2025-05-20, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Man har alltid valet att byta yrke till ett som ger högre lön. Bara för att man har ett låginkomstyrke idag är det inte ens öde. Jag tror på människans inneboende drivkraft att skapa sig en bättre tillvaro. Saknar man det drivet, ja då behöver man sätta sig ned med sig själv och hitta den drivkraften.

Sen har du utgiftssidan i ekvationen och där finns det, i t.ex. mitt eget fall, mycket att förbättra. Jag har gått från att leva från lön till lön till att idag vara skuldfri och ha en bra sparkvot. Samt att ha gått från ett låglöneyrke till ett yrke med markant bättre lön, även om jag tjänar under medel.

Allt detta kom av en mental omställning som innebar att jag slutade se mig som offer till att ta ansvar och se mig som skaparen av mitt eget liv och tillvaro. Att helt enkelt stärka mig själv. Detta tror jag människor som lever ett liv som inte fungerar skulle kunna kopiera och därmed förbättra sin tillvaro.

Du har en väldigt simpel syn på frågan. Alla har inte möjlighet att byta. Sverige har en högre arbetslöshet än vi haft på mycket länge. Många har inte råd att plugga för att byta yrkesbana. Det blir svårt att leva på csn när du har barn att ta hand om. Många lever på existensminimum och vänder på varje krona för att få tillvaron att gå ihop, hur menar du att just de människorna ska kunna spara pengar? Jag förstår att du personligen ser det som att man bara har ansvar över sig själv, men så kan inte en ensamstående tvåbarnsmamma tänka. De har fullt upp med att sätta mat på bordet. När ska man då ha tid att tänka på förändring?
Citera
2025-05-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Skillnaden denna gång är att det ser ut som att Mp, Vpk och S kan få egen majoritet. Tidigare har de varit beroende av stöd från C som hållit emot skattehöjningar.

Iof, men de kan inte sänka alla sina väljare i ekonomisk misär heller. Åtminstone sossarna sätter makten framför allt och måste tänka på nästa val, de andra två partierna är iof ekonomiskt självmordsbenägna, men sossarna kommer att styra bort de värsta idiotpåfunden.

Inte direkt orolig
Citera
2025-05-20, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Du kliver upp vid sex, jobbar heltid, hämtar barnen, lagar middag, betalar elräkningen som blivit lika tung som bolånet, och försöker få ihop vardagen.
Kanske finns pengar kvar till en helg i Baltikum – kanske inte.

Men hur påverkas ekonomin om det blir ett rödgrönt maktskifte?

Jag har räknat på en vanlig familj i en mellanstor stad – två heltidsarbetande föräldrar, två barn, bil, villa.
Resultat: 5 000–6 000 kr mer i månadsutgifter vid ett vänsterskifte.

Exempel på vad som driver upp kostnaderna:
• Minskning av jobbskatteavdraget (S och V:s budgetförslag)
• Återinförd fastighetsskatt (diskuteras av S, V och MP – se t.ex. Finanspolitiska rådets förslag 2023)
• Högre el- och drivmedelsskatt (se Miljöpartiets politik + regeringens klimatbudget 2022/2023)
• ROT-avdraget kan minska eller försvinna (historiskt sänkt av S 2016)
• Räntor kan pressas upp av expansiv finanspolitik (Konjunkturinstitutet har varnat för detta)
• Matpriser påverkas indirekt via transport- och energikostnader (se SCB:s KPI-rapporter)

Ja, vänstern vill subventionera barnomsorg och höja barnbidrag – men det kompenserar inte bortfallet.

Det här handlar inte om att skrämmas. Det handlar om ren privatekonomi.
Tänk igenom det noga. Har din familj verkligen råd med ytterligare ett rödgrönt experiment?

Ja, utan problem.
Citera
2025-05-20, 12:11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det kommer bli oerhört mycket dyrare med en vänster-regering!
Sommaren 2022 kostade tex bensinen 24.50/L, idag kostar den ca 15kr/L.
- - -

Fan vad Jimme och dvärgen är duktiga! Först invaderade man Ukraina och sedan tog man plats i Opec och öppnade kranarna!

Sorry! Själv Sd sedan 98, medlem sedan 15, kunde bara inte låta bli... röstar självklart Sd igen, mest för att det ska bli "mindre dåligt"... Sossarna har helt sålt ut sig till islamisterna.
Citera
2025-05-20, 12:15
Medlem
EnflygandeKos avatar
Om S rensar ut i sitt parti ,klipper banden med V C och Mp samt samarbetar med SD och M samt KD är det väll något jag kan kompromissa med.
Citera
2025-05-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Iof, men de kan inte sänka alla sina väljare i ekonomisk misär heller. Åtminstone sossarna sätter makten framför allt och måste tänka på nästa val, de andra två partierna är iof ekonomiskt självmordsbenägna, men sossarna kommer att styra bort de värsta idiotpåfunden.

Inte direkt orolig

Deras väljare tjänar inte 52k+ i regel.

Så är du låginkomsttagare behöver du inte vara orolig, du får mer bidrag finansierat av de produktiva
Citera
2025-05-20, 18:31
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Jag och frugan är inne på att köpa ett stort dyrt hus. Fastighetskatt skulle göra den kalkylen mycket tuff. Jag tror mycket mer på arvsskatt och gåvoskatt. VI bör inte skattas ihjäl så länge vi lever. Ta den skatten när vi dör istället.
Arvskatt är vidrigt, staten ska alltså kräva en andel av folks arv, pengar som det redan skattats för. Nackdelar med det är även att bondgårdar förloras ur släkterna, små företag sätts i konkurs m.m.
Citera
2025-05-20, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det vet väl inte du....
Svar; jo
Citera
2025-05-21, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Fan vad Jimme och dvärgen är duktiga! Först invaderade man Ukraina och sedan tog man plats i Opec och öppnade kranarna!

Sorry! Själv Sd sedan 98, medlem sedan 15, kunde bara inte låta bli... röstar självklart Sd igen, mest för att det ska bli "mindre dåligt"... Sossarna har helt sålt ut sig till islamisterna.
Och vad har dina SD-kommentarer med mitt inlägg att göra???
Citera
2025-05-21, 00:36
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Har din familj verkligen råd med ytterligare ett rödgrönt experiment?

"Experiment"?

Men självklart, en rödgrön regering (utan inflytande av C eller L) skulle förbättra min ekonomi rätt avsevärt.
Citera
2025-05-21, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Om S rensar ut i sitt parti ,klipper banden med V C och Mp samt samarbetar med SD och M samt KD är det väll något jag kan kompromissa med.
Vad ska dom ha med sd för? Räcker väl med dom andra partierna....
Citera
2025-05-21, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
"Experiment"?

Men självklart, en rödgrön regering (utan inflytande av C eller L) skulle förbättra min ekonomi rätt avsevärt.
På vilket sätt med högre skatter och rejält dyrare drivmedelspriser (vilket också ökar priset på mat och andra varor)????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in