2025-05-18, 11:33
Medlem
Ajogens avatar
Kolla mina inlägg i tråden. FB har en sån funktion. Där hittar du massvis med artiklar dok. etc som visar precis hur naiv din syn är om förvaltningsrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av Nieiki
Misstänker att jag vet aningen mer än vad du gör om hur socialtjänsten fungerar... Men för all del, det är en bättre respons att skriva något förminskande och således nyttja sin härskarteknik I guess.
Citera
Medlem
Masingas avatar
Va det EN orosanmälan eller fler? Omöjligt att de blev omhändertagna efter en anmälan, troligtvis upprepade tillfällen någon känt oro.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För att kunna förstå och granska detta krävs tillgång till hela socialtjänstens journalmaterial, vilket oftast är inlåst på deras kontor och inte tas med till förhandlingen. Att föräldrar formellt sett har "rätt" att begära ut dokumentationen hjälper föga när materialet undanhålls eller när tillgång nekas med hänvisning till sekretess.

Detta leder till en sekretessprövning, en process som i sig är tidskrävande och ofta sker parallellt med själva rättsprocessen. Under tiden kan barnet redan ha blivit tvångsomhändertaget, medan föräldrarna tvingas försvara sig i blindo utan de bevis de behöver för att göra det på ett rättssäkert sätt.

Jag har skrivit det om och om igen. Det finns ingen sekretess gentemot rätten och det görs ingen sekretessprövning. Rätten kan inhämta vilket material de vill, tex journalerna, i sin helhet, utan sekretess. Begäran av tex journaler och genomgång av dem görs generellt innan förhandling.
Citera
2025-05-18, 11:43
Medlem
SeptemberFlickan, Ajogen och Kurt-Sune, hur kan ni ha sån inblick i hur rättsprocessen ser ut?

Om någon av er de facto jobbar inom området borde ju diskussionen sluta här. Någon av er sitter ju bara och hittar på. Eller alla tre? Vad vet jag.
Citera
2025-05-18, 11:46
Medlem
Ajogens avatar
Här har du någon med 13 års erfarenhet om LVU.

https://www.advokaten.se/tidigare-nummer/2010/Nr82010-Argang76/Rattssakerheten-och-insynen-i-LVU-varden-ar-bedrovlig/
Citat:
Ursprungligen postat av design
SeptemberFlickan, Ajogen och Kurt-Sune, hur kan ni ha sån inblick i hur rättsprocessen ser ut?

Om någon av er de facto jobbar inom området borde ju diskussionen sluta här. Någon av er sitter ju bara och hittar på. Eller alla tre? Vad vet jag.
Citera
2025-05-18, 11:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Jag har skrivit det om och om igen. Det finns ingen sekretess gentemot rätten och det görs ingen sekretessprövning. Rätten kan inhämta vilket material de vill, tex journalerna, i sin helhet, utan sekretess. Begäran av tex journaler och genomgång av dem görs generellt innan förhandling.

Rätten kan och rätten kan. Ja de KAN göra så. Men de har inte alltid tid till sådant. Du pratar om möjligheter som i praktiken sällan existerar. Hela systemet är riggat för att föräldrar ska vara i konstant underläge mot socialtjänsten och det är sannolikt också förklaringen till varför socialtjänsten också vinner nästan vartenda LVU-mål i domstol.

I den verkliga världen ser det helt annorlunda ut än i din rent hypotetiska fantasivärld. Enda sättet du kan lära dig hur det faktiskt fungerar på riktigt är att själv hamna i process mot socialtjänsten i domstol med ditt eget barn i potten.
Citera
2025-05-18, 11:55
Avslutad
Citat:

Läs mina poster, jämför med övrigas. Vem av oss bedömer du ha teoretisk och praktisk erfarenhet?
Citera
2025-05-18, 11:56
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Hur gör man en orosanmälan för en vuxen person
Hej! Jag vill orosanmäla en vuxen person som jag har goda skäl att anta inte mår så bra. Vart kan jag göra det, och vilken information är det som socialen brukar önska vilja ha specifikt? Jag har aldrig orosanmält någon förut.

Lawline svarar
Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En orosanmälan gör man via Socialtjänsten, men det finns däremot ingen blankett för anmälan när det gäller oro för en vuxen person utan endast när det gäller barn. Däremot kan du fortfarande göra en orosanmälan. I anmälan behöver du förklara varför du känner oro för personen i fråga. Om det rör sig om missbruk av droger så är det bra att anmälan innehåller uppgifter om vad personen använder för droger, i vilken mängd och i vilken omfattning.

https://lawline.se/answers/hur-gor-man-en-orosanmalan-for-en-vuxen-person

Jepp helt rätt, det är lite trixigare men går. Har själv gjort det angående en grannfrun som pratade utan filter när vk möttes med hundarna om hur hon hade de hemma med sin sjuka make mm..
Citera
2025-05-18, 12:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Citat:

Skillnaden mellan oss och Septemberflickan är att hon okritiskt återger den officiella myndighetsretoriken, utan att vilja se eller förstå de rättssäkerhetsbrister som präglar processen. Hon medger visserligen att journalanteckningar tolkas och formar underlaget i utredningen som domstolen får ta del av, men inser inte att det ofta rör sig om direkta manipulationer. Domstolen, som saknar insyn i hur materialet tillkommit, utgår ifrån att uppgifterna är korrekta vilket de i många fall inte är. För att förstå utredningens innehåll behöver man tillgång till hela materialet och soc alla journaler, men det är det är bara soc som har i princip.

Ingen hittar på, men skillnaden är att septemberflickan inte förstår och vill kännas vid rättssäkerhetsbristerna. Det är den stora skillnaden mellan oss.
Citera
2025-05-18, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Läs mina poster, jämför med övrigas. Vem av oss bedömer du ha teoretisk och praktisk erfarenhet?

Uppenbarligen du. Det är klart att det har skett felaktigheter inom rättsprocesser angående placering, precis som det sker felaktigheter i om alla områden i livet - vi är alla människor.

Men av ALLA placeringar av barn så visar ju ingenting på att så sker i någon större utsträckning? Det verkar som att Kurt-Sune och Ajogen tar sina exempel på när det har gått fel till och dragit slutsatsen att det här är något som sker hela tiden, och är något som sätts i system.
Citera
2025-05-18, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Skillnaden mellan oss och Septemberflickan är att hon okritiskt återger den officiella myndighetsretoriken, utan att vilja se eller förstå de rättssäkerhetsbrister som präglar processen. Hon medger visserligen att journalanteckningar tolkas och formar underlaget i utredningen som domstolen får ta del av, men inser inte att det ofta rör sig om direkta manipulationer. Domstolen, som saknar insyn i hur materialet tillkommit, utgår ifrån att uppgifterna är korrekta vilket de i många fall inte är. För att förstå utredningens innehåll behöver man tillgång till hela materialet och soc alla journaler, men det är det är bara soc som har i princip.

Ingen hittar på, men skillnaden är att septemberflickan inte förstår och vill kännas vid rättssäkerhetsbristerna. Det är den stora skillnaden mellan oss.

Din tolkning som du inte kunnat styrka med citat - eftersom din tolkning är felaktig.
Fetstilta, för 27e gången - du har fel - rätten rätt att begära in allt material som kan tänkas vara av betydelse för rättsskipningen - i sin fullständiga form utan sekretess.
Citera
2025-05-18, 12:09
Avslutad
Citat:
Uppenbarligen du. Det är klart att det har skett felaktigheter inom rättsprocesser angående placering, precis som det sker felaktigheter i om alla områden i livet - vi är alla människor.

Men av ALLA placeringar av barn så visar ju ingenting på att så sker i någon större utsträckning? Det verkar som att Kurt-Sune och Ajogen tar sina exempel på när det har gått fel till och dragit slutsatsen att det här är något som sker hela tiden, och är något som sätts i system.

Så är det. Ca 9000 LVU-ärenden avgörs årligen vid FR och KR. Självklart finns fel och brister, det finns inom alla förvaltningar, myndigheter och verksamheter, både inom offentlig och privat sektor. Det tyngsta ansvaret ligger på de rättsliga instanserna vilka har full befogenhet att granska utredningsmaterial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in