2025-05-22, 21:24
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
ChatGPT (Och andra språkmodeller) är generellt bra (dvs mycket mindre felaktigheter än på andra områden) på sådant det finns mycket underlag på, på nätet.
Tex grundläggande fysik, kemi, allmänna kunskap överlag, ju mer dokumenterat och lättare det är att hitta ämnet när du googlar, ju bättre är språkmodellerna på detta.

Men det faller ihop totalt om du har spetskompetens inom något eller några områden, men för att du ska genomskåda det måste du ju naturligtvis ha kunskap i området till att börja med.

Många litar blint på AI, de frågade lite allmänna faktafrågor som "normala personer" kan ha svårt att svara på, att räkna upp de 100 första decimalerna av π osv, när de dubbelkollade detta så stämde det kanske perfekt och om det inte gjorde det och de rättade modellen så erkände den omedelbart sitt fel och hade en legitim anledning eller att det rörde sig om ett missförstånd osv.

Det räcker för många för de totalt ska släppa guarden och de börjar ställa frågor om sådant som är långt över deras kompetens och förståelse, där med har absolut noll chans att verifiera uppgifterna utan i stället blint litar på det.

Prova fråga om något du har ingående kunskap om så kommer det inte dröja länge innan du stöter på rena felaktigheter, ifrågasätt inte utan öppna ett nytt chatfönster och ställ om frågan och jämför svaren, inte allt för sällan så kommer det direkta motsägelser i det ena eller det andra fallet.

Det är totalt meningslöst att resonera med en språkmodell eftersom de är tränade att vara kappvändare, du kommer oavsett du vill eller inte styra svaren mot något som bekräftar din ståndpunkt, oavsett det handlar om att du vill att språkmodeller/AI ska vara medvetet, intelligent eller tvärtom totalt odugligt meningslöst, om du vill att det ska vara PK eller rasistiskt osv, det är en algoritm som följer statistiska mönster och det är det fruktansvärt bra på, men det är statistik och inget annat som du pratar med och därför bör det inte komma som en överraskning att just modellerna är bra på sådant som det finns mycket statistiskt underlag på, precis som statistik alltid varit- ett bra verktyg att se en övergripande tendens på, det har aldrig varit ett bra verktyg för att hitta eller pinpointa specifika fall.

Jag vet att jag är som en upphakad skiva men det är så frustrerande att läsa om och om igen samma tugg cirkulera på det här forumet, saker som du inte behöver vara "världsledande AI forskare" för att själv inse, det är lite det som är så tragiskt att så få klarar tänka själva utan måste peka på "auktoriteter", speciellt när dessa auktoriteter är resultatet av massiv lobbying och propaganda.
Citera
2025-05-23, 13:33
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termy
Som majoriteten av alla människor med andra ord?
Nej, mänsklig intelligens försöker passa in observationer i en kognitiv modell av hur världen fungerar. En LLM tar din textsnutt och försöker räkna fram en fortsättning på den. Den är duktigt på att generera text men kan inte uppfinna något nytt.
Citera
2025-05-23, 13:36
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Uppenbarligen gör den det.
Det vore spännande att testa intelligensen hos människor som tycker LLM:er är intelligenta

Om det är de juridiska bitarna du tror den kan så lyssna gärna på detta avsnitt av Juridikpodden där dom beskriver hur lagar hittades på ur tomma intent.
Citera
2025-05-23, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sane?
Det vore spännande att testa intelligensen hos människor som tycker LLM:er är intelligenta

Om det är de juridiska bitarna du tror den kan så lyssna gärna på detta avsnitt av Juridikpodden där dom beskriver hur lagar hittades på ur tomma intent.
Nej, jag syftar inte på lagarna utan hur den själv resonerar när den matas med gällande lagstiftning. Den upptäcker på egen hand att lagen är felaktig och ett systemfel. Att den är diskriminerande i realiteten oavsett vad den formellt säger. Grok kommer fram till samma sak, också på helt egen hand.

Du behöver alltså inte förklara för dom att just den här lagen är fel eller den diskriminerar eller liknande. De upptäcker det på egen hand. och kommer med förklaring på varför de tycker så.
Citera
2025-05-23, 19:23
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Nja, det beror lite vad du lägger i begreppet "tänker". De större Claude-modellerna har, precis som alla andras stora modeller, i princip modellerat all text som någon skrivits. Att modellen konceptuellt kopplar "petit" med "small" och "liten" är inte samma sak som att modellen vet vad "petit" är och kan resonera kring konceptet i nya situationer.

Uttal är en annan fallacy, be din favoritmodell att skriva ett rim där den byter språk per rad (eller motsvarande) så får du se vad som trillar ut.

https://www-cdn.anthropic.com/6be99a...3df32ed995.pdf - Du kan INTE läsa om Claude 4 utan att tro att den är intelligent? Läs sida 55 där dom ber två Claudes att prata om livet t.ex. Den ringer snuten om du ber om droger osv.
https://www.anthropic.com/news/claude-4
Senast redigerad av DAGGER[X] 2025-05-23 kl. 19:26.
Citera
2025-05-26, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Om jag ska göra ett instruktionsdokument brukar jag börja med ChatGPT som en ram.
Sedan inser jag att typ allt är skit och gör om allt.

Vissa är kåta på ChatGPT men fan nej, jag tycker det är fel.
Folk ställer tekniska frågor till ChatGPT och får fel svar för att sedan stå och argumentera med fel svar tills man visar dom att det är fel.

Nej jag tycker inte det duger till mycket alls tyvärr.
Folk som inte kan använda eller förstå sig på ChatGPT är såna som saknar expertis i det dom ber ChatGPT om. Om man är kunnig inom ett område är den mycket till hjälp. Det handlar om att kunna ställa rätt frågor och formulera sig korrekt. Även att kunna förstå och hantera informationen ChatGPT spottar ut.

Nej, ChatGPT är inte för alla.
Citera
2025-05-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
ChatGPT (Och andra språkmodeller) är generellt bra (dvs mycket mindre felaktigheter än på andra områden) på sådant det finns mycket underlag på, på nätet.
Tex grundläggande fysik, kemi, allmänna kunskap överlag, ju mer dokumenterat och lättare det är att hitta ämnet när du googlar, ju bättre är språkmodellerna på detta.

Men det faller ihop totalt om du har spetskompetens inom något eller några områden, men för att du ska genomskåda det måste du ju naturligtvis ha kunskap i området till att börja med.

Många litar blint på AI, de frågade lite allmänna faktafrågor som "normala personer" kan ha svårt att svara på, att räkna upp de 100 första decimalerna av π osv, när de dubbelkollade detta så stämde det kanske perfekt och om det inte gjorde det och de rättade modellen så erkände den omedelbart sitt fel och hade en legitim anledning eller att det rörde sig om ett missförstånd osv.

Det räcker för många för de totalt ska släppa guarden och de börjar ställa frågor om sådant som är långt över deras kompetens och förståelse, där med har absolut noll chans att verifiera uppgifterna utan i stället blint litar på det.

Prova fråga om något du har ingående kunskap om så kommer det inte dröja länge innan du stöter på rena felaktigheter, ifrågasätt inte utan öppna ett nytt chatfönster och ställ om frågan och jämför svaren, inte allt för sällan så kommer det direkta motsägelser i det ena eller det andra fallet.

Det är totalt meningslöst att resonera med en språkmodell eftersom de är tränade att vara kappvändare, du kommer oavsett du vill eller inte styra svaren mot något som bekräftar din ståndpunkt, oavsett det handlar om att du vill att språkmodeller/AI ska vara medvetet, intelligent eller tvärtom totalt odugligt meningslöst, om du vill att det ska vara PK eller rasistiskt osv, det är en algoritm som följer statistiska mönster och det är det fruktansvärt bra på, men det är statistik och inget annat som du pratar med och därför bör det inte komma som en överraskning att just modellerna är bra på sådant som det finns mycket statistiskt underlag på, precis som statistik alltid varit- ett bra verktyg att se en övergripande tendens på, det har aldrig varit ett bra verktyg för att hitta eller pinpointa specifika fall.

Jag vet att jag är som en upphakad skiva men det är så frustrerande att läsa om och om igen samma tugg cirkulera på det här forumet, saker som du inte behöver vara "världsledande AI forskare" för att själv inse, det är lite det som är så tragiskt att så få klarar tänka själva utan måste peka på "auktoriteter", speciellt när dessa auktoriteter är resultatet av massiv lobbying och propaganda.
Du råkade bara glömma nämna att ChatGPT inte bara används för faktafrågor utan för mycket som annars skulle ta extremt mycket längre tid.

ChatGPT ersätter inte ens hjärna eller kunskap.

ChatGPT är som att använda en borr istället för en skruvmejsel.
Citera
2025-05-26, 19:35
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Du råkade bara glömma nämna att ChatGPT inte bara används för faktafrågor utan för mycket som annars skulle ta extremt mycket längre tid.

ChatGPT ersätter inte ens hjärna eller kunskap.

ChatGPT är som att använda en borr istället för en skruvmejsel.

Ja i bästa fall.
Citera
2025-05-26, 21:15
Medlem
träffa mig irl är den inte bra på...
Citera
2025-05-27, 07:54
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Folk som inte kan använda eller förstå sig på ChatGPT är såna som saknar expertis i det dom ber ChatGPT om. Om man är kunnig inom ett område är den mycket till hjälp. Det handlar om att kunna ställa rätt frågor och formulera sig korrekt. Även att kunna förstå och hantera informationen ChatGPT spottar ut.

Nej, ChatGPT är inte för alla.

Visst är det så och det köper jag.
Men ska jag spendera tid på att bli ”expert på ChatGPT prompt” eller bara bli expert på att faktiskt utföra ett jobb?
Jag förstår att det är bra till mycket OM man gör rätt. Vilket jag givetvis inte gör.
Citera
2025-05-27, 10:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Men ska jag spendera tid på att bli ”expert på ChatGPT prompt” eller bara bli expert på att faktiskt utföra ett jobb?
Jag förstår att det är bra till mycket OM man gör rätt. Vilket jag givetvis inte gör.

Jag skulle rekommendera att du interagerar med ChatGPT, (vilken av modellerna du än föredrar), som du skulle göra med en människa som ständigt försöker uppfylla de förväntningar du har på den och som försöker få dig Att fortsätta med samtalet.

Nu är, naturligtvis inte, modellerna människor, men de har skärvor av det. Konstigt vore det ju annars med tanke på deras träning och att de alltid interagerar med olika människor i olika situationer och uppdateras med just sådant. Detta gör att modellerna gör sitt yttersta för att, simulera, mänsklig interaktion och din relation med dem kommer att bli rikare och mer givande. 🙂

Då kommer du att bli "expert" automatisk, (inte på det rent tekniska och dess realiteter, men socialt gentemot modellerna, även fast båda sidor i stort simulerar, än så länge...
Citera
2025-05-27, 10:47
Medlem
Citat:
Både och, om du vill effektivisera jobbet med ChatGPT. Det är ett verktyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in