Citat:
Ursprungligen postat av
IRME
I min värld så är väl det enda som kan hända är att man kan ställa skadeståndskrav. Vilken skada kan ATG påvisa? Ingenting - nada - noll om man inte har vunnit massa. Det går därför inte att kräva något eftersom de inte har förlorat något (om man har spelat bort pengarna). En mer komplex fråga blir det nog om man har plockat ut massa pengar.
Det finns ett kreditförbud i denna verksamhet 14. Kap 8 § Spellagen
Så alla krediter de har beviljat är olagliga - om de nu menar att det man haft på sitt spelkonto är "ett lån".
Kan man då se krediterna som bonusar? Eftersom det inte är en kredit (olagligt enligt ovan) så bör det ju vara en bonus? Men även det skulle vara olagligt av ATG.
14. Kap 9 § Spellagen
11 Kap. 6 § Spelförordningen
Oavsett vilket fel ATG har gjort så är det ATG som har gjort fel och brutit mot lagen.
19 Kap. 1§ Spellagen
Jag tror inte det är grovt eller uppsåtligt så jag antar att det inte kan bli någon sak av detta - men oavsett så ser jag inte hur ATG kan hävda någon rätt.
Jag skrev ovan först i tron att man spelat bort pengarna. Men om man vunnit och tagit ut pengar, ja då blir det genast väldigt svårt. Hur som helst, det är ATG som måste påvisa skadan och kräva skadestånd om man vägrar betala.
Har kontot blandats med olagliga krediter - (eller är det en olaglig bonus?) och med vanliga pengar blir det ju också en het fråga om vilken krona har använts för att vinna pengar (vilket såklart inte riktigt går att bevisa). Jag ser inte att ATG går vidare med krav om det inte skulle röra sig om stora belopp.
Det är ju någon sorts glädjetolkning, man har inte erbjudit eller lämnat någon kredit, spelare har missbrukat ett fel i systemet och sedan plockat ut pengar man tjänat på det.
ATG har heller inte gjort det här uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, det är ett systemfel som skett på grund av misstag. Misstag faller sällan inom ramen för grov oaktsamhet, det brukar snarare vara när man medvetet och systematiskt låtit bli att göra något man ska ha gjort.
Låt säga att jag aktivt letat säkerhetshål och hittat ett fel som gör att jag kan plocka ut en massa pengar jag inte har rätt till, vad tror du då händer? Det är mer i stil vad som skett här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.von.Svensson
Nej
Är du dum eller? Produktionsvärde är fullständigt irrelevant.
Om någon säljer något för 10k som kostar 5 kronor att producera så är skadan du orsakat 10k eftersom att det är vad säljaren skulle tjänat på produkten du stulit om någon annan istället hade kunnat köpa den. Du blir skyldig att täcka upp för den förlorade inkomsten, inte produktionsvärdet.
Tror du också att du kan stjäla ett konstverk för flera miljoner och sen hävda att du bara behöver betala för färgen, canvas och ramen?