och en desperat önskan om att verkligheten ska dansa efter dina nostalgiska hallucinationer.

Fakta raderar dina krumbukter och ju mer du försöker vända bort blicken, desto hårdare smäller sanningen dig i ansiktet.
Citera
2025-05-21, 14:44
Avstängd
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
Du vet att du förlorat när du börjar kasta diagnoser istället för att hantera sakfrågan. Att kalla någon "psykotisk" för att de citerar Göteborgs-Posten och SCB är ett tecken på att det är du som inte är frisk i huvudet – eller i alla fall inte kapabel att hantera fakta utan att få ett emotionellt sammanbrott.

Att Ali eventuellt är med på en flaska ändrar ingenting i sak:
– Muhammed, i sina vanligaste stavningar, lyser med sin frånvaro trots att det är det vanligaste pojknamnet i landet.
– Det är ett medvetet urval där man lyfter fram namn som speglar ett förflutet snarare än nuet.
– Du duckar fortfarande för huvudfrågan: varför är så många av de statistiskt mest vanliga namnen bland nyfödda systematiskt uteslutna, medan namn med låg relevans bland unga svenskar är överrepresenterade?

Och låt oss tala klarspråk: när någon påtalar detta med fakta från officiell statistik och du svarar med "har du ett psykotiskt skov?" då är det inget annat än en desperat projicering. Du klarar inte av att någon petar hål på din nostalgiska fantasivärld där "svenskt" betyder 1950 och inget därefter.

Det du gör kallas gaslighting du försöker få den som presenterar fakta att framstå som galen, för att slippa erkänna att du själv har noll att komma med. Men det funkar inte. Du blottar dig bara som ännu en rasistisk dussinfigur med svajig självbild och trasig logik.

Så nej jag har inte fel. Du har bara inte råd med sanningen.
Skärp dig. Namnen är uppenbart tagna på skämt. Det fattar vem som helst när man står och läser namnen. Det handlar inte om det förgågna utan att några omaka invandrarnamn och namn som passade 1968 eller 1986.

Sedan några andra inskickade för att få lite mer urval. Ingen stor grej.

Ingen stor grej då de inte tagit de mest populära svenska namnen heller. Att Sebbe och Tindra slinker med är mest för att få lite mer än bara namn som få hette.
Citera
2025-05-21, 14:44
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Mja men ingen sa att listan måste innehålla barn- eller ungdomsnamn. Fan, listan är åldersdiskriminerande. DET är nåt att bli upprörd över. Nu ska jag gråta ut i en egen tråd som jag skapar om det, i sann FreedomOfSpeech-anda

Jag är beredd att hålla med dig, min mormor hette Anna-Britta. Ett trevligt käckt namn som borde finnas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in