2025-05-19, 22:51
Medlem
Tror det största problemet är att fok jämför inte priser. Folk bryr sig inte dom orkar inte ens ta kvitto och kolla så det stämmer.

Det jag bor har vi den dyraste lilla Coop butiken. Det är svindyrt. Dyrare än Ica nära. Några kilometer bort ligger stora Coop och Willys. Ändå handlar Folk som galningar. Parkering är smockfull jämt efter jobbet.
Dom inarbetade vet att dom får kunder oavsett hur dom sätter priserna. Folk orkar inte gämföra priser. Det är jobbigt att gå till en ny affär för man hittar inte var varorna ligger.
Citera
2025-05-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Det är EU som gör maten dyr.
Fast när vi skulle gå med lovades ju att maten skulle bli billigare och det blev den ju också.
Citera
2025-05-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Fast när vi skulle gå med lovades ju att maten skulle bli billigare och det blev den ju också.

inte i dagsläget.
Citera
2025-05-19, 23:02
Medlem
IceEyess avatar
Här är åtminstone Willys billigast. Lidl är ungefär på samma nivå. ICA Maxi är marginellt billigare än Stora Coop. De mindre ICA- respektive Coopbutikerna är inte ens värd att besöka då priserna är alldeles för höga, precis som hos Citygross.
Citera
2025-05-20, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Jag kan konstatera att på senare tid är ofta före detta lågpriskedjan Willys dyrare än ICA förutom på de lockvaror de tillfälligt har sänkt just den veckan.

Min slutsats är att detta sker på grund av att konkurrensverket inte stoppade att Axfood som äger Willys fick köpa upp en av de som faktiskt lite grann gav konkurrens på maten dvs. kedjan CityGross som Bergendahls tidigare ägde.

Som bekant har vi inget tjänstemannansvar och tjänstemännen på konkurrensverket kan gladeligen skita i allt ansvar, men kan man anmäla detta köpet till EU. Det är en helt orimlig brist på konkurrens inom matgrossisterna och matkedjorna i Sverige, och köpet av CityGross borde ha stoppats.

Nu blir man ännu kraftigare rånad när man handlar på Willys än på ICA, och på Willys är miljön mer sunkig och man handlar i något mellanting mellan en matbutik och lagerlokal till premiumpriser.
Jag tycker du har helt fel! ICA är alltid dyrare än Willys. Enligt undersökningar (matkassen) ligger alltid Willys under ICA i pris.
Citera
2025-05-20, 00:23
Medlem
Citat:
Jag kan konstatera att på senare tid är ofta före detta lågpriskedjan Willys dyrare än ICA förutom på de lockvaror de tillfälligt har sänkt just den veckan.

Min slutsats är att detta sker på grund av att konkurrensverket inte stoppade att Axfood som äger Willys fick köpa upp en av de som faktiskt lite grann gav konkurrens på maten dvs. kedjan CityGross som Bergendahls tidigare ägde.

Som bekant har vi inget tjänstemannansvar och tjänstemännen på konkurrensverket kan gladeligen skita i allt ansvar, men kan man anmäla detta köpet till EU. Det är en helt orimlig brist på konkurrens inom matgrossisterna och matkedjorna i Sverige, och köpet av CityGross borde ha stoppats.

Nu blir man ännu kraftigare rånad när man handlar på Willys än på ICA, och på Willys är miljön mer sunkig och man handlar i något mellanting mellan en matbutik och lagerlokal till premiumpriser.
Skitsnack och utan bevis har du subjektivt kräkts ut dig något.
Citera
2025-05-20, 06:16
Medlem
I "min" stad" är Willys billigare än ICA. Då menar jag Maxi och inte småbutikerna. Skulle säga att det skiljer fyra-fem procent.
Citera
2025-05-20, 07:06
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:

Problemet med just Willys s k erbjudanden är att de så gott som alltid är slut. Riktiga lurendrejare.
Citera
2025-05-20, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Enligt kapitalistisk teori borde Willys nu med ökad omsättning kunna erbjuda lägre priser men det gör man inte utan behåller de högre vinsterna för sig själv eftersom vi har en oligopol marknad där de stora livsmedelsjättar bara låtsas konkurrera med varandra.
Eftersom de redan är billigast på en dåligt utsatt marknad så behöver de inte sänka priserna. Skulle de däremot få konkurrens av t.ex. Walmart eller liknande så skulle priserna automatiskt gått ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Problemet med just Willys s k erbjudanden är att de så gott som alltid är slut. Riktiga lurendrejare.
Skulle säga att Willys har ofta det de erbjuder till ett bättre pris även sent i veckan. På senaste tid har det dock hänt vid ett flertal gånger att de inte fått in det de annonserat om eller att de kommit in senare under veckan. Däremot hos Lidl får man ofta vara tidigt ute om varorna är populära och de får aldrig in påfyllning under veckan heller.
Citera
2025-05-20, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Så hade inte skett om Bergendahls fortfarande ägt Citygross, ...
Axfood äger Bergendahls som i sin tur äger City Gross. Axfood köpte inte City Gross direkt utan Bergendahls och kom på det viset över City Gross och lite annat. Men ja, den verkliga utmanaren på den svenska matmarknaden City Gross blev uppäten av Axfood. Axfood ville att Willys skulle vara billigast och höjde därför priserna hos City Gross som hade många kunder. Alla dessa har nog inte förstått ännu att de inte längre handlar i landets billigaste affär. De är nog lite som många andra kunder hos ICA och Coop att de fortsätter att handla i samma butik av vana.
Citera
2025-05-20, 08:15
Medlem
Willys är billigast överallt.
Citera
2025-05-20, 09:45
Medlem
engammalfisks avatar
Hemköp är bra, vissa grejer är nedsatt pris året runt/permanent, man får 30 kronor checkar för att man handlat där & personliga erbjudanden bara en själv ser. Willys kanske är billigare men det märks inte och känns inte så & det känns tveksamt att det är så som många säger. Trist att det är samma ägare med mycket av samma produkter så blir enformigt om man som jag gått från Willys till Hemköp pga flytt & närhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in