Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Jag tänker inte läsa Aftonbladet. Men jag läste faktiskt den krönikan i FT igår (finns att läsa
här) och den var inte särskilt bra, vilket även kommentarerna var rörande ense om. Visserligen har Sverige stor förmögenhetsspridning, men vi har förhållandevis låg inkomstspridning, vilket är betydligt viktigare. Att Sverige har många miljardärer som ärvt sina pengar är inte nödvändigtvis något dåligt utan tvärtom ett tecken på att rika arvingar i Sverige inte sätter sprätt på sina pengar. Man kan väl kalla dem ett offer för den lutheranska moralen eller något i den stilen, men jag har svårt att se hur avsaknaden av löjligt hög konsumtion är något problem i sig självt.
Tack för länken!
Medvetet eller omedvetet går han i samma fälla som de flesta ”experter” och journalister som tycker till om Sveriges miljardärer:
- Han räknar in personer som Thomas Sandell (som tjänat sina pengar i NewYork, där han har en hedgefond), Roger Samuelsson (som bott i decennier i Taiwan och byggt upp sin förmögenhet där, Torbjörn Törnqvist (som skeppar rysk olja och är bosatt i okänt land), syskonen Rausing (varav två bor utomlands sedan decennier), Fredrik Paulsen (som äger det Schweiziska läkemedelsbolaget Ferring), Markus ”Notch” Persson som bor i Kalifornien och Ali Ghodsi, en Iransk-Amerikansk professor och entreprenör som bodde en del år i Sverige.
- Han ”glömmer bort” att de flesta svenska dollarmiljardärer tjänat den absoluta merparten av sina pengar utanför Sverige.
Ta bort dessa faktorer så sticker Sverige inte alls ut i internationella sammanhang.
En rätt dålig krönika, skulle jag säga. Intressant, att Kierkegaards ledare i Aftonbladet är något av en kopia.