2026-01-21, 10:45
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Svea hovrätt meddelar inte prövningstillstånd i mål där känd TV-profil dömts för sexuellt ofredande):
Citat:
Svea hovrätt tar inte upp målet där en känd tv-profil dömts för sexuellt ofredande efter att ha pussat en kollega på munnen.

I hovrätten har det gjorts gällande att tingsrättens ordförande varit jävig på grund av bl.a. att hon varit vän med målsägandens man på Facebook. Hovrätten anser inte att det som förts fram gör att tingsrättens ordförande har varit jävig. Inte heller anser hovrätten att det finns skäl att ändra tingsrättens dom eller att det finns annan grund för hovrätten att pröva målet. Tingsrättens dom står därför fast.
Svea hovrätt, mål: B 17134-25
Citera
2026-01-21, 11:16
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marytrader
Någon som vet när domen från Hovrätten kommer?
Blir inget med det.

Överklagan har avvisats vilket många mer juridisk insatta verkar varit säkra på sedan tingsrättens beslut.

https://www.expressen.se/noje/inget-overklagande-for-leijnegard/

" Hovrätten bedömer inte att Charlotta Hallgren var jävig och ser heller inga andra skäl att ge prövningstillstånd."
Citera
2026-01-21, 12:24
Medlem
Lite oväntat ändå att domen står fast.

Jobbigt läge för Micke. Han kanske tänker till en extra gång nästa gång han super till.
Citera
2026-01-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LongBoard2
Har inte Renee förtjänat en egen tråd?
Hon verkar ju inte särskilt stabil.

Det finns nog lite att gräva i som kan vara relevant även för denna tråd.

Renee's nya serie på SVT " Mammor" toksågas av alla TV kritiker
Citera
2026-01-21, 15:15
Medlem
Jag förstår faktiskt inte riktigt den här domen. Micke försöker kyssa en kvinna och det är hans tro att detta är i samförstånd. När han inser att det är fel uppfattat tar han ett steg tillbaka och ber nästa dag om ursäkt. Är inte det bara något som kallas livet som har hänt här? Hur kan detta bli ett föremål för ett domstolsärende?
Själv är jag sjukligt blyg när det kommer till kvinnor och tvekar t o m om så kvinnan sliter av sig kläderna och skriker "ta mig". Att jag överhuvudtaget fått kyssa en del tjejer i mina dagar beror helt på att de har tagit initiativet, men det har väl hänt åtminstone ett 20-tal gånger att det inte varit besvarat av mig. Har jag då gått till polisen och gjort en anmälan? Nä, jag har istället valt att se det som en komplimang men framförallt har jag tyckt lite synd om tjejen som ju varit modig som tagit steget.
Om domen mot Micke nu är det som ska vara standard i samhället känns det som att det kommer vara väldigt svårt att vara en ung kille i Sverige framöver. Hur ska man någonsin våga ta initiativ att våga kyssa någon om risken ligger där att man kan hamna i domstol och det inte är besvarat? Så länge man inte försöker ta det ännu längre måste väl ändå ett obesvarat kyssförsök vara något som de två involverade människorna kan handskas med själva?
Citera
2026-01-21, 15:16
Medlem
Renen, är det Rener Nyberg? Stackars Micke, kanske kan vara sidekick i Bonde söker fru i sommar?
Citera
2026-01-21, 16:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurferRosa76
Jag förstår faktiskt inte riktigt den här domen. Micke försöker kyssa en kvinna och det är hans tro att detta är i samförstånd. När han inser att det är fel uppfattat tar han ett steg tillbaka och ber nästa dag om ursäkt. Är inte det bara något som kallas livet som har hänt här? Hur kan detta bli ett föremål för ett domstolsärende?
Själv är jag sjukligt blyg när det kommer till kvinnor och tvekar t o m om så kvinnan sliter av sig kläderna och skriker "ta mig". Att jag överhuvudtaget fått kyssa en del tjejer i mina dagar beror helt på att de har tagit initiativet, men det har väl hänt åtminstone ett 20-tal gånger att det inte varit besvarat av mig. Har jag då gått till polisen och gjort en anmälan? Nä, jag har istället valt att se det som en komplimang men framförallt har jag tyckt lite synd om tjejen som ju varit modig som tagit steget.
Om domen mot Micke nu är det som ska vara standard i samhället känns det som att det kommer vara väldigt svårt att vara en ung kille i Sverige framöver. Hur ska man någonsin våga ta initiativ att våga kyssa någon om risken ligger där att man kan hamna i domstol och det inte är besvarat? Så länge man inte försöker ta det ännu längre måste väl ändå ett obesvarat kyssförsök vara något som de två involverade människorna kan handskas med själva?

Ja det kan inte vara lätt. Jag kommer ihåg på den tiden det begav sig för mig. Det är dryga 30 år sedan så det börjar vara ett tag sedan nu. Men vi var ett gäng som var ute i svängen ofta och på lite olika ställen och orter. Det var fest och glada miner och målet för kvällarna var att ha kul och då gärna att ha haft det lite trevligt med någon tjej. Det var inte ofta, väldigt sällan skulle jag vilja säga att det ledde till att man gick så långt att man låg med tjejen för kvällen.
Men utekvällarna brukade bli så att det fanns någon tjej som man fick ögonkontakt med och flirtade lite med. Kände man att det var besvarat efter att man tittat lite på varandra så bjöd man upp när det blev tryckare. När man dansade så kände man av vibbarna och började försiktigt med händerna vandra lite på tjejen. Om man kände att det var OK med henne och om hon besvarade med att göra likadant så slutade det alltid med att man började pussas och kyssas på dansgolvet. Allt detta skedde ofta utan att man hade sagt någonting mer till varandra. Det enda var frågan om vi ska dansa när man bjöd upp. När låten var slut gick man hand i hand från dansgolvet och var "tillsammans" resten av utekvällen. Så otroligt härliga tider.
Något sådant skulle jag aldrig våga göra om jag var ute och var ung idag.
Citera
2026-01-21, 16:40
Medlem
RektumHamids avatar
Citat:

Helt jävla sjukt. Feminismen är en sjukdom på samhällskroppen som måste bekämpas till varje pris!!! …Så undrar folk varför det inte föds nå värst mycket barn i Absurdistan.

Kan det ha med lättkränkta äckelfeminister som ”kan själva” precis som en snorig treåring att göra!?

Svar: Japp!!!

#freemicke
Citera
2026-01-21, 17:10
Medlem
Tar inte Hovrätten alltid upp ett fall om man överklagar en fällande dom? Jag trodde att man alltid hade rätt till prövning även i Hovrätten. Eller är det bara om man döms till fängelse?
Citera
2026-01-21, 17:28
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:

Kan nöja mig med att säga att, som någon en gång konstaterade
"Sverige är inte alls landet lagom. Sverige är på många sätt extremt".
Utan tvekan så är detta långt ifrån vad som kan ske i ett normalt demokratiskt land, och lika tveklöst så är det numera talibanfeminister som styr detta land. Ett annat problem som riskerar att komma med sånt här woke-dravel är att folk revolterar med att, som i USA, istället så småningom rösta fram någon typ av "Maga-galningar" till makten. All extremism resulterar förr eller senare i att dess motsats tar över.
Citera
2026-01-21, 17:31
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Tar inte Hovrätten alltid upp ett fall om man överklagar en fällande dom? Jag trodde att man alltid hade rätt till prövning även i Hovrätten. Eller är det bara om man döms till fängelse?
49 kap. rättegångsbalken:
12 § För att hovrätten skall pröva tingsrättens dom eller beslut krävs prövningstillstånd, om inte annat är föreskrivet.

13 § För att hovrätten ska pröva tingsrättens dom i brottmål, såvitt avser annat än enskilt anspråk, krävs inte prövningstillstånd i andra fall än då den tilltalade genom domen
1. som enda påföljd dömts till böter, eller
2. frikänts från ansvar för brott för vilket det inte är föreskrivet svårare straff än fängelse i sex månader.
Citera
2026-01-21, 17:34
Medlem
Sverige är så löjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här