2025-05-20, 09:54
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Eftersom de redan är billigast på en dåligt utsatt marknad så behöver de inte sänka priserna. Skulle de däremot få konkurrens av t.ex. Walmart eller liknande så skulle priserna automatiskt gått ner.

Skulle säga att Willys har ofta det de erbjuder till ett bättre pris även sent i veckan. På senaste tid har det dock hänt vid ett flertal gånger att de inte fått in det de annonserat om eller att de kommit in senare under veckan. Däremot hos Lidl får man ofta vara tidigt ute om varorna är populära och de får aldrig in påfyllning under veckan heller.
Det är möjligen din upplevelse, min är den motsatta. Alla eller nästintill alla erbjudanden är slutsålda redan måndag kväll. Anledningen till att jag bojkottar Willys sedan 2-3 år.
Citera
2025-05-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det är möjligen din upplevelse, min är den motsatta. Alla eller nästintill alla erbjudanden är slutsålda redan måndag kväll. Anledningen till att jag bojkottar Willys sedan 2-3 år.
Då är ju din erfarenhet gammal om du bojkottar dem.
Citera
2025-05-20, 10:36
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Sverige har inte fungerat på länge och du kan inte göra ett skit.

Kolla på bankmaffian.

4 stora banker köpte upp och äger hela svenska marknaden och kopierar varandra i allt den andra gör med att ta bort grundservicen och icke göra sitt grundjobb och hantera kontanter eftersom man inte har nån riktig konkurrens.

Man släpper inte ens in kunderna på många kontor och i malmö var det cirka 50 personer i kö ute på gatan några fredagar sen för att komma in på det enda kontoret som är kvar runt stan.

Om ica skulle kört med detta koncept skulle de fått stänga länge sen.

Kolla också på arlanda express.

Mutade politiker gav dom totalmonopol på att köra tåg till sveriges största flygplats och de skämmer ut sverige med att råna turister och ta europas dyraste biljettpris för 18 minuters tågresa.

De manipulerar också upp priserna på sj och sl biljetter då man pga sitt monopol tar passageraravgift på varje passagerare från andra tågbolag som vill in eller ut ur stationen.

Konkurrensverket har inte gjort ett skit och de mutade politikerna gav dom ännu längre monopoltid nu fast de aldrig betalade skatt i sverige i 20 år och fick in sin vinst länge sen och sålde vidare med god förtjänst.

Kolla också på vad du ser i varenda viktig trafikled och aaa-läge.

Totalmonopol på seven eleven/pressbyrån på alla tågstationer och flygplatser osv och på varenda handelsplats kommunerna gett ut till stora globalistbolag äger hela marknaden.

Det är bara kinabutiker som biltema,rusta,ö ob,ikea osv och skräpkedjor som subway,mc donalds,max,burger king på varenda viktig plats där folk rör sig.

Konkurrensverket kommer inte röra ett finger.

Det kommer aldrig komma mer konkurrens från mindre butiker eftersom de får horribla inköpspriser från grossisterna.

Samma företag som äger willys äger även grossisten axfood till de flesta småbutiker och de säljer oftast varorna för samma pris och ofta dyrare än på willys till småbutikerna så de småbutikerna har ju redan högst kostnader och avgifter+ hyra + högst personaltäthet per kund osv och med de inköpspriserna de får kan de aldrig drömma om att komma i närheten av ica maxi priser osv.

Det är oftast billigare för butiksägarna att gå runt och handla många varor på ica maxi,willys,citygross,coop än att beställa direkt vilket är sjukt.

Det är Axfood som äger Willys. Vad pratar du om?
Citera
2025-05-20, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag slutade läsa efter att du påstod att city gross skulle vara billiga
Jag hade alltid trott att city gross var billigare då det ofta har stora affärer lite på vischan.

Men mitt tankesätt kanske härstammar från 2010, var ofta i Strängnäs då och då var det alltid det som man gick till.
Citera
2025-05-20, 11:17
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Då är ju din erfarenhet gammal om du bojkottar dem.
Så höll det på i alla år jag handlade där och det var samma sak när jag återbesökte en Willys för någon månad sen.
Citera
2025-05-20, 13:26
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Willys är billigast överallt.

Så kanske det var historiskt förutom Lidl, men de har ju begränsat sortiment och egna märken på det mesta.

Kan avslöja att min observation blev tydlig häromdagen då jag som vanligt skulle köpa det bröd som jag de senaste 10 åren alltid köper på Willys, ett av deras egna Garantbröd. Brödet brukade kosta runt 20 innan hela inflationspåhittet sedan de senaste åren har det kostat 24 kr men till min förvåning nu i veckan kostar exakt samma bröd 30 kr.

Vad jag vet har vi inte helt plötsligt haft spannmålsmissväxt som ingen rapporterat om, samma när jag skulle köpa bregott, priset var höjt så högt att jag vägrade köpa det. Min Willys hade detg finska lågprisalternativet från Valio, brukade kosta mellan 35-39 kr nu 55 kr. Efter jämfört kilopris tvingades jag köpa Garants bregottkopia då fick jag ändå betala över 50 kr för 600 gram.

Vidare till mjölken samma mardrömshistoria där osv osv i hela den förbannade butiken.

Willys har alltså höjt samtliga priser i princip i hela butiken nu i närtid, därför vissa här fortfarande tror Willys är billigast.

Snart blir man ju snattare i matbutiken av rent ideologiska skäl, skall butiksägaren medvetet och lagligen råna mig, blir det snart samma beteende tillbaka.
Citera
2025-05-20, 13:34
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Axfood äger Bergendahls som i sin tur äger City Gross. Axfood köpte inte City Gross direkt utan Bergendahls och kom på det viset över City Gross och lite annat. Men ja, den verkliga utmanaren på den svenska matmarknaden City Gross blev uppäten av Axfood. Axfood ville att Willys skulle vara billigast och höjde därför priserna hos City Gross som hade många kunder. Alla dessa har nog inte förstått ännu att de inte längre handlar i landets billigaste affär. De är nog lite som många andra kunder hos ICA och Coop att de fortsätter att handla i samma butik av vana.

Ehh, NEJ!

Bergendahls ägs av Bergendahls och Son Aktiebolag och äger kedjorna EKO, Glitter och Granit.
Hade du bara orkat använda en sökmotor, eller skrivit in adressen direkt utifrån logik, så hade du förstått att Axfood enbart köpte Citygross.
https://bergendahls.se/

Sen handlar tråden om huruvidare Willys blivit dyrare efter köpet av svindyra City Gross.
Det finns inga belägg för ett sådant påstående vilket jag skrivit om i tråden.
Det finns heller inga belägg för att Willys generellt sett var billigare än ICA Maxi och vissa Kvantum butiker innan Axfoods förvärv av Citygross.
Citygross har aldrig varit en lågprisaffär.
Det dom konkurrerade om var kundservice och sortiment främst. Men inte pris.
Har du belägg för att Willys och/eller City Gross har höjt sina priser mer än konkurrenterna under de senaste årens höga inflation?
Citera
2025-05-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Så kanske det var historiskt förutom Lidl, men de har ju begränsat sortiment och egna märken på det mesta.

Kan avslöja att min observation blev tydlig häromdagen då jag som vanligt skulle köpa det bröd som jag de senaste 10 åren alltid köper på Willys, ett av deras egna Garantbröd. Brödet brukade kosta runt 20 innan hela inflationspåhittet sedan de senaste åren har det kostat 24 kr men till min förvåning nu i veckan kostar exakt samma bröd 30 kr.

Det är nog bara hemma hos dig det är billigare där.
Citera
2025-05-20, 14:17
Medlem
FreddyKs avatar
Citat:
Jag kan konstatera att på senare tid är ofta före detta lågpriskedjan Willys dyrare än ICA förutom på de lockvaror de tillfälligt har sänkt just den veckan.

Min slutsats är att detta sker på grund av att konkurrensverket inte stoppade att Axfood som äger Willys fick köpa upp en av de som faktiskt lite grann gav konkurrens på maten dvs. kedjan CityGross som Bergendahls tidigare ägde.

Som bekant har vi inget tjänstemannansvar och tjänstemännen på konkurrensverket kan gladeligen skita i allt ansvar, men kan man anmäla detta köpet till EU. Det är en helt orimlig brist på konkurrens inom matgrossisterna och matkedjorna i Sverige, och köpet av CityGross borde ha stoppats.

Nu blir man ännu kraftigare rånad när man handlar på Willys än på ICA, och på Willys är miljön mer sunkig och man handlar i något mellanting mellan en matbutik och lagerlokal till premiumpriser.
Mitt ICA nära är mkt dyrare än Willys. Så du har helt fel.
City Gross gav ingen konkurrens då de var mkt dyrare och höll på att gå i KK trots egen grossist. De är lika mkt konkurrent idag.
Willys är sunkigt. Ja.
Citera
2025-05-20, 14:53
Medlem
Citat:
Jag kan konstatera att på senare tid är ofta före detta lågpriskedjan Willys dyrare än ICA förutom på de lockvaror de tillfälligt har sänkt just den veckan.

Min slutsats är att detta sker på grund av att konkurrensverket inte stoppade att Axfood som äger Willys fick köpa upp en av de som faktiskt lite grann gav konkurrens på maten dvs. kedjan CityGross som Bergendahls tidigare ägde.

Åtminstone här i Östergötland har City Gross varit dyra länge, långt innan Axfood köpte dem, så jag har svårt att tro att de skulle haft någon prispressande effekt innan uppköpet. Viktigare var nog Axfood-koncernens köp av Bergendahl Food 2021, som då var (och fortfarande är) City Gross' huvudsakliga grossist. Axfood-koncernen blev då även delägare i City Gross, och det var nog ungefär då (kanske med viss fördröjning) som jag upplevde att City Gross slutade ha bra priser. Jag gissar att de i stort sett aldrig kunde få bättre priser från grossisten än vad Willys/Hemköp fick, och då blir det svårt att konkurrera. Så jag lutar nog åt att den verkliga missen från Konkurrensverket var redan 2021, då de godkände Axfoods köp av Bergendahl Food.
Citera
2025-05-20, 16:43
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreddyK
Mitt ICA nära är mkt dyrare än Willys. Så du har helt fel.
City Gross gav ingen konkurrens då de var mkt dyrare och höll på att gå i KK trots egen grossist. De är lika mkt konkurrent idag.
Willys är sunkigt. Ja.

ICA Nära är ingen konkurrent till Willys. "Så du har helt fel".
I det segmentet har Axfood butikskoncepten Tempo och Handlarn.

Willys Hemma har som motsvarande konkurrent ICA Supermarket.

Willys har väl egentligen ingen riktig konkurrent rent butikskonceptmässigt.
Kvantumbutiker är storleksmässigt närmast men har charkdisk och lite annat smått och gott.
Citera
2025-05-20, 16:50
Medlem
Citat:

Som bekant har vi inget tjänstemannansvar och tjänstemännen på konkurrensverket kan gladeligen skita i allt ansvar, men kan man anmäla detta köpet till EU. Det är en helt orimlig brist på konkurrens inom matgrossisterna och matkedjorna i Sverige, och köpet av CityGross borde ha stoppats.

Nu blir man ännu kraftigare rånad när man handlar på Willys än på ICA, och på Willys är miljön mer sunkig och man handlar i något mellanting mellan en matbutik och lagerlokal till premiumpriser.

Haha konkurrens verket dem är så korrupta upp över öronen

Allting ska bara se ut som att det finns konkurrens men egentligen så är det bara tre jättar ica, Coop , Willys
Som håller på o trissar upp priserna sinsemellan

Förut fanns det t lokala butiker men dem har blivit uppköpta av ica , Coop

Sen kör man stenhård reklam satsar 100 tals miljoner varje år med att förlöjliga o dum förklara landets invånare så att dem fortsätter spenderar sina slantar hos dessa bedragare

Nej jag handlar från bönderna men ibland även från Mathem då dem kör hem produkterna vilket jag uppskattar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in