Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Jag kan tänka mig att när bussen är i den vinkel som uppstår vid en sväng så ser inte bussföraren längre om någon går ut på vägen där bussen befinner sig. Men det är mest att jag är osäker på hur bussens speglar beter sig vid en sväng.
Sedan är det väl så att är man gående så hinner man snabbt parera och ta ett kliv bakåt i en situation där man för tidigt gått nära bussen som passerar. Sittande på cykel så försvinner den möjligheten och det blir överkörning å det grövsta.
När en buss svänger höger finns det flera områden där sikten är begränsad, trots backspeglar. Det farligaste området är längs bussens högra sida, särskilt precis bakom framdörren och vid bakhjulet. Där finns en död vinkel där fotgängare eller cyklister ofta inte syns alls.
Speglarna täcker inte det som är nära sidan på fordonet, och när bussen svänger inåt i kurvan försvinner ännu mer av det området ur sikten. Dessutom måste föraren ofta fokusera på trafiken framifrån eller från vänster, pga överhänget i bak på bussen som sticker ut i en sväng, vilket gör att den högra sidan kan bli bortglömd i just det ögonblicket.
Det kan vara så att chauffören har tittat höger, ser pojken som ännu befinner sig på cykelbanan, tittar vänster när hon börjar svänga, tittar höger igen och pojken befinner sig i döda vinkeln mellan bakdörren och bakhjulet på bussen där han också hittas när hon stannar.
Ett vanligt misstag är att cyklister och fotgängare tror att chauffören sett dom.
Kanske hade olyckan kunnat förhindrats om bussen varit utrustad med den senaste tekniken jag nämnde i ett tidigare inlägg. Troligtvis saknade denna buss detta.