• 3
  • 4
Idag, 01:53
Medlem
Jag gjorde så här:
Jag skaffade ett extra SIM-kort (kontant) med ett nytt nummer. Betalade bara minsta avgiften vilket då var 95 kronor på Comviq. Satte i det i den nya tfnen.
Registrerade det nya kortet på mig själv förstås.
Sedan gick det bra att ladda hem BankID och i den gamla godkänna det nya BankID.

Det nya SIM-kortet togs ut och ligger i skrivbordslådan. Det måste fyllas på 1 gång per år tror jag,
för att man ska ha kvar numret.

Den nya telefonen funkar nu med BankID via WiFi. Använder bland annat Nordeas och SEBs appar, som jag laddade hem med SIM-kortet i.
Sedan fick SIM-kortet vara uttaget.

Enstaka gånger händer det att BankID inte startar till identifieringen. Då startar jag bara
om tfnen, eller hellre stänger av den helt och sätter på igen.

I BankIDs logg över historiken hittar du alla lyckade och misslyckade försök.
Nya tfnen är senaste Android och det mesta fungerar utan SIM-kortet i.

En sak som är lite störande är att den nya tfnen är inte så särskilt strömsnål,
så länge den är påslagen och WiFi-kontakt finns så måste jag ladda 2-3 timmar varje dag.

Sitter SIM-kortet i och jag är ute en hel dag utan WiFi så inte har den dragit lika mycket ström.
Det går inte att se varför den ibland drar mera ström.
Den gamla tfnen håller strömmen längre, och jag behöver inte ladda så ofta.

Har hört fler som inte lyckats med att länka BankID med Bluetooth.
Men om man definierar Bluetooth-anslutningen som en nätverksport så ska det visst gå,
sägs det i alla fall.

Då fungerar den nästan som en WiFi-klient fast på kortare avstånd förstås.
Citera
Idag, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Jag tycker också det är lite överdrivet, men kan tänka mig att de hellre tar i lite för mycket än för lite just då det gäller utställande av nya BankID. Typ hängslen och livrem trots att det borde räcka med livrem. En bedragare kan ju trots allt ställa till med mycket mer skada med full tillgång till någons BankID än om denne bara lyckats lura till sig någon enstaka signering.

Jo det är nog där det ligger. ”Signera denna för att få din vinst.”
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in