Citat:
Ursprungligen postat av
IRME
Lagen ger dem ingen särskild rätt till att ge ut olagliga krediter genom felaktig programvara. Det är deras programvara och deras ansvar. Hur de ger ut krediter är upp till dem att ansvara för. I detta fall verkar det vara olagligt om man ser till spellagen.
Jag har bara skummat, men jag ser inte att spellagen på något sätt ger spelaren ett ansvar att hålla koll på vilka olagliga krediter man har fått och se till att man inte använder dessa. Det vore ju helt orimligt tycker jag.
Du vet om att det finns fler än en lag i Sverige va? Må¨nga gånger kan flera lagar överlappa varandra och beröra olika aspekter av en sak.
I det aktuella fallet har vi spellagen, brottsbalken och skadeståndslagen.
Tittar vi straffrättsligt på saken så har vi t.ex. olovligt brukande att spela/använda deras tjänst utan lov.
Har det lett till skada eller olägenhet så är det brottsligt.
Har man plockat ut en vinst som man fått felaktigt så har man begått brottet olovligt förfogande.
Sedan har du skadeståndslagen.
Genom att plocka ut en vinst du inte haft rätt till så har du orsakat ekonomisk skada.
Så även om ATG brutit mot spellagen, något de troligen inte gjort eftersom det handlar om en oavsiktlig bugg så har det ingen som helst relevans för om spelarna har brutit mot brottsbalken eller om de avsiktligt eller genom oaktsamhet orsakat ATG skada.