• 1
  • 2
Igår, 10:56
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Coca-Colas kampanj “Share a Coke” har väckt starka reaktioner efter att många noterat vad som inte finns bland de 176 utvalda orden och namnen på flaskorna och burkarna. Namn med utomnordiskt ursprung – som till exempel Muhammed – lyser med sin frånvaro. Coca-Cola försvarar dock urvalet. Enligt Victoria Adolfsson, varumärkeschef i Sverige, har man baserat listan på namnstatistik från SCB och Skatteverket.

– Ambitionen har varit att ta fram en namnlista som är representativ för Sverige, skriver hon i ett mejl till GP och påpekar att företaget även lagt till vissa namn för att “olika demografiska grupper ska bli representerade”.
https://www.friatider.se/ingen-muham...a-cola-flaskan

Coca-Colas val är inte representativt för dagens Sverige – trots vad Victoria Adolfsson påstår. Om de verkligen använt SCB:s och Skatteverkets statistik så har de medvetet sållat bort vanliga namn med invandrarbakgrund, särskilt "Muhammed", som i olika stavningar är bland de absolut vanligaste förnamnen bland pojkar i Sverige.

Fakta från SCB och Skatteverket: Muhammed (och varianter) som Mohammed, Muhammad, Mohamed, Muhamet etc. har i flera år toppat listan över nyfödda pojknamn i Sverige när alla stavningar räknas ihop. Exempel: År 2022 var det det vanligaste pojknamnet bland nyfödda i Sverige när stavningsvarianterna slås ihop.

Namndatabaser från Skatteverket visar att det finns tusentals personer i Sverige med namn som Muhammed, Ali, Ahmed, Fatima, Aisha, etc., vilket gör dessa namn betydligt vanligare än många gamla svenska namn som "Stig" eller "Ulla".

Enligt SCB:s förnamnsstatistik finns t.ex. fler än 11.000 män med förnamn Muhammed eller variant boende i Sverige. Många traditionellt svenska namn (som ofta förekommer i sådana kampanjer) har lägre faktisk förekomst bland yngre generationer jämfört med utomnordiska namn.

Victoria Adolfsson ljuger antingen rakt ut, eller så används SCB och Skatteverket som en dimridå för att dölja ett selektivt urval som bygger mer på marknadsanpassning än verklig statistik. Det är inte ett representativt urval, och att påstå det är antingen okunskap eller PR-lögn.

Vad tycker ni om att Victoria ljuger och utesluter invandrarnamn trots att dom är fler i många fall?
Citera
Igår, 10:57
Medlem
FitGirlies avatar
Helt rätt.
Citera
Igår, 11:04
Medlem
Dom köper väl inte CocaCola ändå? Det är väl därför det finns PalestinaCola.

Och i Saudi-Arabien står det knappast Gunnar på burkarna.

https://arabianmarketer.ae/coca-cola...-share-a-coke/
Senast redigerad av PatricHbg Igår kl. 11:09.
Citera
Igår, 11:07
Medlem
Såg en jävla burk med namnet Amir igår. Så det stämmer ej.
Citera
Igår, 11:12
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Nej, Muhammed finns inte med, men andra namn finns ju, som Ahmed, Ali, Amir, Fatima, Omar och Yasmin. Så helt uteslutna är ju inte invandrarnamnen.

Ska man bli irriterad varje gång ens namn inte finns med på specifika produkter? Jag är svensk och har ett rätt vanligt namn också, men mitt namn är fasiken i princip aldrig med. Kan aldrig köpa något med namn på, exempelvis böcker eller nyckelringar eller tröjor med mitt namn på, för det finns aldrig med. Nu finns mitt namn med på colorna, blev väldigt överraskad, det är nog första gången jag ser mitt namn på produkter på över 25 år...
Citera
Igår, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk

Just det, har sett en med namnet Muhammad eller nåt annat arabklingande namn också!
Citera
Igår, 11:15
Medlem
SoCos avatar
Ett företag bestämmer väl själva vilka namn de vill sätta på sina produkter, löjlig sak att gnälla över, Mohammed är dessutom ett jävligt fult och långt namn och jag tror att det hade avskräckt många speciellt svenskar som har N-fatigue att köpa coca-cola om man ser att det står "Mohammed" på flaskan.

Snacka om first world problem.
Citera
Igår, 11:31
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Just det, har sett en med namnet Muhammad eller nåt annat arabklingande namn också!
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Nej, Muhammed finns inte med, men andra namn finns ju, som Ahmed, Ali, Amir, Fatima, Omar och Yasmin. Så helt uteslutna är ju inte invandrarnamnen.

Ska man bli irriterad varje gång ens namn inte finns med på specifika produkter? Jag är svensk och har ett rätt vanligt namn också, men mitt namn är fasiken i princip aldrig med. Kan aldrig köpa något med namn på, exempelvis böcker eller nyckelringar eller tröjor med mitt namn på, för det finns aldrig med. Nu finns mitt namn med på colorna, blev väldigt överraskad, det är nog första gången jag ser mitt namn på produkter på över 25 år...
Klaga på Fria Tider och GP. Dom kan vara i väldigt fåtal i förhållande till andra svenska namn som är betydlgt mindre, i sådana fall har dom rätt att klaga.
Senast redigerad av FreeFromOpression Igår kl. 11:33.
Citera
Igår, 11:31
Medlem
Antagligen vill de inte ha med Muhammed för att det finns en massa galningar som bränner bilar och mördar folk så fort "profeten" avbildas.
Citera
Igår, 11:34
Medlem
Tydligen så har Coca Cola fört samtal med Muslimernas riksförbud och de har gemensamt valt att inte ha med namnet Muhammed eftersom de kan vara känsligt.
Så ingen rasism eller diskriminering där.
Citera
Igår, 11:40
Medlem
adamochevasamtkents avatar
Det borde ha varit självklarhet att svenska ansikten och namn i Sverige säljer bättre till en merpart svensk efterfrågan.
För mig spelar det ingen roll om jag nån gång skulle köpa coca cola eftersom det i så fall bara vore innehållet jag hade varit ute efter att dricka, och inget mer. Att det ens finns folk som köper coca cola när vatten är gratis är en annan fråga men OT. Det mesta är obegripligt med släktet homo schimpans sapiens.
Citera
Igår, 11:44
Medlem
Varför skulle det vara ett problem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem