2025-05-19, 00:55
Medlem
ReijoHervonens avatar
Du har ett moraliskt ansvar att ta hand om ditt barn så att det inte växer upp till en lika misslyckad figur som du själv.
Citera
2025-05-19, 04:19
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jaså, ändras ungens gener om jag inte betalar en viss summa pengar till morsan varje månad?

Tillräckligt gammal för att förstå hur saker och ting fungerar i praktiken snarare än i teorin.

Som sagt, lycka till med att få polisen att faderskap-testa någon som du inte ens känner till efternamnet på.
Du låter som en riktig loser som får lön från samhall
Citera
2025-05-19, 07:06
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Om jag gör en tjej gravid och hon vill behålla barnet men inte jag, kommer jag behöva ta hand om ungen och träffa denne även fast jag inte vill?

Det enda som finns i regelboken är väl att mannen måste betala underhåll, men har inte läst nåt om att man faktiskt måste träffa och ta hand om ungen.

Nej självklart behöver du inte ta hand om eller träffa ditt barn. Men du kommer få betala underhåll.

Men försök se det från barnets perspektiv. Växa upp med vetskapen om att din pappa inte vill ha något med dig att göra överhuvudtaget? Det är inte roligt.

Här gäller det att vara mogen och ta ansvar.
Citera
2025-05-19, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Där ser man, då är jag glad över att mamman till min unge inte vet mitt efternamn eller min adress.

Undrar om det kommer fram typ när barnet är 10 år - kan du tvingas betalala underhållet retroaktivt för alla 10 år?
Citera
2025-05-19, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Ja såvida barnet tecknar ett nytt avtal vid 18 års ålder, med fadern i detta fallet.

Barnen måste väl ingå avtal med den underhållspliktige från 16 års ålder? Och sen krävs att barnet studerar så finns det prejudikat på att den underhållspliktige inte kan neka att bidra till studierna är avslutade. Det är länge sen nu men Högsta förvaltningsdomstolen avgjorde ett fall för en dotter som hade "tagit studenten" vid 18 års ålder och hon skulle gå ett påbyggnadesår för att bli läkarasekreterare, Var den utbildningen på gymnasienivå och hon berättigad till underhåll? Ja, sa domstolen. Den principen gäller fortfarande.

Så principen är att den som inte vill ha kontakt med sina biologiska barn och inte heller bidra till deras försörjning, rinligen bör hålla stenkoll på sina könsceller och inte sprida dem hur som helst.
Citera
2025-05-19, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Tycker det var en legitim fråga för en gång skull från TS, kommer verkligen Sveriges poliskår som inte ens reagerar på tung brottslighet skicka ut folk för att DNA testa krogligg?
Har sett det hända själv, killen visste inte ens vem tjejen var, ignorerade henne.. Sen kom polisen till jobbet och tog han. Påtvingat test, positivt.
Sen bör TS tänka på hur många med hans förnamn, i hans ålder, i sin region, sin etnicitet.. Det finns, beroende på namnet kan det vara en rätt kort lista.
Citera
2025-05-19, 08:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Om jag gör en tjej gravid och hon vill behålla barnet men inte jag, kommer jag behöva ta hand om ungen och träffa denne även fast jag inte vill?

Det enda som finns i regelboken är väl att mannen måste betala underhåll, men har inte läst nåt om att man faktiskt måste träffa och ta hand om ungen.

Du har ett ansvar mot barnet. Även om det gör ont för dig nu så se till att vara en förebild och skapa bra relation till barnet. Mamman kan du skita i, men har du en civiliserad inställning till henne så underlättar det allt.

Vad du väljer att göra närmaste åren kommer definiera dig, dvs andra kommer döma dig utifrån hur du agerar nu. Ditt barn kommer döma dig i framtiden. Dina framtida flickvänner kommer döma dig i framtiden. Att tro att ingen kommer få veta kan du glömma, sådant kommer alltid ut.

Underhållsplikten är väl 1.800/månad eller liknande. Det lär du inte komma undan. Den stora biten är att bete sig som en pappa.
Citera
2025-05-19, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
kommer verkligen Sveriges poliskår som inte ens reagerar på tung brottslighet skicka ut folk för att DNA testa krogligg?

Svar ja.

Risken att råka illa ut genom att dra iväg en svenne till ett faderskapstest är obefintlig, jämfört med att ens titta för länge på en mohammed.
Citera
2025-05-19, 08:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Ja såvida barnet tecknar ett nytt avtal med fadern.
Fel.
Citera
2025-05-19, 09:01
Medlem
Public Enemys avatar
Det är väl bättre att ha kontakt med ungen.
Du får ju ändå betala underhåll, och du vet inte vad det blir av ungen om 20-30 år.
Det kanske är den bästa pensionsförsäkringen du någonsin betalat för.
Citera
2025-05-19, 09:09
Medlem
mhns avatar
Citat:

Du behöver bara betala underhåll och det finns inga lagliga krav på att du måste träffa/ta hand om barnet. Min mamma ville inte ha mig, så hon lämpade över mig på min pappa när jag bara var några månader gammal och flyttade långt bort. Det dröjde över 10 år innan vi sågs igen. Det enda hon gjorde i relation till mig under dessa tio år var att betala underhåll.
Citera
2025-05-19, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Svar ja.

Risken att råka illa ut genom att dra iväg en svenne till ett faderskapstest är obefintlig, jämfört med att ens titta för länge på en mohammed.
Du tror mohammed slipper faderskaptestas? Hur går det ihop med att det finns mohammed dömda och i fängelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in