Thomas Sowell gjorde nyligen ett mycket bra inlägg (
Macro minds). Här tar han upp att Trump har gjort en del saker som är bra, men också att tullarna i bästa fall bara är konstgjord andning för ett ruttet system. Han lyfter fram att lärosäten i USA har gjorts till dagcenter för diverse ideologier (förmodligen menar han här woke, antivithet, feminism, queer med mera) medan Kina har satsat på att bli en modern industrination. Han anklagar också landets finanselit för att ha utarmat produktionen i landet för kortsiktiga vinster som har gynnat eliten på bekostnad av den amerikanska arbetarklassen.
Han lyfter fram vikten av att ha folk som kan lägga rör och bygga vägar medan det idag anses smutsigt att jobba med detta, i stället vill folk vara kontorsråttor som sitter bakom en dator.
Mycket av det som han säger här är vettigt, framför allt slår han mot två håll. Dels slår han mot wokevänstern som är helt fixerad vid kvotering och hudfärg m.m., men han klandrar också stora delar av MAGA-högern för att skylla på Kina för USA:s egna misslyckanden.
Sowell lyfts ofta fram som en husgud av högern, kanske inte helt obefogat. Kommer högern att börja attackera honom nu, eller kommer de att ta hans kritik till sig? Ska man titta på officiella MAGA så säger de att de är färgblinda, men iaf. en viss informell rasism lär väl råda inom den vita högern om jag har förstått saken rätt. Den svarta vänstern ser honom väl mest som en Onkel Tom eftersom han kritiserar gangsterrapp och hipphopp som ett hot mot de svartas framgång i livet.
Själv tycker jag att det här inlägget i debatten var väldigt välkommet, men jag tillhör inte direkt målgruppen egentligen. Dock anser jag att mycket av det som Sowell tar upp går att applicera på Sverige också. Sverige är fullt med en massa PK-akademiker som ser ner på enkelt "verklighetens folk".
Frågeställningar:
Har han rätt i sin kritik mot wokevänstern?
Har han rätt i sin kritik mot MAGA-högern?