Citat:
Ursprungligen postat av
Gosif
Jag har ett fungerande på gamla telefonen, Nordea. Bägge telefonerna har bluetooth på.
Bluetooth används enbart för att säkerställa att din gamla och nya enhet befinner sig på samma plats. Jag fick aldrig detta att fungera.
Nu har inte jag Nordea, men förfarandet är snarlikt med min egen bank. Min bank krävde att jag laddade ner deras app i den gamla telefonen. Sedan så skulle jag logga in och välja ladda ner BankID till en annan enhet.
Det här borde fungera hos Nordea. Om det inte fungerar, så har de ändrat rutinen sedan jag hjälpte farsan med BankID.
1. Ladda ner BankID-appen från App Store eller Google Play till din nya mobil/surfplatta.
2. Klicka på knappen "Skaffa mobilt BankID" nedan från din gamla mobil/surfplatta. Följ flödet och legitimera dig med ditt mobila BankID på din gamla enhet. Välj alternativet ”Öppna BankID”.
3. Läs, godkänn och klicka på Fortsätt. Signera villkoren i din gamla enhet.
4. Du skickas automatiskt vidare till bankid.com i din gamla enhet där du klickar på knappen ”Hämta BankID till annan enhet”.
5. Öppna BankID-appen på din nya enhet och klicka på ”Aktivera BankID”. Rikta den nya enheten mot QR-koden på den gamla enheten.
6. Bekräfta din identitet med hjälp av BankID i din gamla enhet. En instruktion på hur identifieringen går till visas på din nya enhet.
7. Välj en säkerhetskod med minst 6 siffror. Du kan använda samma kod du tidigare haft.
8. Aktiveringen är nu klar och du kan stänga ned BankID-appen.