Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-05-18, 01:12
Medlem
Nör jag trycker in den i datorn så känner datorn igen den i typ 0.1 sekunder sen syns den inte mer.
Usb stickan har även lyst rött ibland.

Vad göra?
Citera
2025-05-18, 01:18
Har du provat den i en annan dator?
Citera
2025-05-18, 01:21
Medlem
Zaedrewss avatar
Blåsa lite i kontakten. Lite Antistatic Spray kanske. Det kan ju vara något skit som sitter där och stör kontakten.

Märk väl lite. Råkade ut för detta. Man får ta det lite lugnt här så man inte sabbar det... Lite grann är ok. Dvs spruta i den litet. Först dock ta en dammsugare om du har en och rensa bäst det går.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-05-18 kl. 01:37.
Citera
2025-05-18, 01:44
Medlem
Har du använt den tidigare på den datorn? Är den för iOS? Vad har du för OS? Testat annan dator som Kalk skrev?
Citera
2025-05-18, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Har du provat den i en annan dator?
Nej men hat provat den i 2 olika telefoner och där känns den inte igen alls, hat användt den usb stickan på dom mobilerna för nån vecka sedan så dom funkar
Citera
2025-05-18, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shamarn192
Har du använt den tidigare på den datorn? Är den för iOS? Vad har du för OS? Testat annan dator som Kalk skrev?

Jo, användt usb stickan nästan dagligen på samma dator i snart 5 månader och aldrig varit nåt problem.

Kör Windows
Citera
2025-05-18, 01:56
Medlem
Finns tjänster som återställer data från hårddiskar. Låter ju snarare som att uttaget glappar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jo, användt usb stickan nästan dagligen på samma dator i snart 5 månader och aldrig varit nåt problem.

Kör Windows
Citera
2025-05-18, 09:43
Moderator
vhes avatar
USB-stickor kan gå sönder, i synnerhet kontaktdonen, gissar jag.

https://en.wikipedia.org/wiki/USB_hardware#Durability
Standard USB connectors have a minimum rated lifetime of 1,500 cycles of insertion and removal
1500 är mindre än 5 per dag i ett år, och på konsumentprodukter kan säkert kvaliten ligga under spec.

Men visst, försök rengöra kontaktdonet och hoppas på det bästa.
Citera
2025-05-18, 10:01
Medlem
Jag ska skicka iväg det till en kille som kan reparera det,kan jag ta en kopia av innehållet på nåt sätt innan jag skickar det?
Citera
2025-05-18, 10:33
Medlem
sommarlovs avatar
Troligen hittar ett antivirus program något misstänkt och låter dig inte få access.
Prova i en annan dator.
Citera
2025-05-18, 11:24
Medlem
hennevilljagknullas avatar
fan vad korkade människor det finns här.
Helt klart korrupt eftersom den bara slutar funkar, även ett tecken på det är att den känns igen av datorn tillfälligt.

Du ska absolut INTE försöka pilla med det själv om du inte vet vad du gör, ju mer man pillar med data desto svårare kan det bli att återställa.
Lämna in kostar kanske nån tusenlapp.
Citera
2025-05-18, 12:00
Medlem
USB-minnen är i princip att betrakta som förbrukningsvara.
De är tillverkade av de billigaste kretsarna tillgängliga. Och de billigaste märkena är tillverkade av de rejektade kretsarna av dessa billigaste kretsar.

Alltså, köper man det billigaste så får man the shit of the shit, i ej positiv bemärkelse. Köper man dyrare märkesprodukt, så får man inte fullt lika usel kvalitet.

Ett USB-minne använder man för att transportera data från punkt a till punkt b på ett enkelt sätt. Man långtidslagrar ej data på ett sådant.

Lärdom alltså: tanka alltid över datan till ett bättre medium så fort som möjligt och så ofta som möjligt. Och betrakta USB-minnet som nånting som kan haverera precis när som helst. Detta kan bespara en del känslomässiga problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in