2025-10-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Om det är syftet så vet jag fortfarande inte, ska män vara rädda för kvinnor? Ska vi inte kunna prata med varann?

Nej, men syftet är väl rätt enkelt: att män inte ska pussa kvinnor om det inte är solklart att de okej med att bli pussade på. Svårare än så är det inte.
Citera
2025-10-24, 15:33
Medlem
Citat:
Jag hade definitivt inte sagt att hon varit utsatt för ett brott eller skulle polisanmäla. Jag skulle be henne prata med ledningen och cheferna och med personen som pussat henne mot hennes vilja.

Men det är okej att säga till brottsoffret i det här fallet att hon inte utsatts för ett verkligt brott? För det är ju det du säger, och hon kanske läser tråden. Vad vet jag?
Citera
2025-10-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av design
Nej, men syftet är väl rätt enkelt: att män inte ska pussa kvinnor om det inte är solklart att de okej med att bli pussade på. Svårare än så är det inte.

Jag hoppas du aldrig pussat på någon utan att först fråga om lov. Annars är du en stor hycklare.
Citera
2025-10-24, 15:39
Medlem
Citat:
Att köra rattfull är ett brott och ett allvarligt sådant.
Att bete sig olämpligt är det inte, och då får du mycket att göra om du ska anmäla varje person som beter sig olämpligt på krogen. Jösses.

Tack för det svaret.
Exempel med rattfylla var ett försök att visa på två måhända ytterligheter där någon skulle kunna anföra alkohol som ursäkt.

"Att bete sig olämpligt" är åtminstone i min värld Högst subjektivt, där vissa av oss har högre tollerans än andra.
Bara för att vissa av oss överser med det som skulle kunna vara ett brott i lagens mening, så gör det inte saken mer accepterbar för de som mår dåligt av det. Det är hela min poäng.

Mycket av detta hade ju givetvis löst sig av sig själv om bara vissa neandertalare boendes i grottor tog en grundkurs i social kompetens eller höll sig hemma, då hade vi sluppit deras närvaro, men det är väl för mycket begärt gissar jag, av verkligheten runtomkring oss att döma. :-D

/M
Citera
2025-10-24, 15:40
Medlem
Citat:
Men det är okej att säga till brottsoffret i det här fallet att hon inte utsatts för ett verkligt brott? För det är ju det du säger, och hon kanske läser tråden. Vad vet jag?

Det är klart att hon inte har utsatts för ett brott. Vet du vad ett övergrepp är? En puss är inte en våldtäkt. Det är äckligt att bli pussad av en full gubbe som man inte vill bli pussad av men då kan man tala om det för vederbörande istället. Han bad för övrigt om ursäkt. Men hon behöver väl terapi för... en puss.
Citera
2025-10-24, 15:40
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Haha en SD-hatande liten fjolla som kallar främlingar för incel. Gå och lägg dig.
Kalla inte maskulint och kraftigt byggda främlingar för fjolla!
Citera
2025-10-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetanBallongen
Tack för det svaret.
Exempel med rattfylla var ett försök att visa på två måhända ytterligheter där någon skulle kunna anföra alkohol som ursäkt.

"Att bete sig olämpligt" är åtminstone i min värld Högst subjektivt, där vissa av oss har högre tollerans än andra.
Bara för att vissa av oss överser med det som skulle kunna vara ett brott i lagens mening, så gör det inte saken mer accepterbar för de som mår dåligt av det. Det är hela min poäng.

Mycket av detta hade ju givetvis löst sig av sig själv om bara vissa neandertalare boendes i grottor tog en grundkurs i social kompetens eller höll sig hemma, då hade vi sluppit deras närvaro, men det är väl för mycket begärt gissar jag, av verkligheten runtomkring oss att döma. :-D

/M

Jag tycker nog att det mer är denna överbeskyddade prinsessa som borde hålla sig hemma, om hon inte klarar av att det finns människor som pussas till höger och vänster och inte ens klarar att prata med den personen om att det inte är okej. Vi är olika men det är fortfarande enligt min mening löjeväckande att en puss leder till åtal. Lägg resurserna på verkliga brott istället!
Citera
2025-10-24, 15:44
Medlem
Citat:
Jag hoppas du aldrig pussat på någon utan att först fråga om lov. Annars är du en stor hycklare.

Nej, det är jag inte alls. Samtycke lämnas inte uteslutande verbalt.

Samtyckeslagen, som trädde i kraft den 1 juli 2018, innebär att sexuell omgivning ska vara frivillig för att inte vara ett brott. Lagen bygger på att en sexuell handling är olaglig om det inte uttryckts ett "ja" genom ord eller handling
Citera
2025-10-24, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad tycker du? Är det en handling som ska kunna rendera i ett straff i en domstol?
Tror att det finns fängelse i straffskalan.

Om han tvingade sig på henne tycker jag absolut det ska finnas ett straff.
Citera
2025-10-24, 15:47
Medlem
Citat:
Det är klart att hon inte har utsatts för ett brott. Vet du vad ett övergrepp är? En puss är inte en våldtäkt. Det är äckligt att bli pussad av en full gubbe som man inte vill bli pussad av men då kan man tala om det för vederbörande istället. Han bad för övrigt om ursäkt. Men hon behöver väl terapi för... en puss.

Det som är klart är att du inte har förståelse för att andra människor kan må dåligt över saker du inte mår dåligt av.

Det kanske väcker trauma från hennes barndom? Det vet vi ju inte.

Det enda vi vet är att hon kände sig ofredad. Det är inte upp till dig att bedöma ifall det är rimligt för henne att känna så.
Citera
2025-10-24, 15:51
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att det mer är denna överbeskyddade prinsessa som borde hålla sig hemma, om hon inte klarar av att det finns människor som pussas till höger och vänster och inte ens klarar att prata med den personen om att det inte är okej. Vi är olika men det är fortfarande enligt min mening löjeväckande att en puss leder till åtal. Lägg resurserna på verkliga brott istället!

Jag skall inte tjata ut detta helt, men är inte poängen att man inte skall behöva "Klara av människor" som tar sig friheter till höger och vänster, ser det som självklart, inte begriper bättre, och behöver öva på sin sociala kompetens.
Med en sak som självklart, så leder det vidare till något annat osv ...

Alldeles oavsett vad som hänt i detta fallet, alldeles oavsett så tycker jag verkligen inte att man "Skall behöva tåla" outvecklade neandertalares dåliga beteende. De är inte många, men de ställer till det för många.

/M
Citera
2025-10-24, 15:55
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Det som är klart är att du inte har förståelse för att andra människor kan må dåligt över saker du inte mår dåligt av.

Det kanske väcker trauma från hennes barndom? Det vet vi ju inte.

Det enda vi vet är att hon kände sig ofredad. Det är inte upp till dig att bedöma ifall det är rimligt för henne att känna så.

Jäntan ska ju ha psykvård, inte skadestånd. Vart i helvetet har detta samhälle hamnat. Dalt och skit tas till rättegång. Detta samtidigt som allvarliga brott läggs ned på grund av "tidsbrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in