• 1
  • 2
2025-05-18, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
USB-minnen är i princip att betrakta som förbrukningsvara.
De är tillverkade av de billigaste kretsarna tillgängliga. Och de billigaste märkena är tillverkade av de rejektade kretsarna av dessa billigaste kretsar.

Alltså, köper man det billigaste så får man the shit of the shit, i ej positiv bemärkelse. Köper man dyrare märkesprodukt, så får man inte fullt lika usel kvalitet.

Ett USB-minne använder man för att transportera data från punkt a till punkt b på ett enkelt sätt. Man långtidslagrar ej data på ett sådant.

Lärdom alltså: tanka alltid över datan till ett bättre medium så fort som möjligt och så ofta som möjligt. Och betrakta USB-minnet som nånting som kan haverera precis när som helst. Detta kan bespara en del känslomässiga problem.

Så du menar det är lättare att reparera en vanlig hårddisk än ett usb minne?

Vad jag vet så kan det bli totalt omöjligt att få tillbaka data även på en hårddisk
Citera
2025-05-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Så du menar det är lättare att reparera en vanlig hårddisk än ett usb minne?

Vad jag vet så kan det bli totalt omöjligt att få tillbaka data även på en hårddisk

Är det din tolkning av mitt inlägg?
Jösses...

Mitt inlägg går ut på att USB-minnen inte repareras, de kasseras. Och man ser till att datan på dem finns på fler ställen, så att det inte gör nåt att USB-minnet kasseras. Man tar ett nytt.

Jag har inte sagt ett ord om att reparera nånting... De som reparerar nånting är de som inte har följt "lagen": backup-backup-backup. 3-2-1 förslagsvis: https://www.google.com/search?q=3-2-1+backup
Citera
2025-05-18, 12:34
Medlem
Citat:
Är det din tolkning av mitt inlägg?
Jösses...

Mitt inlägg går ut på att USB-minnen inte repareras, de kasseras. Och man ser till att datan på dem finns på fler ställen, så att det inte gör nåt att USB-minnet kasseras. Man tar ett nytt.

Jag har inte sagt ett ord om att reparera nånting... De som reparerar nånting är de som inte har följt "lagen": backup-backup-backup. 3-2-1 förslagsvis: https://www.google.com/search?q=3-2-1+backup
Vad anser du vara bättre alternativ än usb minne då? Förutom molnlagring.
För som jag skrivit kan en hårddisk bli omöjlig att reparera.
Citera
2025-05-18, 12:46
Medlem
Citat:
Vad anser du vara bättre alternativ än usb minne då? Förutom molnlagring.
För som jag skrivit kan en hårddisk bli omöjlig att reparera.

Åter.
Ett USB-minne är utmärkt till det som det är gjort för: att flytta data från punkt A till punkt B.
Data LAGRAS med fördel på nånting annat eftersom USB-minnen är gjorda av billigast möjliga minneskretsar.
Detta "nånting-annat" kan vara en hårddisk i en dator, en hårddisk i en NAS, en hårddisk i ett externt-chassi. Denna hårddisk kan vara av gammal snurr-modell, eller SSD (av nån av flera varianter).

Enligt 3-2-1-backup-metoden bör man ha:
3 kopior av datan, på
2 olika medium, samt
1 kopia på annan ort (hemma hos mamma?)

Vilken kombination du tycker är bäst för dig, är säkerligen bra nog. Så länge man har 3 kopior, på två olika medium och 1 hemma hos mamma.
1 usb kanske, på hårddisken i datorn, i molnet och en extern hårddisken hos mamma.

Följer du detta, så kommer du troligen aldrig att ens fundera på reparation. När en av kopiorna slutar fungera, så kasserar man den och skapar upp en ny.
Citera
2025-05-18, 14:19
Medlem
Citat:
Åter.
Ett USB-minne är utmärkt till det som det är gjort för: att flytta data från punkt A till punkt B.
Data LAGRAS med fördel på nånting annat eftersom USB-minnen är gjorda av billigast möjliga minneskretsar.
Detta "nånting-annat" kan vara en hårddisk i en dator, en hårddisk i en NAS, en hårddisk i ett externt-chassi. Denna hårddisk kan vara av gammal snurr-modell, eller SSD (av nån av flera varianter).

Enligt 3-2-1-backup-metoden bör man ha:
3 kopior av datan, på
2 olika medium, samt
1 kopia på annan ort (hemma hos mamma?)

Vilken kombination du tycker är bäst för dig, är säkerligen bra nog. Så länge man har 3 kopior, på två olika medium och 1 hemma hos mamma.
1 usb kanske, på hårddisken i datorn, i molnet och en extern hårddisken hos mamma.

Följer du detta, så kommer du troligen aldrig att ens fundera på reparation. När en av kopiorna slutar fungera, så kasserar man den och skapar upp en ny.

Lyssna nu din dumme satan.
Du skrev att man inte ska använda usb minne för lagring,så vad ska man använda istället?
Citera
2025-05-18, 16:11
Medlem
Citat:
Lyssna nu din dumme satan.
Du skrev att man inte ska använda usb minne för lagring,så vad ska man använda istället?

Var inte otrevlig.

Har du inte lyckats klura ut det än baserat på vad jag har skrivit så får du helt enkelt klara dig på egen hand… ciao
Citera
2025-05-18, 16:20
Medlem
Citat:
Var inte otrevlig.

Har du inte lyckats klura ut det än baserat på vad jag har skrivit så får du helt enkelt klara dig på egen hand… ciao
Du har inte skrivit ett jävla skit.
Det enda du skrivit är att du ska ha fler ailika usb minnen att lagra på vilket går dåligt ihop med vad du skrev först.
Citera
2025-05-18, 16:24
Medlem
Citat:
Du har inte skrivit ett jävla skit.
Det enda du skrivit är att du ska ha fler ailika usb minnen att lagra på vilket går dåligt ihop med vad du skrev först.

Ditt USB-minne är fucked, jag har gett råd om att undvika samma situation igen.

Som sagt.
Vill man inte läsa, så vill man inte. Sitt med ditt trasiga USB du.
Citera
2025-05-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ditt USB-minne är fucked, jag har gett råd om att undvika samma situation igen.

Som sagt.
Vill man inte läsa, så vill man inte. Sitt med ditt trasiga USB du.
Ägd du blev, jävla fittmongo
Citera
2025-05-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ägd du blev, jävla fittmongo

Förklara närmare? Jag har inte det trasiga USB-minnet, remember?
Citera
2025-05-19, 01:02
Medlem
Glapp i uttaget
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem