2025-05-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Lättast borde väl vara att kräva dom pengarna du vann på spelet med en bugg...
Borde man inte istället kräva tillbaka alla pengar spelaren spelat för? Det är troligen bra mycket mer än vinsten hen tagit ut.
Citera
2025-05-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Borde man inte istället kräva tillbaka alla pengar spelaren spelat för? Det är troligen bra mycket mer än vinsten hen tagit ut.

Nej alltid vinsten man kunnat plocka ut..!

Ska även förklara varför ..

Låt säg att spelaren hade tur på första trycket !!

Han spinner för 500kr och vinner fantastiska 250K och tar ut pengarna !

Tycker du att ATG nu ska endast kräva honom på 500kr ?
Citera
2025-05-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Nej alltid vinsten man kunnat plocka ut..!

Ska även förklara varför ..

Låt säg att spelaren hade tur på första trycket !!

Han spinner för 500kr och vinner fantastiska 250K och tar ut pengarna !

Tycker du att ATG nu ska endast kräva honom på 500kr ?
Näe, men kanske 250k plus 500 sek.
Citera
2025-05-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Lotterna kostar inte 1000 kr att tillverka så stölden kan inte orsakat den ekonomiska skada som priset för lotterna. Frågan är ju om man ska betala för att man spelat gratis även om man inte vunnit något. I princip så skulle det ju rimligt att ta betalt för detta om man hade chans att vinna pengar.

Produktionskostnaden spelar ingen roll, värdet beräknas på säljpris.
Stjäl du en jacka som en butik säljer för 3000kr anses skadan vara 3000kr.
Stjäl du lotter för 1000kr från en butik så räknas skadan vara 1000kr.

I detta fallet handlar det dock om en digital tjänst.
Skadeståndslagen i Sverige baseras i grunden på ekonomisk skada vilket man inte orsakar enbart genom att olovligen spela.
Det är alltså inte säkert att ATG skulle kunna kräva ersättning för det.
Citera
2025-05-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Det här hör inte riktigt till tråden, men det är intressant vilken rädsla man generellt har i Sverige (och blir drillad i sedan barnsben) mot att ta en tvist till domstol (om du förlorar får du betala alla rättegångskostnaderna!), så pass att man inte ens vågar dra något till domstol ens när man vet att man har rätten på sin sida, och att man sedan uppenbarligen antar att företag måste lida av samma fobi.

I andra (europeiska) länder har privatpersoner generellt rättsskyddsförsäkringar som tar över alla ens rättegångskostnader upp till rätt enorma belopp även om man förlorar (men en mindre självrisk får man räkna med att betala), och även mindre företag i Sverige har gissningsvis sådana också. Det är inte sunt att folk går runt och drar sig för att ta t.ex. ens ett uppenbarligt bedrägligt betalningskrav till domstol av rädsl för att bli ruinerade ifall de trots allt skulle förlora. Det är lite grann vår motsvarighet till amerikaner som inte vill hamna på sjukhuset trots att de behöver vård för att miljonräkningarna som kommer då att sätta dem i skuld föf resten av livet.

Du har fel i att svenskar skulle vara rädda för att tvista i domstol(jämfört med andra länders befolkningar)
Sverige ligger topp 5 i flest rättstvister(per capita) i världen, senaste statistiken jag sett var för några år sedan då låg Sverige 2:a och Tyskland 1:a, väldigt långt över t.ex. USA som många tror ligger i topp.
Sen gör vår lagstiftning att det sällan blir något spektakulärt så det är inte något som märks.

Vårt system med småmål gör det väldigt lätt och relativt riskfritt att tvista om småbelopp.
Citera
2025-05-17, 19:50
Medlem
Citat:
Frågan är vad det kan resultera i.

Kan det gå till fogden? (jaja, jag vet, men kan man vinna där?)

Generellt så går det till som så att steg ett är krav på återbetalning. Steg två är inkasso.
Steg tre är kronofogden.
Bestrider man kravet går det till domstol.
Förlorar man där så går det till kronofogden igen.
Sedan så antingen betalar man eller så blir det en skuld via KFM som de utmäter genom att ta tillgångar eller avdrag på lön.
Citera
2025-05-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Lagen ger dem ingen särskild rätt till att ge ut olagliga krediter genom felaktig programvara. Det är deras programvara och deras ansvar. Hur de ger ut krediter är upp till dem att ansvara för. I detta fall verkar det vara olagligt om man ser till spellagen.

Jag har bara skummat, men jag ser inte att spellagen på något sätt ger spelaren ett ansvar att hålla koll på vilka olagliga krediter man har fått och se till att man inte använder dessa. Det vore ju helt orimligt tycker jag.

Du vet om att det finns fler än en lag i Sverige va? Må¨nga gånger kan flera lagar överlappa varandra och beröra olika aspekter av en sak.
I det aktuella fallet har vi spellagen, brottsbalken och skadeståndslagen.

Tittar vi straffrättsligt på saken så har vi t.ex. olovligt brukande att spela/använda deras tjänst utan lov.
Har det lett till skada eller olägenhet så är det brottsligt.
Har man plockat ut en vinst som man fått felaktigt så har man begått brottet olovligt förfogande.

Sedan har du skadeståndslagen.
Genom att plocka ut en vinst du inte haft rätt till så har du orsakat ekonomisk skada.

Så även om ATG brutit mot spellagen, något de troligen inte gjort eftersom det handlar om en oavsiktlig bugg så har det ingen som helst relevans för om spelarna har brutit mot brottsbalken eller om de avsiktligt eller genom oaktsamhet orsakat ATG skada.
Citera
2025-05-17, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Generellt så går det till som så att steg ett är krav på återbetalning. Steg två är inkasso.
Steg tre är kronofogden.
Bestrider man kravet går det till domstol.
Förlorar man där så går det till kronofogden igen.
Sedan så antingen betalar man eller så blir det en skuld via KFM som de utmäter genom att ta tillgångar eller avdrag på lön.
Lite mysigt att du berättar det för mig, som om jag inte hade en aning. Blir multiplikationstabellen din nästa kurs för mig?
Citera
2025-05-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Lagen ger dem ingen särskild rätt till att ge ut olagliga krediter genom felaktig programvara. Det är deras programvara och deras ansvar. Hur de ger ut krediter är upp till dem att ansvara för. I detta fall verkar det vara olagligt om man ser till spellagen.

Jag har bara skummat, men jag ser inte att spellagen på något sätt ger spelaren ett ansvar att hålla koll på vilka olagliga krediter man har fått och se till att man inte använder dessa. Det vore ju helt orimligt tycker jag.
Du ska nog kolla på avtalet du ingått med ATG snarare än någon lag.
Citera
2025-05-17, 21:00
Medlem
Citat:
Lite mysigt att du berättar det för mig, som om jag inte hade en aning. Blir multiplikationstabellen din nästa kurs för mig?

Du frågade vad det kan resultera i, därför skrev jag precis det.
Citera
2025-05-17, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du frågade vad det kan resultera i, därför skrev jag precis det.
Om du klickar på pilen i citatet, så kan du gå bakåt i diskussionen.
Citera
2025-05-17, 21:05
Medlem
Citat:
Du ska nog kolla på avtalet du ingått med ATG snarare än någon lag.

Avtalslagen och skadeståndslagen är i allra högsta grad relevanta.

Kan även bli fråga om brottsbalken om ATG får för sig att polisanmäla någon, vilket de kanske gör om någon varit extrem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in