2025-05-18, 10:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Sjuåring pekades ut som sexförbrytare – tvångsvårdades i flera år

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sjuaring-pekades-ut-som-sexforbrytare-tvangsvardades-i-flera-ar

Hur många gånger måste den här visas för dig?

Cirka 9000 LVU-ärenden behandlas årligen i FR och KR.
Citera
2025-05-18, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
kolla bara septemberflickan i tråden.... Exakt hennes synsätt verkar råda inom socialtjänsten och det är förstås ett allvarligt hot mot demokratin. Ett av de största vi har idag i vårt land som det tyvärr ytterst sällan pratas om och debatteras.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kolla bara signaturen septemberflicka i tråden. Som en karikatyr av en soctant....Tyvärr är detta sannolikt inget skämt, utan personer med hennes sjuka synsätt har makten över svenska barn. Oerhört skrämmande är är det. Folk fattar inte hur illa det är förrän de själva får problem med soc och då är det försent.

Då jag strikt hänvisar till rådande lagstiftning, metodpraxis och rättsprocess så blir du själv ett exempel på varför desinformatörerna hatar socialtjänst och myndigheter - de har ingen respekt för juridiken. Själv anser du att du inte behöver styrka dina påståenden utan din textanalys och uppfattning räcker. Är du säker på att du inte arbetar som socialsekreterare på barn och familj
Citera
2025-05-18, 11:00
Medlem
Ajogens avatar
Det var ett icke-svar.

Det är uppenbart att SOC kan göra precis som de vill utan juridiska konsekvenser. Tre domsluts beslut, polisen vittnande till pappans rätt samt noll evidens om deras påståenden. De har slagit sönder Adams själ.

Du snackar om att du har fått dåliga källor om kritiken mot SOC men du har undvikit allt som getts dig. Däremot har du aldrig gett någon källa själv utan går på tyckande.

Det begås övergrepp på bar och familjer av staten. Vår skatt finansierar dessa övergrepp. Det är mycket upprörande.
Citat:
Ursprungligen postat av Septemberflicka
Cirka 9000 LVU-ärenden behandlas årligen i FR och KR.
Citera
2025-05-18, 11:07
Avslutad
Citat:
Det var ett icke-svar.

Det är uppenbart att SOC kan göra precis som de vill utan juridiska konsekvenser. Tre domsluts beslut, polisen vittnande till pappans rätt samt noll evidens om deras påståenden. De har slagit sönder Adams själ.

Du snackar om att du har fått dåliga källor om kritiken mot SOC men du har undvikit allt som getts dig. Däremot har du aldrig gett någon källa själv utan går på tyckande.

Det begås övergrepp på bar och familjer av staten. Vår skatt finansierar dessa övergrepp. Det är mycket upprörande.

Om jag som svar till ditt länkpostande skriver "cirka 9000 LVU-ärenden behandlas årligen i FR och KR" så är det allt annat än en icke-svar. Om du inte förstår hur så är det inte mitt problem. Be KS förklara för dig.
Citera
2025-05-18, 11:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Då jag strikt hänvisar till rådande lagstiftning, metodpraxis och rättsprocess så blir du själv ett exempel på varför desinformatörerna hatar socialtjänst och myndigheter - de har ingen respekt för juridiken.
Du säger att jag inte har respekt för juridiken? Det påståendet visar snarare på en bristande förståelse för vad juridik faktiskt innebär. Juridik handlar inte enbart om fakta, utan om hur lagar och regler tolkas och tillämpas. Självklart har jag respekt för rättssystemet och våra lagar. Det jag däremot saknar respekt för är när sekretesslagstiftningen missbrukas på ett sätt som försvårar för föräldrar att försvara sig i domstol. Det bidrar till onödigt långa, kostsamma och skadliga placeringar av barn, något som i längden riskerar att kraftigt underminera rättssäkerheten.
Citat:
Själv anser du att du inte behöver styrka dina påståenden utan din textanalys och uppfattning räcker. Är du säker på att du inte arbetar som socialsekreterare på barn och familj
Jag har försökt att på ett mycket pedagogiskt sätt förklara vad som är problemet med LVU-förhandlingar i domstol och varför de inte är rättssäkra. Du sätter fingret på systemfelet, men förstår det inte. Istället försvarar du det och menar att alla som kritiserar det alldeles uppenbara systemfelet är "desinformatörer" och det mest absurda är att du anklagar mig för att ha känsloargument?! Alltså du behöver nog söka hjälp på allvar, för dina åsikter är inte friska. Inga barn hjälper du med ditt sjuka synsätt.
Citera
2025-05-18, 11:09
Medlem
Ajogens avatar
Den artikeln, så som många andra artiklar och dokumentärer jag gett dig, kraftigt motvisar ditt påstående om en rättssäker process angående LVU.

Du har inte adresserat något av det materialet.
Citat:
Om jag som svar till ditt länkpostande skriver "cirka 9000 LVU-ärenden behandlas årligen i FR och KR" så är det allt annat än en icke-svar. Om du inte förstår hur så är det inte mitt problem. Be KS förklara för dig.
Citera
2025-05-18, 11:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Sjuåring pekades ut som sexförbrytare – tvångsvårdades i flera år

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sjuaring-pekades-ut-som-sexforbrytare-tvangsvardades-i-flera-ar

Hur många gånger måste den här visas för dig?

"barnets bästa" enligt septemberflickan. Man tar sig för pannan! Vilka sick fucks som jobbar inom svensk socialtjänst.
Citera
2025-05-18, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Tyvärr var detta tillräckligt för att ta ifrån barnen från sina föräldrar. Sossarna vill igentligen bestämma allt och allas öden.

Det är inte alls tillräckligt, så lägg nu ner med dina lögner här.
Citera
2025-05-18, 11:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja och domstolen fattar beslut utifrån underlag och information socialtjänsten inhämtat från polis, skola, sjukvård, psykiatri/BUP - information som sedan styrks med vittnesmål. Domare och nämndemän har rätt att ställa frågor till parter och vittnen. Därefter fattar rätten beslut. I FR är det en domare och tre nämndemän, i KR är det tre domare och två nämndemän som utifrån socialtjänstens underlag och vittnen fattar beslut i LVU-ärenden.
Men berätta då varifrån kommer egentligen denna information? I den här typen av process har socialtjänsten nämligen möjlighet att justera, tolka och omformulera information, det som du kallar "tolkningar" handlar i praktiken ofta om subjektiva bedömningar. Problemet är att varken domstolen, föräldrarna eller deras juridiska ombud faktiskt vet exakt hur den här informationen har uppstått eller förändrats.

För att kunna förstå och granska detta krävs tillgång till hela socialtjänstens journalmaterial, vilket oftast är inlåst på deras kontor och inte tas med till förhandlingen. Att föräldrar formellt sett har "rätt" att begära ut dokumentationen hjälper föga när materialet undanhålls eller när tillgång nekas med hänvisning till sekretess.

Detta leder till en sekretessprövning, en process som i sig är tidskrävande och ofta sker parallellt med själva rättsprocessen. Under tiden kan barnet redan ha blivit tvångsomhändertaget, medan föräldrarna tvingas försvara sig i blindo utan de bevis de behöver för att göra det på ett rättssäkert sätt.

Citat:
Sett till din syn på socialsekreterare från barn och familj hade du blivit en utmärkt sådan
jag skulle aldrig kunna jobba inom en myndighet med så störda chefer. De verkar inte kloka ärligt talat. Hade det gjorts en total omorganisation där samtliga socionomer fasats ut hade det varit en annan sak. Det är är socionomerna som är problemet. De ska inte tillåtas jobba med att fatta livsavgörande beslut överhuvudtaget.
Citera
2025-05-18, 11:28
Avslutad
Citat:
Det var ett icke-svar.

Oh, kan soc göra precis som de vill utan juridiska konsekvenser säger du? Det är därför det finns möjlighet att, vänta, hör och häpna här...., överklaga beslutet till förvaltningsrätten om du inte samtycker till beslutet som tagits. Och om socialtjänsten inte har tillräckligt med belägg för ett omhändertagande, så kommer förvaltningsrätten att undröja beslutet.

Så medan jag instämmer i att det tyvärr alltid kommer att finnas människor som begår individuella misstag utifrån sina subjektiva bedömningar, så är det en ren lögn att påstå att socialtjänsten kan göra vad de vill. Så lägg ner nu.
Citera
2025-05-18, 11:29
Medlem
Ajogens avatar
Du vackra sommarbarn...
Citat:
Ursprungligen postat av Nieiki
Oh, kan soc göra precis som de vill utan juridiska konsekvenser säger du? Det är därför det finns möjlighet att, vänta, hör och häpna här...., överklaga beslutet till förvaltningsrätten om du inte samtycker till beslutet som tagits. Och om socialtjänsten inte har tillräckligt med belägg för ett omhändertagande, så kommer förvaltningsrätten att undröja beslutet.

Så medan jag instämmer i att det tyvärr alltid kommer att finnas människor som begår individuella misstag utifrån sina subjektiva bedömningar, så är det en ren lögn att påstå att socialtjänsten kan göra vad de vill. Så lägg ner nu.
Citera
2025-05-18, 11:31
Avslutad
Citat:
Du vackra sommarbarn...

Misstänker att jag vet aningen mer än vad du gör om hur socialtjänsten fungerar... Men för all del, det är en bättre respons att skriva något förminskande och således nyttja sin härskarteknik I guess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in