Citat:
Man har alltid valet att byta yrke till ett som ger högre lön. Bara för att man har ett låginkomstyrke idag är det inte ens öde. Jag tror på människans inneboende drivkraft att skapa sig en bättre tillvaro. Saknar man det drivet, ja då behöver man sätta sig ned med sig själv och hitta den drivkraften.
Sen har du utgiftssidan i ekvationen och där finns det, i t.ex. mitt eget fall, mycket att förbättra. Jag har gått från att leva från lön till lön till att idag vara skuldfri och ha en bra sparkvot. Samt att ha gått från ett låglöneyrke till ett yrke med markant bättre lön, även om jag tjänar under medel.
Allt detta kom av en mental omställning som innebar att jag slutade se mig som offer till att ta ansvar och se mig som skaparen av mitt eget liv och tillvaro. Att helt enkelt stärka mig själv. Detta tror jag människor som lever ett liv som inte fungerar skulle kunna kopiera och därmed förbättra sin tillvaro.
Sen har du utgiftssidan i ekvationen och där finns det, i t.ex. mitt eget fall, mycket att förbättra. Jag har gått från att leva från lön till lön till att idag vara skuldfri och ha en bra sparkvot. Samt att ha gått från ett låglöneyrke till ett yrke med markant bättre lön, även om jag tjänar under medel.
Allt detta kom av en mental omställning som innebar att jag slutade se mig som offer till att ta ansvar och se mig som skaparen av mitt eget liv och tillvaro. Att helt enkelt stärka mig själv. Detta tror jag människor som lever ett liv som inte fungerar skulle kunna kopiera och därmed förbättra sin tillvaro.
Du har en väldigt simpel syn på frågan. Alla har inte möjlighet att byta. Sverige har en högre arbetslöshet än vi haft på mycket länge. Många har inte råd att plugga för att byta yrkesbana. Det blir svårt att leva på csn när du har barn att ta hand om. Många lever på existensminimum och vänder på varje krona för att få tillvaron att gå ihop, hur menar du att just de människorna ska kunna spara pengar? Jag förstår att du personligen ser det som att man bara har ansvar över sig själv, men så kan inte en ensamstående tvåbarnsmamma tänka. De har fullt upp med att sätta mat på bordet. När ska man då ha tid att tänka på förändring?