2025-05-17, 21:08
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Produktionskostnaden spelar ingen roll, värdet beräknas på säljpris.
Stjäl du en jacka som en butik säljer för 3000kr anses skadan vara 3000kr.
Stjäl du lotter för 1000kr från en butik så räknas skadan vara 1000kr.

I detta fallet handlar det dock om en digital tjänst.
Skadeståndslagen i Sverige baseras i grunden på ekonomisk skada vilket man inte orsakar enbart genom att olovligen spela.
Det är alltså inte säkert att ATG skulle kunna kräva ersättning för det.
Så om en butik sätter ett pris på 1 miljon för en vanlig jacka, så skulle skadan vara 1 miljon? Tror du inte att man hade undrat vad jackan är värd egentligen och ersatt utifrån det värdet.
Citera
2025-05-17, 21:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Så om en butik sätter ett pris på 1 miljon för en vanlig jacka, så skulle skadan vara 1 miljon? Tror du inte att man hade undrat vad jackan är värd egentligen och ersatt utifrån det värdet.
Man får i så fall yrka på jämkning enligt
Kod:
6 kap 1 § tredje stycket SkL
Jämkning av skadestånd enligt första eller andra stycket sker efter vad som är skäligt med hänsyn till graden av vållande på ömse sidor och omständigheterna i övrigt. Lag (2001:732).

Så ja - om jackan är prissatt till 1 miljon kan det i princip vara grunden för skadestånd. Men domstolen kan jämka ner det kraftigt om det framstår som oskäligt. Exempelvis om priset är helt verklighetsfrämmande eller om motparten haft noll insikt i det.

Kan även åstadkommas genom vitsordande av belopp såsom skäligt i och för sig. Eller en kombination av båda. Det ena utesluter inte det andra. Beror helt på omständigheterna.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-05-17 kl. 21:54.
Citera
2025-05-18, 00:26
Medlem
Citat:

Om butik faktiskt sålde en jacka med det som pris och någon stal den skulle det räknas som stöld för 1miljon.
Kan den inte återlämnas blir skadeståndet på försäljningsvärdet, dvs 1 miljon.
Det är så det räknas.
Citera
2025-05-18, 01:37
Medlem
Citat:
Avtalslagen och skadeståndslagen är i allra högsta grad relevanta.

Kan även bli fråga om brottsbalken om ATG får för sig att polisanmäla någon, vilket de kanske gör om någon varit extrem.

Tänkte på det också...

Några spelare försökte ju faktiskt med stort bedrägeri och om det gått till domstol så hade väl fängelse varit tänkbart ?

Låt säg att en spelare utnyttjar en bugg och vinner 250K och försöker ta ut dessa pengar !

Visst man måste bevisa uppsåt för att bli dömd för bedrägeri men dom hade legat illa till...
Citera
2025-05-18, 03:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
I min värld så är väl det enda som kan hända är att man kan ställa skadeståndskrav. Vilken skada kan ATG påvisa? Ingenting - nada - noll om man inte har vunnit massa. Det går därför inte att kräva något eftersom de inte har förlorat något (om man har spelat bort pengarna). En mer komplex fråga blir det nog om man har plockat ut massa pengar.

Det finns ett kreditförbud i denna verksamhet 14. Kap 8 § Spellagen

Så alla krediter de har beviljat är olagliga - om de nu menar att det man haft på sitt spelkonto är "ett lån".

Kan man då se krediterna som bonusar? Eftersom det inte är en kredit (olagligt enligt ovan) så bör det ju vara en bonus? Men även det skulle vara olagligt av ATG.

14. Kap 9 § Spellagen

11 Kap. 6 § Spelförordningen

Oavsett vilket fel ATG har gjort så är det ATG som har gjort fel och brutit mot lagen.
19 Kap. 1§ Spellagen

Jag tror inte det är grovt eller uppsåtligt så jag antar att det inte kan bli någon sak av detta - men oavsett så ser jag inte hur ATG kan hävda någon rätt.

Jag skrev ovan först i tron att man spelat bort pengarna. Men om man vunnit och tagit ut pengar, ja då blir det genast väldigt svårt. Hur som helst, det är ATG som måste påvisa skadan och kräva skadestånd om man vägrar betala.

Har kontot blandats med olagliga krediter - (eller är det en olaglig bonus?) och med vanliga pengar blir det ju också en het fråga om vilken krona har använts för att vinna pengar (vilket såklart inte riktigt går att bevisa). Jag ser inte att ATG går vidare med krav om det inte skulle röra sig om stora belopp.
Tycker du presenterar flera intressanta invändningar - men de pekar snarare i motsatt riktning än den du verkar argumentera för.

Om ATG har beviljat otillåtna krediter i strid med 14 kap. 8 § spellagen innebär det i så fall att själva rättshandlingen (insatsen) är ogiltig. Och vid ogiltighet aktualiseras istället restitutionsprincipen: det som erlagts utan giltigt rättsgrund ska återbäras.

Dvs: pengarna har aldrig “spelats bort” i rättslig mening - eftersom spelet aldrig existerade i juridisk mening.

Du har alltså inte stärkt ett försvar - du har pekat ut en ogiltighetsgrund som medför återbetalningsskyldighet enligt principen om condictio indebiti.
Citera
2025-05-18, 06:41
Medlem
Citat:
Om butik faktiskt sålde en jacka med det som pris och någon stal den skulle det räknas som stöld för 1miljon.
Kan den inte återlämnas blir skadeståndet på försäljningsvärdet, dvs 1 miljon.
Det är så det räknas.
Nej
Citera
2025-05-18, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
I min värld så är väl det enda som kan hända är att man kan ställa skadeståndskrav. Vilken skada kan ATG påvisa? Ingenting - nada - noll om man inte har vunnit massa. Det går därför inte att kräva något eftersom de inte har förlorat något (om man har spelat bort pengarna). En mer komplex fråga blir det nog om man har plockat ut massa pengar.

Det finns ett kreditförbud i denna verksamhet 14. Kap 8 § Spellagen

Så alla krediter de har beviljat är olagliga - om de nu menar att det man haft på sitt spelkonto är "ett lån".

Kan man då se krediterna som bonusar? Eftersom det inte är en kredit (olagligt enligt ovan) så bör det ju vara en bonus? Men även det skulle vara olagligt av ATG.

14. Kap 9 § Spellagen

11 Kap. 6 § Spelförordningen

Oavsett vilket fel ATG har gjort så är det ATG som har gjort fel och brutit mot lagen.
19 Kap. 1§ Spellagen

Jag tror inte det är grovt eller uppsåtligt så jag antar att det inte kan bli någon sak av detta - men oavsett så ser jag inte hur ATG kan hävda någon rätt.

Jag skrev ovan först i tron att man spelat bort pengarna. Men om man vunnit och tagit ut pengar, ja då blir det genast väldigt svårt. Hur som helst, det är ATG som måste påvisa skadan och kräva skadestånd om man vägrar betala.

Har kontot blandats med olagliga krediter - (eller är det en olaglig bonus?) och med vanliga pengar blir det ju också en het fråga om vilken krona har använts för att vinna pengar (vilket såklart inte riktigt går att bevisa). Jag ser inte att ATG går vidare med krav om det inte skulle röra sig om stora belopp.
Det är ju någon sorts glädjetolkning, man har inte erbjudit eller lämnat någon kredit, spelare har missbrukat ett fel i systemet och sedan plockat ut pengar man tjänat på det.

ATG har heller inte gjort det här uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, det är ett systemfel som skett på grund av misstag. Misstag faller sällan inom ramen för grov oaktsamhet, det brukar snarare vara när man medvetet och systematiskt låtit bli att göra något man ska ha gjort.

Låt säga att jag aktivt letat säkerhetshål och hittat ett fel som gör att jag kan plocka ut en massa pengar jag inte har rätt till, vad tror du då händer? Det är mer i stil vad som skett här.

Citat:
Nej
Är du dum eller? Produktionsvärde är fullständigt irrelevant.

Om någon säljer något för 10k som kostar 5 kronor att producera så är skadan du orsakat 10k eftersom att det är vad säljaren skulle tjänat på produkten du stulit om någon annan istället hade kunnat köpa den. Du blir skyldig att täcka upp för den förlorade inkomsten, inte produktionsvärdet.

Tror du också att du kan stjäla ett konstverk för flera miljoner och sen hävda att du bara behöver betala för färgen, canvas och ramen?
Citera
2025-05-18, 17:42
Medlem
Citat:
Nej

Jo det är så det fungerar.
Man utgår från försäljningsvärdet, i den butik varan såldes.
Undantagsvis kan det jämkas om beloppen är oskäliga.
Citera
2025-05-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Det är ju någon sorts glädjetolkning, man har inte erbjudit eller lämnat någon kredit, spelare har missbrukat ett fel i systemet och sedan plockat ut pengar man tjänat på det.

ATG har heller inte gjort det här uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, det är ett systemfel som skett på grund av misstag. Misstag faller sällan inom ramen för grov oaktsamhet, det brukar snarare vara när man medvetet och systematiskt låtit bli att göra något man ska ha gjort.

Låt säga att jag aktivt letat säkerhetshål och hittat ett fel som gör att jag kan plocka ut en massa pengar jag inte har rätt till, vad tror du då händer? Det är mer i stil vad som skett här.

Är du dum eller? Produktionsvärde är fullständigt irrelevant.

Om någon säljer något för 10k som kostar 5 kronor att producera så är skadan du orsakat 10k eftersom att det är vad säljaren skulle tjänat på produkten du stulit om någon annan istället hade kunnat köpa den. Du blir skyldig att täcka upp för den förlorade inkomsten, inte produktionsvärdet.

Tror du också att du kan stjäla ett konstverk för flera miljoner och sen hävda att du bara behöver betala för färgen, canvas och ramen?
Vad fan har en tavla med detta att göra?
Jag sa en vanlig jacka, (med vanlig jacka menas att den inte är värd 1 miljon utan kanske runt 1000kr!) Om du inbillar dig att ägaren kan kräva 1 miljon i ersättning från någon som stulit den vanliga jackan så kan du du fortsätta tro det. Men ingen domstol skulle acceptera sådana krav utan ägaren skulle få marknadsvärdet + eventuella omkostnader.
Citera
2025-05-18, 23:24
Medlem
Citat:
Vad fan har en tavla med detta att göra?
Jag sa en vanlig jacka, (med vanlig jacka menas att den inte är värd 1 miljon utan kanske runt 1000kr!) Om du inbillar dig att ägaren kan kräva 1 miljon i ersättning från någon som stulit den vanliga jackan så kan du du fortsätta tro det. Men ingen domstol skulle acceptera sådana krav utan ägaren skulle få marknadsvärdet + eventuella omkostnader.
Tavlans syfte är att påvisa hur fullständigt löjliga dina uttalanden är.

Nej, du sa att lotterna inte är värd vad man tar betalt för dom eftersom att dom är billigare att tillverka. Sen har du ändrat dig till en jacka som kostar en miljon, det finns såna jackor. Nu har du ändrat dig till att det skulle vara en jacka för en miljon med ett marknadsvärde på 1000kr.

Det enda vi kan säga här är att du verkar väldigt korkad och hela tiden försöker vrida och vända på saken för att få rätt.

Det finns tusentals domar från stöldfall i butik och praxis är att man kräver ersättning för försäljningspriset och i många fall får man det om man ej fått tillbaka varorna oskadda.

Om det nu skulle handla om någon sorts butik som du fantiserat fram där man säljer skräpjackor med prislappar på flera miljoner så kan det absolut vara så att en domstol inte finner det skäligt att ersätta fullpris, nu känner jag inte till några sådana butiker så du får gärna hänvisa till en sån och gärna ett domstolsfall där man stulit dessa fantasiprodukter med fantasipriser.
Citera
2025-05-19, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Tavlans syfte är att påvisa hur fullständigt löjliga dina uttalanden är.

Nej, du sa att lotterna inte är värd vad man tar betalt för dom eftersom att dom är billigare att tillverka. Sen har du ändrat dig till en jacka som kostar en miljon, det finns såna jackor. Nu har du ändrat dig till att det skulle vara en jacka för en miljon med ett marknadsvärde på 1000kr.

Det enda vi kan säga här är att du verkar väldigt korkad och hela tiden försöker vrida och vända på saken för att få rätt.

Det finns tusentals domar från stöldfall i butik och praxis är att man kräver ersättning för försäljningspriset och i många fall får man det om man ej fått tillbaka varorna oskadda.

Om det nu skulle handla om någon sorts butik som du fantiserat fram där man säljer skräpjackor med prislappar på flera miljoner så kan det absolut vara så att en domstol inte finner det skäligt att ersätta fullpris, nu känner jag inte till några sådana butiker så du får gärna hänvisa till en sån och gärna ett domstolsfall där man stulit dessa fantasiprodukter med fantasipriser.
Jag skrev från början att det rörde sig om en VANLIG jacka. Och vanliga jackor kostar inte en miljon! Undra vem som är korkad!
Citera
2025-05-19, 07:24
Medlem
Vad händer ifall man har pengar på kontot och spelar? Man kanske kör på autospin och märker inte att pengar inte dras från saldot. Vad händer då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in