• 5
  • 6
2025-05-20, 05:53
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Var det inte så förr i tiden kanske på vissa plan? Det ska ju sparas på allt nuförtiden. Såg en film nyligen om det vackra Concorde och där var de tre man i cockpit: Pilot, styrman och en flygtekniker bakom dem.

Snart blir det väl vi flyger med en vinge och en motor allt för o spara pengar skulle intr bli förvånad
Citera
2025-05-20, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det flygplanet är ungefär lika gammalt som Boeing 747, som också hade tekniker i början. En uppgift på Concorde var att balansera flygplanet genom att flytta runt bränsle, vilket behövdes pga vingkonfigurationen. Hade man byggt Concorde idag så hade allt sådant hanterats av datorer, jag tror att vanliga stridsflyg har liknande problem.

Åh, sjutton var det därför? Hade ingen aning om att det funkade så. Ibland är FB riktigt kul när man får lära sig nya grejer.
Citera
2025-05-20, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Snart blir det väl vi flyger med en vinge och en motor allt för o spara pengar skulle intr bli förvånad

Eller så flyger vi kanske själva pyttesmå, billiga och lättkörda flygplan i framtiden? Alltså lååångt bort i framtiden om Jorden finns kvar då.
Citera
2025-05-20, 13:12
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Åh, sjutton var det därför? Hade ingen aning om att det funkade så. Ibland är FB riktigt kul när man får lära sig nya grejer.
I samband med Boeings MCAS-problem fick vi lära oss att ett vanligt flygplans lyftkraft huvudsakligen kommer från vingarna, lyftkraftpunkten hamnar alltså någonstans vid vingarna, och att tyngdpunkten helst ska vara en bit framför lyftkraftpunkten. För att då balansera flygplanet låter man den horisontella stabilisatorn(?) längst bak ge lite negativ lyftkraft. Concorde saknar stabilisator. Jag har också för mig att något händer med lyftkraftcentrum vid överljudsflygning, vilket bör göra saken värre, men det är verkligen inget som jag behärskar.
Citera
2025-05-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Tack för ett bra svar
Förutom svaret från ksv kan det tilläggas att det ibland finns andra personer i cockpit som inte hör till den aktuella besättningen.

Beroende på flygplanets storlek finns det en eller flera så kallade jumpseats.
Det är utfällbara extrastolar av samma typ som kabinpersonalen sitter på under start och landning.

Dessa stolar används ibland av piloter, mekaniker eller andra flygbolagsanställda om de behöver förflyttas och kabinen är fullbokad.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in