Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Jag har inte dragit in kön i detta. Jag har sagt att mannen har mer status än kvinnan på deras arbetsplats då han är en känd programledare som jobbat på företaget längre än kvinnan.
Men det är möjligt att mannens status är av ringa betydelse i detta fall. Det som fick kvinnan att må dåligt efteråt kanske var att hon kände sig sviken av nån som hon betraktade som en vän? Detta är såklart bara en spekulation.
Ja, hon kände sig besviken på pussen. Enligt hennes egna beskrivningar en tid efteråt, så besviken att hon chockades svårt och fick ptsd-symptom.
Enligt min bedömning handlar det om en överdeterminerad krisreaktion som innebär att hon reagerar mer kraftfullt än vad man skulle kunna förvänta sig utifrån den aktuella situationen. Detta beror ofta på att den nya krisen väcker upp tidigare traumatiska minnen eller känslor, vilket gör att reaktionen blir oproportionerligt stark. Det kan också handla om en extremt känslig och sårbar personlighet, som tidigare lyckats gömmas. Ibland en blandning av dessa två.
Att hon blir påhejad av närstående med egna bevekelsegrunder och ett rättsväsende som fortfarande är i överdriven metoo-mode, framkallar och förstärker den överdeterminerade krisreaktionen. Jag skulle säga att det i detta fall är hon själv tillsammans med omgivningen som framkallar ett opåkallat trauma, inte händelsen som sådan.
Detta är inte alls något som är unikt för detta fall, utan sker dagligen och stundligen. Oftast riktas de missriktat goda intentionerna mot barn och kvinnor. Tyvärr blir utfallet av dessa i grunden goda intentioner destruktivt för alla inblandade. Vi behöver som samhälle lära oss att differentiera mellan olika händelser, så att vi inte skadar människor i onödan.