• 1
  • 2
2025-05-19, 16:02
Medlem
Gorbis avatar
Jag kan konstatera att på senare tid är ofta före detta lågpriskedjan Willys dyrare än ICA förutom på de lockvaror de tillfälligt har sänkt just den veckan.

Min slutsats är att detta sker på grund av att konkurrensverket inte stoppade att Axfood som äger Willys fick köpa upp en av de som faktiskt lite grann gav konkurrens på maten dvs. kedjan CityGross som Bergendahls tidigare ägde.

Som bekant har vi inget tjänstemannansvar och tjänstemännen på konkurrensverket kan gladeligen skita i allt ansvar, men kan man anmäla detta köpet till EU. Det är en helt orimlig brist på konkurrens inom matgrossisterna och matkedjorna i Sverige, och köpet av CityGross borde ha stoppats.

Nu blir man ännu kraftigare rånad när man handlar på Willys än på ICA, och på Willys är miljön mer sunkig och man handlar i något mellanting mellan en matbutik och lagerlokal till premiumpriser.
Citera
2025-05-19, 16:35
Medlem
Wyrdkins avatar
Willys har inte varit lågpriskedja sen 20 år.

Håller med dig om resten.
Citera
2025-05-19, 16:35
Medlem
skulle nog säga att lidl ligger ungefär samma i pris som ica på alla ordinariepris märkesvaror.
Citera
2025-05-19, 16:46
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
skulle nog säga att lidl ligger ungefär samma i pris som ica på alla ordinariepris märkesvaror.

Jo men den förändringen har också skett sedan CityGross försvann som konkurrent, Lidl har höjt sina priser detta året markant.

Det blev en "disruptive" händelse när Bergendahls förvann som matkonkurrent, ansvariga för detta är konkurrensverket som skulle stoppat att Axfood kunde köpa CityGross.

Skulle vara tacksam om här finns någon på forumet som kan vägleda hur man kan anmäla detta till EU, Sverige fungerar inte längre och förmodligen sitter tjänstemännen på konkurrensverket och skickar dickpicks på Grindr istället för att arbeta.
Citera
2025-05-19, 17:27
Medlem
Willys behöll sina priser men höjde City Gross ordentligt. Sen har ju såklart även Willys höjt sina priser nu de senaste åren när matpriserna har skenat. Men dyrare än ICA är de nog inte. Möjligtvis på någon enstaka produkt ibland. Jag brukar roa mig med att läsa reklamen medan jag sitter på toa. Ibland ser jag något som kan vara billigare på ICA men om man då jämför resten så ser man att det blir ordentligt mycket dyrare att gå till ICA eller för den delen Coop.

Hos Lidl är bara vissa produkter billigare numera men då ordentligt. City Gross låga priser saknar man mycket men även att de övergav Lund och stängde butiken. Men det var för att ICA ägde den och de kom inte överens om hyran. De kunde dock byggt en egen men de verkar inte intresserade. Så numera handlar jag det mesta hos Willys och Lidl.
Citera
2025-05-19, 17:28
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Jag kan konstatera att på senare tid är ofta före detta lågpriskedjan Willys dyrare än ICA förutom på de lockvaror de tillfälligt har sänkt just den veckan.

Min slutsats är att detta sker på grund av att konkurrensverket inte stoppade att Axfood som äger Willys fick köpa upp en av de som faktiskt lite grann gav konkurrens på maten dvs. kedjan CityGross som Bergendahls tidigare ägde.

Som bekant har vi inget tjänstemannansvar och tjänstemännen på konkurrensverket kan gladeligen skita i allt ansvar, men kan man anmäla detta köpet till EU. Det är en helt orimlig brist på konkurrens inom matgrossisterna och matkedjorna i Sverige, och köpet av CityGross borde ha stoppats.

Nu blir man ännu kraftigare rånad när man handlar på Willys än på ICA, och på Willys är miljön mer sunkig och man handlar i något mellanting mellan en matbutik och lagerlokal till premiumpriser.
Det är såhär det blir när man centraliserar. Det var hästlängder bättre förr.
Citera
2025-05-19, 17:29
Medlem
Citat:

Ok, men det mesta Lidl säljer är väl deras egna märken. Tar man inte med affärernas egna märken i en jämförelse så borde det bli en skev bild.
Citera
2025-05-19, 17:53
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citygross har aldrig varit i närheten av att tävla med Willys vad det gäller priser.
Citygross tävlar snare med Stora Coop om att vara dyrast.

Alla kedjor har ökat sina priser med inflationen som ursäkt.
Du pratar om erbjudande.
Ja deras blad har blivit tunnare och deras extrapriser mindre attraktiva men har de någonsin varit någon större skillnad mellan Maxi och Willys?
Har du kollat in vad en "normalkasse" kostar. Tips, kolla in PRO:s prisundersökning från 2023 https://pro.se/sa-tycker-vi/konsumen...ersokning-2023

Willys var väl överlag i klass med ICA Maxi redan innan Axfood hade en enda aktie i Citygross?
2019 var en vinnare i PROs undersökning en Maxi butik men hittar ingen aktuell länk till exakta siffror kring hela landet.

Att Lidl blivit dyrare kan väl till stor del bero på att deras värsta konkurrent köptes upp av svindyra Coop. Jag syftar alltså på Netto. Eller du menar på allvar att när en lågprisaktör såldes till Svindyra Coop så är det i slutändan så att Lidl höjt priserna för att Axfood köpt svindyra Citygross?

Citat:

Citat:
Jo men den förändringen har också skett sedan CityGross försvann som konkurrent, Lidl har höjt sina priser detta året markant.

Det blev en "disruptive" händelse när Bergendahls förvann som matkonkurrent, ansvariga för detta är konkurrensverket som skulle stoppat att Axfood kunde köpa CityGross.

Skulle vara tacksam om här finns någon på forumet som kan vägleda hur man kan anmäla detta till EU, Sverige fungerar inte längre och förmodligen sitter tjänstemännen på konkurrensverket och skickar dickpicks på Grindr istället för att arbeta.
Citera
2025-05-19, 17:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Då vet vi att du har konstaterat detta, tack för den informationen.
Citera
2025-05-19, 18:04
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:

Jag skulle vilja hävda att tex en Felix ketchup eller Slotts senap är dyrare på Lidl än på ICA Maxi.

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ok, men det mesta Lidl säljer är väl deras egna märken. Tar man inte med affärernas egna märken i en jämförelse så borde det bli en skev bild.

Jag skulle vilja hävda att Lidl kraftigt höjt priserna på sina EMV varor.
Deras ekologiska saft är dyrare än I 💗 Eco.
De plockar bort mer och mer av sina egna varumärken och ersätter med sådant som är bekant för svenska konsumenter och samtidigt säljer dom dessa dyrare än vad ICA Maxi gör.
De ju bra extrapriser och Lidl Plus erbjudande.
Det som vore ÄNNU bättre vore om de såg till att de hade varorna som finns som erbjudande tillgängliga att köpa i butik.
Citera
2025-05-19, 18:05
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Citygross har aldrig varit i närheten av att tävla med Willys vad det gäller priser.
Citygross tävlar snare med Stora Coop om att vara dyrast.

Alla kedjor har ökat sina priser med inflationen som ursäkt.
Du pratar om erbjudande.
Ja deras blad har blivit tunnare och deras extrapriser mindre attraktiva men har de någonsin varit någon större skillnad mellan Maxi och Willys?
Har du kollat in vad en "normalkasse" kostar. Tips, kolla in PRO:s prisundersökning från 2023 https://pro.se/sa-tycker-vi/konsumen...ersokning-2023

Willys var väl överlag i klass med ICA Maxi redan innan Axfood hade en enda aktie i Citygross?
2019 var en vinnare i PROs undersökning en Maxi butik men hittar ingen aktuell länk till exakta siffror kring hela landet.

Att Lidl blivit dyrare kan väl till stor del bero på att deras värsta konkurrent köptes upp av svindyra Coop. Jag syftar alltså på Netto. Eller du menar på allvar att när en lågprisaktör såldes till Svindyra Coop så är det i slutändan så att Lidl höjt priserna för att Axfood köpt svindyra Citygross?

Nej jag pratar inte om erbjudande då dessa bara gäller en vecka och kan vara ett överskottslager som de kunnat köpa in billigt och de även kan sälja utan vinst för att locka in kunderna i butiken.

Jag menar alla varor som säljs till ordinarie pris.

Varför CityGross kan ha högre priser är att de har en USP i att de hade fint Svenskt kött som duktiga utbildade styckare hanterade i butiken samt lite annat åt det hållet, bröd som bakas på riktigt i butiken inte deg som kommer färdig till butiken och bara gräddas där.
Citera
2025-05-19, 18:13
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Citat:

Nej
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in