2025-05-19, 19:03
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Den tredje (flygmekaniker eller liknande) har varit arbetslös länge. Boeing 747 gick från 3 till 2 när 400-versionen lanserades på 80-talet.

Och finns gott om berättelser om piloter som, enligt regelverket, är ensamma vakna i cockpit under delar av resor. Om jag minns rätt så brukar "krisberedskapen" då höjas, syrgasmasken görs mer lättillgänglig osv.

Sedan finns det undantag, det kan finnas sovplatser för extra flygbesättning på långa resor, jag har för mig att befälhavaren på det Air France-flyg som störtade i Atlanten befann sig i något kontorsbås när saker började gå åt helvete. Och 70-talskonstuktionen Antonov 124 har inte bara tre personer närvarande på kommandobryggan: https://youtu.be/5FSyTuY1rGg?t=294
Videon du länkar ser ut att handla om LH455, en flygning på nästan 11 timmar. Att det då finns extra personal ombord låter rimligt för mig som icke-pilot. Det betyder inte att tre personer är delaktiga i att köra flygplanet.

Aha tack för informationen, hade absolut ingen aning.
Men för en som har fötterna på jorden så blir man ju lite orolig. Tänk nästa gång man är ute o flyger o sitter i sin stol så ser man den ena piloten sparkar o rycker i dörren .
Så den tredje personen är alltså ingen som borde eller kan köra mera typ extra hjälp om instrument eller annat krånglar
Citera
2025-05-19, 19:32
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Så den tredje personen är alltså ingen som borde eller kan köra mera typ extra hjälp om instrument eller annat krånglar
Nej, systemen är utformade för att flygas av en besättning på två piloter.
När man har tre piloter ombord på långflygningar är det för att kunna lösa av varandra för att lägga sig och vila i en crew bunk. På så vis får piloterna schemaläggas på arbetspass som är längre än 14 timmar.
Citera
2025-05-19, 19:40
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Aha tack för informationen, hade absolut ingen aning.
Men för en som har fötterna på jorden så blir man ju lite orolig. Tänk nästa gång man är ute o flyger o sitter i sin stol så ser man den ena piloten sparkar o rycker i dörren .
I din Lufthansa-video bör den tredje ha varit en med kompetens att köra flygplanet då den modellen inte har arbetsplats för flygmekaniker ombord. Men det finns bara två arbetsplatser för den flygande besättningen, och flygplanet är utformat för att flygas av två, inte tre personer (det handlar om saker som vem som ska göra vad i olika situationer och illustreras tydligt i den här dokumentären), så jag gissar att det den tredje huvudsakligen satt på någon reservstol inför landningen. Jag har fattat det som att det ibland finns någon sådan stol, det kan om inte annat behövas i samband med utbildning.
Citera
2025-05-19, 21:20
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nej, systemen är utformade för att flygas av en besättning på två piloter.
När man har tre piloter ombord på långflygningar är det för att kunna lösa av varandra för att lägga sig och vila i en crew bunk. På så vis får piloterna schemaläggas på arbetspass som är längre än 14 timmar.

Tack för ett bra svar
Citera
2025-05-19, 21:24
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I din Lufthansa-video bör den tredje ha varit en med kompetens att köra flygplanet då den modellen inte har arbetsplats för flygmekaniker ombord. Men det finns bara två arbetsplatser för den flygande besättningen, och flygplanet är utformat för att flygas av två, inte tre personer (det handlar om saker som vem som ska göra vad i olika situationer och illustreras tydligt i den här dokumentären), så jag gissar att det den tredje huvudsakligen satt på någon reservstol inför landningen. Jag har fattat det som att det ibland finns någon sådan stol, det kan om inte annat behövas i samband med utbildning.

Men borde man inte bygga in toan och den där extra vilorummet i cockpit eller?
Citera
2025-05-19, 21:38
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Men borde man inte bygga in toan och den där extra vilorummet i cockpit eller?
Just golvyta är något som man kan sälja på ett flygplan. Någon långdistansmaskin från Airbus erbjuder sovplats för reservbesättning under taket nära cockpit om jag minns rätt. Boeing 747 tror jag kan erbjudas med motsvarande för kabinbesättning längst bak under taket. Och det kan köpas sovmoduler, även toalettmoduler tror jag, som placeras i lastrummet, alltså under passagerarna, men då minskar lastvolymen.
El al, som är lite annorlunda när det gäller säkerhet, sägs alltid ha dörren till cockpit låst när det finns passagerare ombord.
Jag gissar att man vid utveckling av nya modeller idag lägger lite energi på möjligheten att låsa in ett helt dass i cockpit. Samtidigt innebär det att man måste lyfta ombord ett extra dass, som väger och kräver utrymme, som bara används av som mest ca fyra personer ombord. Man kanske kan ha ett specialdass som samtidigt fungerar som sluss mellan cockpit och kabin?
Citera
2025-05-19, 21:44
Medlem
Storanglarens avatar
Går inte piloter på muggen innan flygning då? Det borde väl vara ett krav så slipper de gå iväg under flygningen.
Citera
2025-05-19, 22:16
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Går inte piloter på muggen innan flygning då? Det borde väl vara ett krav så slipper de gå iväg under flygningen.
Trådstartens flygning var inte särskilt lång, Sevilla-Frankfurt. Det tar tre timmar.
Citera
2025-05-19, 22:17
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren

Så du tror att de kan hålla sig under hela resan. Hahaha jo tjena kanske Stockholm- Helsingfors.

Men inte fan Stockholm Dubai
Eller Längre
Citera
2025-05-19, 22:50
Medlem
Storanglarens avatar
Citat:
Så du tror att de kan hålla sig under hela resan. Hahaha jo tjena kanske Stockholm- Helsingfors.

Men inte fan Stockholm Dubai
Eller Längre

Nu var det Sevilla - Frankfurt en resa på knappt tre timmar. Så långt tid borde en före flygningen nykissad person kunna hålla sig.
Citera
2025-05-19, 22:59
Medlem
Citat:
Fattar inte alls detta,
Har kollat mycket youtube o sett klipp de sitter väl oftast 3st inne i cockpit eller har jag helt fel ?

En flygkapten
En styrman.
En teknik/ansvarig det heter något annat men kan inte det riktiga namnet flygtekniker/maskin nåt heter det iallafall.

Hur fan kan man bara gå ut som kapten sådär om man är bara två pers o den ena säckar ihop.
Spelar väl ingen roll vad den andre i cockpit hittar på
Som toabesök eller går o sover . Det ska väl enligt regler alltid vara minst 2 pers inne eller är jag ute o cyklar helt?

Minns ju den där lågprisbolaget Eurowings eller va de nu va när piloten körde rätt in i ett berg när kollegan gick ut , eller ja kollegan gick ut och blev utelåst snarare.

Finns det inga riktiga regler eller så?

https://youtu.be/97UarwKILzI?si=ET7bm9-JKS0iFHZB

Detta klipp har jag sett och är ett exempel DÄR DET ÄR 3 PERSONER inne i cockpit.

Men det kanske inte är det alltid rätta mig ni som vet bättre

Var det inte så förr i tiden kanske på vissa plan? Det ska ju sparas på allt nuförtiden. Såg en film nyligen om det vackra Concorde och där var de tre man i cockpit: Pilot, styrman och en flygtekniker bakom dem.
Citera
2025-05-19, 23:29
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Var det inte så förr i tiden kanske på vissa plan? Det ska ju sparas på allt nuförtiden. Såg en film nyligen om det vackra Concorde och där var de tre man i cockpit: Pilot, styrman och en flygtekniker bakom dem.
Det flygplanet är ungefär lika gammalt som Boeing 747, som också hade tekniker i början. En uppgift på Concorde var att balansera flygplanet genom att flytta runt bränsle, vilket behövdes pga vingkonfigurationen. Hade man byggt Concorde idag så hade allt sådant hanterats av datorer, jag tror att vanliga stridsflyg har liknande problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in