Citat:
Ursprungligen postat av
Ulf-Bredyxa
Bluetooth? Brukar inte ha med BankID att göra! NFC Sändaren däremot. Det låter som du försöker överföra ditt BankID från gamla mobilen. Det är helt omöjligt, det är kopplat till den fysiska enheten. Däremot kan du lägga in ett nytt BankID i den nya mobil. Gjorde det själv för en tid sedan. Tror jag godkände det genom BankID i den gamla.
NFC och Bluetooth används i olika sammanhang. NFC när man vill styrka sin identitet med pass eller nationellt ID-kort i samband med att man skaffar ett BankID. Bluetooth när man redan har ett fungerande BankID på en mobil och vill installera ett nytt BankID på en annan mobil, d.v.s. det du skriver om på slutet. Alla banker tillåter inte detta, men en del gör det, vilket är användbart om man saknar pass och nationellt ID-kort (körkort, som många annars använder som fysiskt ID, duger inte).
Anledningen till att använda Bluetooth är att man vill försäkra sig om att mobilerna befinner sig på samma ställe, för att minska risken för bedrägerier över telefon. Det är något man börjat med på senare år – tidigare tror jag det räckte med en QR-kod och ännu tidigare med någon slags sifferkod. Bluetooth ger väl lite starkare bevis och är svårare att komma runt för bedragare. Kraven kan skilja mellan olika utställare/banker. Det nämnda är mina erfarenheter från Handelsbanken.