Vissa användare på Flashback, särskilt rasister, använder ett otroligt grovt och stötande språk. Eftersom många svenskar läser på forumet, undrar jag om det över tid har påverkat hur folk uttrycker sig i vardagen? Självklart värnar jag om yttrandefrihet och rätten till ett öppet samtal utan censur, men det måste ändå finnas en gräns. Det blir ibland så vidrigt att man inte orkar läsa vidare i trådarna. För att forumet ska vara läsbart, måste tonen hållas på en nivå där det fortfarande går att ta del av diskussionerna. Jag tror att den hårda jargongen och det vidriga språkbruket skrämmer bort många, vilket lämnar fältet fritt för de mest extrema trollen. Tror detta riskerar att normalisera ett destruktivt språkbruk hos yngre användare som växer upp.
Det är synd om ett stort anonymt forum med så många användare ska förstöras av att en del förståelsehandikappade ska få häva ur sig vad som helst utan eftertanke. Det här är inte bra, varken för individen, samhället eller framtiden. Jag tror det skrämmer bort många vettiga läsare, och kvar blir bara de här extrema trollen som bombarderar trådarna, och det blir bara värre. Många växer upp med det här som en normal del av internet, och det påverkar helt säkert deras språk och attityd i vardagen.
Konsten att säga att man är en jude utan att säga att man är en jude. 👆
Så är det med de flesta instanser i samhället. Flashback är ändå rätt så begränsat. Det är värre med mediekanaler ex P3 där varannat ord känns som ett engelskt ord och då lär ut att det är så man ska prata.
Så länge offentliga kanaler lär ut ett dåligt språk kan man knappast förvänta sig bättre av privata.
Till er som brölar om yttrandefrihet så anser jag mer att TS vill ha vårdat språk. Ni som brölar högst antar jag också är de första som hatar ett språk med rinkebysvenska? Eyy brushior?
Hursom,
Ex
Istället för
"Vi ska sparka ut alla arabaer, braa att de dör !!"
Kunde moderatorerna uppmuntra typ:
"En repatriering borde utföras, annars vore en slutgiltig lösning det enda vettiga. Jag hänvisar till källorna A och B."
Senast redigerad av Wyrdkin 2025-05-19 kl. 05:36.
Jag tycker att jag var väldigt tydlig i tråden, du får vara rasist om du vill och argumentera för dina åsikter. Det jag vänder mig emot är det lågkvalitativa och tröttsamma innehållet, som till exempel kommentarer i stil med "ÅK HEM TILL AFRIKA FIN JÄVLA BAJSNEGER OCH KÖR UPP EN KVAST I ARSLET"
Fattar du skillnaden nu? Det är tröttsamt när idioter bombarderar med sådant trams hela tiden. Nu gäller detta inte bara rasism, jag tog det som ett exempel bara. Så ni som är rasister behöver inte ta åt er. Eller lite grann kanske..
Vilket gnäll. Vill att alla ska anpassa sig efter bror duktig.
Det här är inte en språkfråga, utan en fråga som bäst diskuteras i underforumet Flashback eller möjligen Censur och yttrandefrihet, beroende på vilken aspekt man vill fokusera på. Det finns redan trådar som berör ämnet. Denna tråd låses därför.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!